• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
649
Ik wil een rij opmaken op basis van een bovenliggende rij. Concreet gaat het in bijgevoegd voorbeeld om rij 2 dat op basis van rij 1 moet worden opgemaakt: een cel in rij 2 moet rood worden of een rood omhoog gerichte pijl krijgen als de afwijking ten opzichte van de bovenliggende cel groter of gelijk is aan 110% en groen worden of een neerwaarts gerichte pijl krijgen als de afwijking ten opzichte van de bovenliggende cel 90% of kleiner is. En als cel een cel in rij 2 geen data (=0) bevat mag hij geen kleur (of pijl) krijgen.

Ik ben redelijk ervaren en bedreven in Excel en VB, maar deze functionaliteit heb ik nooit gebruikt en ik vind zo snel ook niet een bruikbaar voorbeeld op internet.

Ziet iemand kans mij op gang te helpen?
 

Bijlagen

  • voorwaardelijke opmaak.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Hallo,

Zie bijlage. In D2 voldoet het getal zowel aan je eerste als aan je tweede voorwaarde. Excel 'kiest' dan de eerste voorwaarde die klopt.
 

Bijlagen

  • Voorwaardelijke opmaak.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Een voorwaardelijke opmaak formule hoeft in principe miet met IF(ALS) te beginnen.
De formules kunnen dus veel eenvoudiger:
Code:
=0,9*A1<A2
=0,9*A1>A2
 
Bedankt JanBG en popipipo!

Op basis van JanBG ben ik aan de slag gegaan, er bleken namelijk toch een paar foutjes in te zitten, of het was niet precies wat ik wilde. Zie bijlage voor mijn resultaat.

Ik ben vervolgens nog lang bezig geweest om het met pictogrammen te regelen: boven de 110% rode pijl omhoog; onder de 90% gele pijl omlaag; tussen 90% en 110% een liggende groene pijl en bij 'o' geen enkel teken of kleur. Ik vind dat veel mooiere, maar vrees, afgaand op wat ik hier en daar lees, dat Excel (2007 dat niet aankan.
 

Bijlagen

  • Voorwaardelijke opmaak2.xlsx
    10 KB · Weergaven: 26
Je kan wel iets met een pictogrammenset in XL-2017 alleen is het veel werk. Je kan formules gebruiken maar deze mogen alleen een absolute celverwijzing hebben. Dat wordt dus per cel even instellen. (of via VBA instellen)
 

Bijlagen

  • voorwaardelijke opmaak (1).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan