Dell inspiron 545 bevriest bij het installeren/runnen van besturingssysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mensen ,
Ik heb de Intel quad q8300 omgewisseld voor een Intel core duo e4400 en nu werkt het allemaal goed , Windows boot en geen blauwe schermen misschien dat de q8300 niet goed meer is
 
Ja maar bij beide PC's? Misschien is de voeding niet meer goed genoeg of de handleiding er bij pakken en kijken of deze processoren inderdaad ondersteund worden. De andere kan je dan misschien nog aan de praat krijgen door die langzamer te laten werken.
 
Het zijn 2 verschillende voedingen, 1 van 300W en 1 van 460W. Die van 460W lijkt me minder waarschijnlijk het te begeven hebben.

@sleutelmen: hoe oud zijn die PSU's? Als ze over de 10 jaar zijn, zou ik zowieso die voedingen vervangen. Oude voedingen, en dan vooral die van HP, kunnen een gevaar zijn voor je systeem en in het allerslechtste geval brand veroorzaken.
 
dat ze bij het installeren of starten van een besturingssysteem ... telkens bevriezen of dat ik elke keer een blauw scherm krijg.
De klachten zijn dus ook verschillend en in principe gaat het om één aanbod van spanning en het zelfde moederbord. Ik heb aanwijzingen dat deze quad core processor het maximale is wat het moederbord aankan wat betreft stroomverbruik. Dat dit niet goed genoeg meer presteert, terwijl de voeding wel zwaarder is, is best mogelijk.

https://www.overclockers.com/forums/showthread.php/744462-What-is-the-best-CPU-for-this-mobo-DG33M06

Op de volgende pagina kan je zien waar de stroomlevering op het moederbord zit en controleer daar ook even de platte, in drieën gedeelde bovenkant en hulzen, van de condensatoren (ze kunnen spanning vasthouden dus niet aanraken).

https://www.hardwaresecrets.com/eve...-the-motherboard-voltage-regulator-circuit/4/

In de BIOS kan je bij Advanced BIOS Features (Geavanceerde BIOS-functies) Virtualisatie uitzetten en "Co Cool 'N' quiet ingeschakeld houden. Meer valt er niet af te stellen.
 
De quad core q8300 heeft er altijd al ingezeten en werkte eerder wel gewoon dus ik ga even een andere voeding proberen. In de bios staat trouwens een frequentie van 2,33 GHz terwijl de processor 2,5ghz als standaard heeft
 
Het ene type voeding is :
Rhombutech super silent HM-460 460watt
Andere is
Liteon ps5301-08 300w
 
Het ene type voeding is :
Rhombutech super silent HM-460 460watt
Andere is
Liteon ps5301-08 300w

De Liteon is heel waarschijnlijk de originele voeding. Nogmaals, ik raad je aan die hoe dan ook te vervangen, zelfs losstaand van het huidig probleem met de processoren en/of moederborden, want een slecht functionerende PSU kan echt wel gevaarlijk zijn (en meestal weet je dat pas wanneer het te laat is). Vooral als er slechte condensatoren in zitten. Je wilt niet al die moeite gedaan hebben om die PC's werkend te krijgen, om dan kortsluiting te krijgen en al je componenten moeten weggooien daardoor. Die PSU heeft zeker de leeftijd nu om op het stort te gooien.

De Rhombutech zit voor mij in een grijze zone. Ik weet niet hoe oud die is en het model wat je hebt heeft zowieso geen 80plus label, en het merk is niet bekend. Als je zeker wilt zijn, vervang je die best ook maar. Ik snap dat dit je in de kosten gaat zetten, maar een gouden regel is "never go cheap on your PSU". Op alternate kan je deze hier vinden met 80plus label: https://www.alternate.nl/be-quiet/S...att-voeding/html/product/1418639?tk=7&lk=9533

3 euro duurder dan de goedkoopste niet-80plus PSU. Met 300W moet je ruimmmm voldoende hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik getest allemaal
intel core quad q8300 in een andere pc met een msi moederbord. met antec su-380 voeding: windows werkt goed windows installatie werkt ook.
intel core quad q8300 in een andere pc met msi moedebord met rhombutech voeding: windows werkt goed bij opstarten van installatie werkt
intel core quad q8300 in dell inspiron 545 pc met antec voeding: installatie loopt vast(blauwscherm) maar windows eenmaal geinstalleerd werkt gewoon.
intel core quad q8300 in dell inspiron 545 pc met rhombutech voeding: installatie of booten veroorzaakt bsod.

zelf denk ik dat er op het dell inspiron 545 moederbord iets niet goed is.

ik heb wel 3 condensatoren gezien op het dell inspiron 545 moederbord die iets boller staan dan de anderen
 
De Liteon is heel waarschijnlijk de originele voeding. Nogmaals, ik raad je aan die hoe dan ook te vervangen, zelfs losstaand van het huidig probleem met de processoren en/of moederborden, want een slecht functionerende PSU kan echt wel gevaarlijk zijn (en meestal weet je dat pas wanneer het te laat is). Vooral als er slechte condensatoren in zitten. Je wilt niet al die moeite gedaan hebben om die PC's werkend te krijgen, om dan kortsluiting te krijgen en al je componenten moeten weggooien daardoor. Die PSU heeft zeker de leeftijd nu om op het stort te gooien.

De Rhombutech zit voor mij in een grijze zone. Ik weet niet hoe oud die is en het model wat je hebt heeft zowieso geen 80plus label, en het merk is niet bekend. Als je zeker wilt zijn, vervang je die best ook maar. Ik snap dat dit je in de kosten gaat zetten, maar een gouden regel is "never go cheap on your PSU". Op alternate kan je deze hier vinden met 80plus label: https://www.alternate.nl/be-quiet/S...att-voeding/html/product/1418639?tk=7&lk=9533

3 euro duurder dan de goedkoopste niet-80plus PSU. Met 300W moet je ruimmmm voldoende hebben.

Daar moet ik nog even naar kijken. ik wil ze namelijk als game pc verkopen dus er moet nog een gtx750ti in. die heeft ook nog wat wattage nodig dus ik denk dat het nieuwe 500w voeidingen worden.

maar dat pc steeds blauwe schermen krijgt ligt niet aan de voedingen volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik getest allemaal
intel core quad q8300 in een andere pc met een msi moederbord. met antec su-380 voeding: windows werkt goed windows installatie werkt ook.
intel core quad q8300 in een andere pc met msi moedebord met rhombutech voeding: windows werkt goed bij opstarten van installatie werkt
intel core quad q8300 in dell inspiron 545 pc met antec voeding: installatie loopt vast(blauwscherm) maar windows eenmaal geinstalleerd werkt gewoon.
intel core quad q8300 in dell inspiron 545 pc met rhombutech voeding: installatie of booten veroorzaakt bsod.

zelf denk ik dat er op het dell inspiron 545 moederbord iets niet goed is.

ik heb wel 3 condensatoren gezien op het dell inspiron 545 moederbord die iets boller staan dan de anderen

Nieuwe LGA775 moederborden zijn tegen een degelijke prijs zeer moeilijk te vinden. Je moet ook rekening houden dat het een micro-atx bord is (een mini-itx zou ook nog wel moeten lukken). 2de hands kan je ze natuurlijk in overvloed vinden, maar dat is in dit geval wel een risico gezien je heel gemakkelijk met meer slechte condensatoren kan opgezadeld geraken.

En die rhombutech zou ik ook niet meer gebruiken. Ik vermoed dat dat ding te veel wattage/voltage levert. Kan best zijn dat door dat ding je condensatoren op je moederbord bol zijn gaan staan.
 
Daar moet ik nog even naar kijken. ik wil ze namelijk als game pc verkopen dus er moet nog een gtx750ti in. die heeft ook nog wat wattage nodig dus ik denk dat het nieuwe 500w voeidingen worden.

maar dat pc steeds blauwe schermen krijgt ligt niet aan de voedingen volgens mij.

Je gaat met een 350W voeding genoeg hebben voor een gtx750ti. die kaart heeft genoeg met de stroom geleverd uit de pcie slot, en je cpu heeft ook niet een enorm hoog wattage. Don't go cheap on a PSU.... but don't overkill it either. Bespaar je de kosten van een 500W psu, en ga gewoon voor een 350W (ik denk dat je zelf met 300W wegkomt).

Die Rhombutech kan misschien de reden zijn dat je condensatoren op je moederbord bol staan. Als die meer wattage/voltage levert dan gevraagd, wat een defect zou zijn, dan kan dat verklaren waarom je het moederbord wel aan de praat krijgt met de antec voeding.
 
Laatst bewerkt:
Een probleem op het moederbord is ook een probleem met voeding. Het kan echter aan de maximaal af te nemen spanning hebben gelegen dat de condensatoren stuk gaan en niet aan het voedingsblok.

Boller staan is niet normaal en alleen in eenvoudige toepassingen willen condensatoren wel eens in één keer uit elkaar ploffen. Ik denk dat condensatoren die stuk gaan de belangrijkste oorzaak zijn van defecte apparaten. Het is dun opgerold materiaal en gevoelig voor veroudering. Hier is een video met uitleg over hoe een verdachte condensator met de multimeter kan worden doorgemeten:

https://www.youtube.com/watch?v=FYcvXkZ0CTU
 
Een probleem op het moederbord is ook een probleem met voeding. Het kan echter aan de maximaal af te nemen spanning hebben gelegen dat de condensatoren stuk gaan en niet aan het voedingsblok.

Dat kan goed zijn. Je zei al eerder dat die cpu het maximale is wat dat moederbord aan kan.

Apparaten in het algemeen hebben niet graag wanneer je minimale of maximale wattage/voltage vraagt. Ze werken het best en het meest efficiënt als je meer "in het midden" ermee zit (bv. 200W verbruik bij 350W voeding). Dat is ook 1 van de redenen voor de 80plus standaard op voedingen (hoofdreden natuurlijk efficientie).

Het kan best zijn dat dat moederbord constant onder maximum belasting stond, wat natuurlijk slecht is. Dan gaan die condensatoren zeker sneller het begeven.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een aantal condensatoren gekocht en ga deze vervangen voor de opgebolde condensatoren.
 
Je kan dat zeker proberen. Hou wel rekening mee dat het eventueel verloren moeite is; als er meer beschadigingen aan het bord zijn, dan gaat het richting spelden in een hooiberg.
 
Ik heb succes bij het eerste moederbord , daar 1 condensator vervangen en alles werkt perfect
Dus grote kans dat die andere ook weer gaat doen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan