Werken met dubbele bestanden zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Berichten
2.694
Hallo beste forumleden.
Ik ben bezig met het zoeken naar dubbele bestanden ik heb windows 10 op mijn laptop en ik gebruik nu het
programma Clone Files checker (misschien niet goed ??) Ik heb tijdens het zoeken een probleem ik heb namelijk op mijn laptop 2 programmas staan van pinnacle studio 22 en studio 23 U ziet hem wel al aankomen
Deze hebben veel de zelfde namen bv van de overgangen Hoe kan ik deze uitsluiten of zo instellen dat hij deze niet meeneemt in de opsporing ?
e de waele
 
Zorg voor een goede map en sub mappen met een goed bestandsnamen beheer en je vangt 2 vliegen in 1 klap: je hoeft geen dubbele bestanden te zoeken en het pinnacle studio 22 en studio 23 probleem bestaat niet meer.

Eigenlijk los je ook nog een 3e probleem op: Je gooit nooit meer per ongeluk een verkeerde "dubbel" bestand weg....
Zet alle data op een aparte partitie, bijv D en... dan is er nog een groot voordeel .... het backuppen van data naar een andere lokatie wordt super handig...

Ik heb alle mijn Documenten Mappen dus dan ook verplaatst van de C naar de D schijf, dat helpt al voor een flink deel.

Dat maakt zo'n dubbel bestanden zoek/verwijder programma op een prettige manier overbodig.
 
Laatst bewerkt:
oei dat word een ander verhaal Ik heb al jaren geen goed systeem bedacht voor zulke dingen.
Ik snap wat je bedoeld maar waar ga ik mee beginnen ?? dit is eigenlijk iets wat al jaren speelt Er staat heel veel op mijn harde schijf en heel veel verschillende bestanden . Ik zal nu toch wel de dubbele bestanden moeten opsporen en verwijderen toch ??
En is dit er een goed programma voor
e de waele
 
Laatst bewerkt:
Je verliest dus imho de betrouwbaarheid van je data als je links en rechts dubbele bestanden weg gaat gooien.... want staan alle dubbele data wel onder de zelfde map? Ik vermoed van niet.

Dus straks heb je alle enkele bestanden verspreid staan over mogelijk mappen die je ooit een keer om een bepaalde reden aangemaakt hebt, maar waarvan je om toen voor jou blijkbaar goede redenen niet verder vervolgd hebt, dus met het eruit gooien van de dubbele bestanden maak je of de oudere of de nieuwere mappen dus incompleet... waarmee je het logische overzicht zover het er was, helemaal los laat...

Alternatief: maak een compleet nieuwe data map aan, maak daarin een voor jou nu logische opzet van mappen in en ga vanuit alle hoeken en gaten alle data kopieren naar deze nieuwe opzet.
Klaar? Maak dan een backup van deze data map ...het liefst 2x backuppen op 2 aparte schijven of zo (intern en extern).....

Als je nu zeker weet dat je alle data compleet hebt... ruim je de oude mappen helemaal op en ga je alleen verder in de nieuwe data map.
Hoe je het allemaal gaat noemen ... maakt niet uit... als je maar het overzicht goed krijgt in de nieuwe opzet.
Sterkte, want het is best een vervelende klus, maar eenmaal klaar ben echt opgelucht en kom je wellicht nog gegevens tegen waarvan je niet eens meer wist dat je ze had...

Give it a thought.....
 
Laatst bewerkt:
OK ik wil dit wel gaan doe zoals je beschrijft Maar ik ga nu gegevens op zoeken hoe ik dit ga aanpakken
misschien zijn er voorbeelden van op internet hoe ik dat het beste kan doen voor te beginnen
Ik heb wel 3 externe schijven dus ik kan vooruit voorlopig
e de waele
 
Laatst bewerkt:
Ha Ha blij mee leesvoer is altijd welkom er zit altijd wel iets tussen
heel veel dank voor uw snelle reactie ik ga aan de slag en is mooi winter werk ?
e de waele
 
Succes!
En... laat de dubbele bestanden staan tot dat je nieuwe structuur klaar hebt, dan kun je na de backups alle oude mappen weggooien.
 
Deze hebben veel de zelfde namen bv van de overgangen
Wat wil dat zeggen?

Dubbele bestanden is betrekkelijk zoals al is geschreven. Wil je nu snel zoeken op bestandsnaam, extensie e.d. installeer dan de zoekmachine Everything (VOID-tools). Even de schijven scannen en binnen een seconde heb je gezocht op een bestandsnaam alle paden zichtbaar. Daar kun je ook op sorteren. Je sleept ze (verplaatsen of kopiëren) naar een nieuwe map of sleept ze in een Renamer en hernoemt ze. Kwestie van even de instellingen en handleiding van de zoekmachine nalopen. Daar heb je ontzettend veel plezier van.
 
Hallo forumleden
Ok ik ga dat zeker ook eens nalopen en uitproberen ook bedankt nogmaals
e de waele
 
IK heb nog een vraagje over clone files checker Als ik deze gebruik dan geeft hij aan dat er een dubbel bestand is gevonden Als ik dan kijk naar de 2 locaties dan geef hij precies de zelfde locatie aan je mag toch verwachten dat er twee verschillende zouden zijn of dat je ook 2 de zelfde bestanden zou zien op het scherm
Dat snap ik niet goed ik kan nergens 2 gelijke bestanden vinden doe ik iets verkeerd ?? ( instelling)
e de waele
 
Vreemd.. .of is die software niet betrouwbaar...:eek:
Ik zou toch maar die nieuwe structuur opzetten en backups gaan maken....
 
Een dubbel bestand kan op twee verschillende of meerdere locaties staan (pad). Een dubbel bestand met dezelfde naam en extensie kan niet in één map staan want dat weigert Windows (zet er (2) achter.

Met een andere extensie en wel dezelfde naam is niet dubbel, want dat kan o.a. een heel andere grootte hebben (MB). Dus dat kan bij jouw aan de hand zijn (andere extensie) maar zelfde pad.

Verder moet je zelf de instellingen bekijken. Ik werk niet meer met dubbele bestanden zoekers omdat het risicovol is en prutswerk. Je hebt meer tijd nodig om te controleren of de uitkomsten kloppen dan dat je handmatig zelf eens een map controleert en opschoont.

Probeer deze eens en typ een vermoedelijke dubbele naam eens in. Dan kun je goed analyseren waar die staat, pad, extensie en grootte en onder Weergave kun je ook nog eens miniaturen tonen (als dat nodig mocht zijn).

Maak zelf maar eens een paar verschillende types testbestanden aan met de naam test12345 en met zoeken heb je ze binnen een milliseconde.

Een mappenstructuur is, denk ik in dit geval en veel gevallen, een kwestie van kijken wat is het onderwerp en daar splitsingen maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu alle bestanden die op mijn laptop staan van Word/exel/pdf/acces / pps allemaal in een aparte map geplaatst (5 mappen ) Hoe zou ik deze nu het beste kunnen organizeren BV de Pdf s zijn er van veel verschillende soorten en jaartallen Misschien alles maar eens op jaartallen in een aparte map zetten
heeft iemand een idee ???
Nog een vraag ik heb nu bij controle gekeken op mijn bureaublad en daar staan 5 bestandsmappen op mag dat ???
e de waele
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik nu goed dat je mappen hebt gemaakt waar één bepaalde extensie in staat? Heb je niets aan. Je moet mappen aanmaken op naam kan zijn, bedrijf, organisatie, persoon, merknaam of onderwerp.

In een map sorteert Windows zelf wel naar type of wat jij hebt ingesteld. Geef eens aan waar je mee bezig bent, onderwerp, bedrijven dan kan ik wellicht een voorbeeld geven. Een datum kun je altijd zelf voor een bestandsnaam zetten 2019-09-10_

Heb je de zoekmachine geprobeerd?

Voorbeeld mapstructuur. Stel jij bent een fervent kampeerder. Je weet er alles van en wilt er alles over vastleggen. Dan is een handig hulpmiddel voor een te maken mappenstructuur deze pagina.
 
Laatst bewerkt:
Het was zo mijn bestanden van Exel /Word /pdf deze stonden over al Ik heb deze nu allemaal voorlopig in een
externe map geplaatst ik heb nu dus 5 mappen met al mijn exel/word/ pdf/acces bestanden staan
hoe nu verder ik snap dat ik dus alle word bestanden moet gaan inventarizeren en indelen dat zal ook zo zijn voor de ander mappen Ok ik ga je laatste opmerking eens goed bestuderen
e de waele
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Je moet wel weten wat voor soort/inhoud het bestand is. Heb je een eigen boekhouding/financieel? Dan maak je een map Mijn Boekhouding die verdeel je onder in submappen bijvoorbeeld > Mijn Hypotheek, Mijn Facturen, Mijn Belastingaangifte etc. etc.

Stel je bent overal op de wereld op vakantie geweest. Je hebt duizenden foto's en documenten over die bestemmingen. Dan maak je een hoofdmap Continent(en) met submappen de continentnamen Europa, Afrika, Amerika, Azië etc. en daar weer submappen met de landnamen en zo kun je verder onderverdelen naar plaatsnaam.

Dan zul je zeggen dat kost mij veel tijd en zoeken maar daar heb je juist die zoekmachine voor! Één milliseconde en je hebt je map.

Wil je snel bestanden verplaatsen, werk dan met tijdelijke snelkoppelingen op het bureaublad. Daar gooi je de bestanden zo in.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zo ik snap wat je bedoeld ik ga eerst eens uitvogelen uit welke onderdelen mijn mappen bestaan en ook welk jaartal daar aan is verbonden dat is wel een heel karwei omdat het al jaren zo is gegaan maar het word nu toch echt wel tijd
e de waele
 
Vraag me af wat jij dan niet kunt zien/afleiden aan de bestandsnamen. Het type afbeelding, document, video en inhoud zijn veel belangrijker en datum is pas later een hulpmiddel (sorteren onder details op datum). Geef dan eens een screenshot van een map als het niet privacygevoelig is.

Als de datum zo belangrijk is, voer je in de zoekbalk van Everything in:
dm:1/1/2009-31/1/2009

en je krijgt alle gewijzigde bestanden van de maand januari 2009
dc:1/1/2009-31/1/2009

m = modified c = created (gemaakt op)

Tabblad zoeken > Alles
Regex niet aangevinkt
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan