WD Elements 1.5 TB defect?

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Eergisteren werd de externe WD Elements niet meer gezien. Heb geprobeerd deze te openen, lukte niet. Hier op het forum gezocht naar programma's die evt. het probleem konden oplossen en ik kwm uit bij Ease US Data Recovery Wizard en Minitools. Heb diverse dingen geprobeerd en opeens werd de schijf gezien met 1500 MB beschikbaar zonder bestanden etc. en ze zou geformateerd zijn. Was echter niet het geval. Via recovery unformat geprobeerd en er werden 298698 bestanden gevonden.


Er is een melding van Ease met de volgende tekst;


Scan uitgevoerd ("deze heeft ong. 20+ uur geduurd?")
Diepe scan voltooid. We hebben 296898 bestanden gevonden.
Het programma is een nieuwe mapstructuur aan het opbouwen, een ogenblik geduld ........


Echter dit is al vanaf gisteravond 23.30 uur ( ong.) bezig. Wat mij opgevallen is dat de resterende tijd die normaal van 00.59.53 Min/Sec. terug zou moeten lopen naar 0 verspringt. als 00.47.00 minuten zijn bereikt dan verspringt de tijd niet naar 00.46.59 maar begint vrolijk weer op 00.47.59

Dat deed het programma ook bij het scannen.


Ik moet wel nog vermelden dat ik kort een melding eergisteren gezien heb die duidde op een defecte bestand op de exteren schijf.

Kan het zijn dat deze gewoon stuk is en dat ik de schijf en de bestanden gewoon af moet schrijven? Ze is van 2015.Ease boodschap bstandsstructuur.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
WD Element Chrystal Disk.jpg



edit fout gelezen, er wordt bij de externe schijf geen foutmelding gegeven. Met WD test moet ik alle andere programma's sluiten. Da's even een probleem. Als ik easeus afsluit moet ik dan die 32 uur + weer opnieuw draaien? Ik begin ertoe te neigen om de schijf en de bestanden als verloren te beschouwen.

edit2 heb easeus zonet afgesloten en het programma zat in een lus Met WD gecontroleerd en er zouden geen bestanden op de WD staan. Easerecovery opnieuw gestart en er worden bestanden gevonden. Het lijkt er zelfs op dat de klok terug blijft lopen. Maar er zijn nog 03:51:56 te gaan. We zullen zien.

edit 3. Maar toch iets vreemds. Als ik WD Drive Utilities opstart dan zie ik de melding: Koppel een ondersteunende WD schijf aan. Hij ziet de externe schijf dan niet.
 
Laatst bewerkt:
Ziet die de schijf ook niet in Verkenner? Ja, dan een schijfcontrole doen.
 
Hij ziet de schijf wel. Wordt nu gecontroleerd.

F schijf WD elements.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een betaalde versie van ISObuster. We kunnen wel eens proberen of we er nog iets van kunnen redden.

Bij de WD kan het zomaar zijn dat de USB connector van binnen aan het verslijten is. Lijkt een veel voorkomend euvel dat deze te warm wordt en na verloop van tijd er mee ophoudt. Klein nadeel. De schijf die WD gebruikt heeft een aparte connector en is dus helaas niet met een gewone SATA kabel uit te lezen.
 
Welk type is het exact?
De oudere hadden een adapter erop zitten van SATA naar USB en dan kun je de schijf in een pc erbij plaatsen.
http://www.devincollier.com/how-to-...-2-0-portable-hard-drive-case/comment-page-1/

En een geweldige free tool om harde schijven te controleren en eventueel de partitietabel te herstellen is TestDisk, je kunt ook alle gevonden bestanden naar een andere locatie kopiëren.
Openen als admin zonder andere partitietools open.
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
 
Hallo

Persoonlijk vindt ik de temperaturen van uw harde schijven aan de hoge kant.

Zie screendump crystaldiskinfo.

Indien dit is na veel data transfer , is dit aanvaardbaar ... mocht dit echter idle zijn...

Hou deze in de gaten.

Peter
 
Testdisk is aan het draaien, staat op 27% en meldt: Invalid FAT Boot sector
 
Als die klaar is bij advanced en boot de rebuildBS proberen, wil dat dan de schijf opnieuw op laten starten.
 
Hoi Roger, hij staat nog steeds te draaien, maar ik begin er een hard hoofd in te krijgen of hij het nog wel zal doen. Zal waarschijnlijk nog een uur of 18 duren voordat het programma er mee klaar is. En dan weet ik meer.
 
Maak altijd eerst een image van de schijf voordat je met data recovery begint.

Als je een image van de schijf wil maken heb je nodig:

* Een desktop pc.
* Extra hd (of partitie) om Linux (Ubuntu) op te zetten, opstarten vanaf een Ubuntu CD werkt hiervoor niet!!
* Daarop het programma ddrescue installeren.
* De defecte schijf aan de Unix pc aansluiten (kan ook via USB).
* Kennis van Linux om om te gaan met het console en harde schijven.
* Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de defecte hd.
* Een goed recovery programma om met Windows bestanden uit de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio.


Zonder kennis van Linux is zelf doen af te raden. Een verkeerd commando kan onherstelbare gevolgen hebben!!!

De schijf waar de image op moet komen moet NTFS geformatteerd (geen FAT) zijn, zodat later onder Windows recovery software gebruikt kan worden.
Je moet eerst de schijf waar de image op moet komen mounten, dus gewoon openen onder Computer, zodat de inhoud zichtbaar is.

Kijk wat het mount point van deze schijf is, waarschijnlijk zoiets als /media/<gebruiker>/windows, als de partitie van de schijf geen naam heeft.
Als de partitie een naam heeft meestal /media/<gebruiker>/<partitie naam>.

Kijk wat de unix naam van de defecte schijf is, bijvoorbeeld /dev/sdb.
Let op: Bij het opnieuw starten van Ubuntu kan dit veranderd zijn!!!!

commando: sudo <spatie> ddrescue <spatie> options <spatie> input drive of partitie <spatie> output file <spatie> log file

options: -v = verbose

Door het maken van een log file kan het proces op ieder moment gestopt worden. Opnieuw het programma starten gaat dan verder waar het de vorige keer was gebleven.

Dus bijvoorbeeld:
sudo ddrescue -v -v -v -v /dev/sdb /media/<gebruiker>/windows/image.img /media/<gebruiker>/windows/rescue.log

Vervang eventueel /media/<gebruiker>/windows (2x) door het mount point van de NTFS schijf, waar de image moet komen.

Als ddrescue klaar is (kan lang duren als er fouten hersteld moeten worden en als de probleem schijf via USB is aangesloten), kan de schijf gelezen worden door een pc onder Windows.
Het bestand "image.img" kan nu geladen worden door een professioneel recovery programma (zoals GetDataBack of R-Studio).
Simpele data recovery programma's kunnen meestal geen image laden.

Data recovery is al ruim 15 jaar mijn vak.
Het belangrijkste ding wat ik in deze periode heb geleerd is: als de data belangrijk is laat er dan geen "handige software tools" los op de schijf die de inhoud ervan veranderen (bijvoorbeeld voor reparatie van de partitie tabel), concentreer je eerst op het behoud va de gegevens en probeer pas daarna de schijf te repareren/veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je alles wel vergeten kunt.
Scan uitgevoerd ("deze heeft ong. 20+ uur geduurd?")
Diepe scan voltooid. We hebben 296898 bestanden gevonden.
Het programma is een nieuwe mapstructuur aan het opbouwen, een ogenblik geduld ........
Dat heeft al schade gedaan en door de rest is het er ook niet beter op geworden.

Als die klaar is bij advanced en boot de rebuildBS proberen
Gedaan?
 
at Roger. Bedankt voor het aanbod, maar ik ben bang dat ie al te ver "heen" is. Zojuist zag ik een gevaarlijke 58 C temperatuur en heb hem uitgeschakeld. Staat nu af te koelen. Als hij stuk is dan is dat vervelend, maar geen ramp. Het is/was ? mijn externe back-up schijf. En de back-up heb ik nog elders en op de C schijf. Dus geen ramp.
 
at AenA, helaas komt jouw bericht te laat. Wat er precies mis is gegaan weet ik niet, maar ik denk dat de FAT table defect was en dat heb ik over het hoofd gezien. Als ik die meteen had laten repareren dan was het misschien anders gegaan. Maar ik vermoed dat het schijfje kort ervoor staat om de geest te geven en dan zal er gewoon een andere moeten komen.
 
Welk type is het exact?
De oudere hadden een adapter erop zitten van SATA naar USB en dan kun je de schijf in een pc erbij plaatsen.
http://www.devincollier.com/how-to-...-2-0-portable-hard-drive-case/comment-page-1/

En een geweldige free tool om harde schijven te controleren en eventueel de partitietabel te herstellen is TestDisk, je kunt ook alle gevonden bestanden naar een andere locatie kopiëren.
Openen als admin zonder andere partitietools open.
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Het is er een zonder adapter. Ik heb Testdisk laten draaien, met dank voor de tip en heb de FAT kunnen herstellen. De back-up ziet hij vooralsnog niet, maar als er een nieuwe externe schijf moet komen dan is die snel gemaakt.
 
at VDK. U heeft helemaal gelijk. De temperaturen zijn aan de hoge kant en vooral die van de defecte schijf. 58C zijn bijna killing of die hebben hem al de das om gedaan. Ben er nu 2 dagen mee bezig geweest en hou het even voor gezien. Als ik definitief weet waar het aan ligt meld ik mij.
 
Laatst bewerkt:
at Senso, tja wat wil de leek? Je probeert eerst zelf een oplossing te vinden en dan ga je te rade bij het internet waar de deskundigen zitten. Maar je hebt gelijk er is waarschijnlijk aan het begin al schade ontstaan. Nou ja, de schijf is 4 1/2 jaar geleden aangeschaft en daarmee wordt het gewoon tijd voor een nieuwe.
 
Denk dat je alles wel vergeten kunt.
Dat heeft al schade gedaan en door de rest is het er ook niet beter op geworden.

Gedaan?

Ja, geprobeerd. Maar die pakt hij niet dus ik denk dat de schijf gewoon stuk is.
 
Ja, goed. Je kunt niet meer dan je best doen. Blijft altijd of een dergelijke schijf überhaupt nog betrouwbaar is. Ik heb veel WD-schijven e.a. en over het algemeen gaat het goed. Maar in de loop van de jaren zijn er ook wel meerdere defect gegaan. Gewoon nieuwe kopen en ze zijn niet zo duur meer.

Wat ik wel heb geleerd is, dat als je systeemkopieën of databack-ups maakt op externe HDD's dat je ze gewoon "vol moet laten lopen" dus niet constant één of twee nieuwe en oude verwijderen, maar zet er rustig twintig of dertig op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan