Zijn er verschillen in pci-e, dualband, bluetooth kaartjes?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
2.474
De laatste tijd heb ik problemen met de wifi ontvangst op mijn laptop onder win 10.
Soms even, soms langer wordt de ontvangst verbroken en is de lijst met mogelijke verbindingen leeg. Zowel thuis als op het werk. Die keert dan weer een paar minuten later weer terug en heb ik weer ontvangst.
Heel af en toe blijkt de kaart uitgeschakeld te zijn.
Soms neem ik de probleemoplosser. Dan heb ik wel eens voorbij zien komen: Gateway niet gevonden.
Ook opnieuw opstarten werkt om weer verbinding te krijgen.

Ik denk dan te mogen concluderen dat het aan het pci-e, dualband, bluetooth kaartje ligt.
Nu wil ik een nieuw kaartje aanschaffen. Helaas kan ik geen test van dergelijke kaartjes vinden om op basis daarvan een nieuwe te nemen.
Heeft iemand tips of opmerkingen over mijn bevindingen?

Alvast bedankt.
Rob
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een warmte0probleem, die dingen kunnen behoorlijk warm worden waardoor de thermische beveiliging de zaak plat gooit.
Dat zou in elk geval dit gedrag verklaren.
Als 1e zou ik eens de antenne-aansluitingen op de module eens bekijken en/of re-seaten zodat een slecht / minder contact uitgesloten kan worden.
Is het probleem er dan nog steeds dan kijken naar een andere module.
Over de verschillen onderling ben ik niet op de hoogte, hier werkt alles bekabeld op de smartphones na maar een verschil zou de doorvoersnelheid kunnen zijn en de ondersteunde bluetooth-versie.
Die info vindt je uiteraard terug in de techn. specificaties van de modules.
 
@Scrapheap
De antenneaansluitingen heb ik er laatst nog eens goed op gedrukt. Niets gemerkt van los zitten.
Het zit ook in een deel van de laptop waar van ik DENK dat het niet zo warm wordt en niet het probleem is.

@Lange Pier
Zoals aangegeven, het is een pci-e kaartje. Niets m.2 adapter.
Het is een Laptop Asus F550z. Maar ik denk dat dit van ondergeschikt belang is voor de vraag.
 
Ondertussen heb ik weer moeten rebooten, van te voren een paar screenshotjes gemaakt

wifi 1.JPG

wifi 2.JPG

wifi 3.JPG

WiFi ingeschakeld en toch uitgeschakeld....?
 
Heb je last van druk bezette kanalen?
Overweeg eens een test daar mee om andere kanalen te gebruiken als Wi-Fi.
Er zijn ja voor Android mobieltjes apps om te kijken of er veel andere signalen daar al zitten en dan kunnen storen, zo ja ander kanaaltje instellen voor de Wi-Fi.
 
Zo'n programmaatje is er ook voor Windows: InSSIDer en dat is o.a. hier te downloaden.
Werkt prima overigens :thumb:
 
Inssider gebruik ik al jaren.
Dit om het gunstigste kanaal er uit te halen.
Bij mij ziet het er nu zo uit:
inssider.JPG

Er is zelfs een router die ik net een paar dB beter ontvang dan mijn eigen router, waar ik nog geen 4 meter vanaf zit.
Mijn 5 gHz verbinding wordt totaal niet overlapt. ook die valt vaker weg.
 
Laatst bewerkt:
Als je en signaal van buiten sterker ontvangt dan dat van je eigen router op 4 mtr. afstand zou ik er eens een andere router tussen hangen want dat is niet normaal.
Sommige routers, zoals de Xperiabox V9 van KPN, hebben een zeer zwak WiFi signaal, nl. 40 mW i.p.v. de toegestane 100 mW.
Tevens zou ik deze laptop eens bij iemand anders op het netwerk testen en kijken welk resultaat dat oplevert.
Want met laatste opmerking ben ik er lang niet meer van overtuigd dat het probleem in betreffende laptop zit.
 
Het is een Fritz!box 7590 Toch niet een van de slechtste. Hij hangt hoog in de meterkast.
Het draadloze zendvermogen van FRITZ!-producten is daarom niet hoger dan 100 mW / 20 dBm in het 2,4GHz-frequentiebereik en niet hoger dan 200 mW / 23 dBm in het 5GHz-frequentiebereik als de kanalen 36 tot en met 64 (5.15 - 5.35 GHz) worden gebruikt of niet hoger dan 1000 mW / 30 dBm wanneer de kanalen 100 tot 140 (5.47 - 5.725 GHz) worden gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Sommige routers, zoals de Xperiabox V9 van KPN, hebben een zeer zwak WiFi signaal, nl. 40 mW i.p.v. de toegestane 100 mW..
Is niet super sterk maar ook maar iets meer dan 3 dB verschil....
Met een betere antenne kun je veel grotere schillen dan 3 dB winst krijgen... zeker als je een verleng kabel neemt met een acceptabele antenne erop.

https://www.gadgetgear.nl/2012/08/review-fon-en-de-fonera-simpl/
Dit doet dus een goede antenne, oa 200 m... ik kwam met mijn laptop in de hand nog veel verder....
De power van dat kleine FON geval is 18 dBm , 20 dBm is 100 mW, dus iets lager.
Bereik

Over het bereik van de Fonera SIMPL mag ik niet klagen. De SIMPL mist de kracht van de grote netgear routers, maar toch heb ik binnenshuis op twee verdiepingen aardig bereik. Meer had ik van een router van €39 ook niet verwacht.

Toch is het mogelijk om het bereik van de SIMPL flink op te poetsen. Daarvoor gebruik je bijvoorbeeld de Fontenna die Fon ook verkoopt. Deze schroef je op de antenneuitgang van de SIMPL waarna je (buiten) het bereik tot 200 meter kan vergroten. Binnenshuis praten we dan over ruim drie verdiepingen bereik.

De kleine antenne is er bij geleverd, die heb ik vervangen.
Tis alleen 2.4 GHz maar het werkt prima.

Offtopic: Je kunt ze in NL niet meer kopen en KPN heeft een alliantie aangegaan met FON (en dan stop meestal de verkoop van FON zelf), ik had hem voor die tijd al geregistreerd en en doet het nog steeds. Er zijn een aantal landen waar FON sterk vertegenwoordigd is, dus daar heb ik vrij internet.
Fonera-SIMPL-Uitrusting.jpg
 
Dan ga ik maar eens kijken voor betere antennes.
 
Houd er rekening mee dat huizen onderling veel kunnen verschillen. Dus het is ook eea proberen.
Er is veel aan simpele zelfbouw gedaan van antennes, goedkope materialen, maar dan krijg je best een goede indruk en als je ze onopvallend kunt plaatsen ... kun je ze nog laten zitten ook..
Google is your friend op dat gebied, met wat goede trefwoorden kom je een eind, 2.4 Ghz is makkelijker te bouwen dan het "fijnere" werk op 5 GHz en ook wat minder kritisch.
Bij afstanden > 5m zul je naar een wat betere coax kabel moeten gaan op 2.4GHz maar zeker op 5 Ghz ivm de verliezen.
Ook daar is Google your friend en zet aan het eind van de trefwoorden dit om in NL te blijven, zie code, als je dat wilt ivm ophalen of verzenden bij de winkel.:
Code:
jouw trefwoorden  site:nl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan