Windows 7 naar Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

vinie

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2007
Berichten
185
Hoi, wie kan mij helpen?

Ben bezig met een laptop van mijn zus.
van W7 naar W10 lukt mij goed af.
Maar wil eigenlijk na dat gebeurd is gelijk de laptop herinstalleren op W10.
Kan dat ? want meestal gaat het na upgrade terug naar W7 maar dat wil ik nou juist niet.

Hoe kan ik deze methode overslaan?

Vinie
 
Controleer eerst of de nieuwe Win10 installatie geldig geactiveerd is..?
Als dat het geval is kun je Win10 gewoon volledig schoon installeren door de installatie te starten vanaf usbstick of dvd en tijdens de installatie voor "geavanceerde installatie o.i.d." te kiezen.
Je krijgt dan een scherm met schijfopties.
Verwijder daar dan alle partities totdat de schijf helemaal leeg is en alleen "ongepartitioneerde ruimte" laat zien.
Klik die aan en kies volgende...
De installatie zal dan verder gaan, Windows maakt zelf de benodigde partities aan.
Na afloop zal de nieuwe installatie dan weer automatisch geactiveerd worden als er een werkende internetverbinding is.
 
Hoi Scrapheap.
De upgrade is gelukt met geldig legitiem.
Maar hoe kan ik nu usb of iso maken? De licentie was van W7 is nu van W10.

Dat was de gratis upgrade die je toen kreeg van W7.

Gr. Vinie
 
usbstick van 8 Gb leeg maken en aansluiten.
Download het hulpprogramma ( blauwe knop ) op deze pagina en start dat.
Kies voor "usb flashstation voor andere pc maken" en volg verder de aanwijzingen.
Je krijgt een melding als het proces klaar is maar dat kan even duren.

Als de stick klaar is start je de laptop opnieuw op, druk direct na aanzetten een paar x op F12 om het opstart-menu te tonen en kies daar de usbstick en druk op enter.
En dat start de installatie, volg verder de aanwijzingen hierboven, succes :thumb:
 
Blijft dan wel alle soft/hard ware of drivers die nodig zijn voor deze laptop erop en opnieuw geinstalleerd?

Sorry voor all deze vragen,
Vindt het gewoon super spannend.

Wel erg bedankt alvast voor de snelle reactie's.

Vinie
 
Nee, als je alle partities van de schijf verwijderd onder "Schijfopties" zoals beschreven is alles weg.
Normaliter heeft Win 10 vrijwel alle noodzakelijke drivers aan boord voor de meeste pc's van de afgelopen jaren, alleen bij oudere hardware wil het nog wel eens gebeuren dat een driver ontbreekt.
Je lost dat op door bij de fabrikant van de pc of moederbord vóóraf alle drivers te downloaden en deze, uitgepakt, op een 2e usbstick te zetten zodat je deze na installatie alsnog kunt installeren, ook als er geen netwerk- / internetverbinding is.
Dit vóóraf downloaden is zo wie zo altijd een goed idee omdat je dan ook specifieke software van de fabrikant ( denk aan batterij monitor-tools, appcentre etc ) kunt downloaden wat standaard dus niet in Windows zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan