Dell inspiron 545 bevriest bij het installeren/runnen van besturingssysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

sleutelmen

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2012
Berichten
152
Hallo,
ik heb een probleem met 2 pc:
ik heb hier 2x een dell inspiron 545 staan met het probleem dat ze bij het installeren of starten van een besturingssysteem(ubuntu,windows 10) telkens bevriezen of dat ik elke keer een blauw scherm krijg.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
opties uitgezet in de bios, andere usb poort, ander geheugen erin.
niks helpt er tegen.


De specs:
Moederbord: DG33M06
CPU intel core 2 quad q8300 2,5 ghz
Memory: 4x DDR2-800 2gb samsung geheugen(totaal 8gb ram)
Opslag SSD 240GB verbonden met sata.
Voeding: bij de ene 300w en bij de andere pc 460w
Er zitten ook nog sd kaart poorten aan het moederbord ook extra front usb poorten met aux ingangen misschien zorgen die voor problemen.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn?
 
Laatst bewerkt:
In het blauwe scherm staat geen foutcode?
 
soms zie je een blauwscherm met rode en groene, witte strepen er door heen en soms zie ik een irql not equal foutcode of memory management foutcode
 
Beide geven aan dat er iets mis is met het geheugen.
 
Draai dus voor de zekerheid vanaf usb stick of CD Memtest86 om te kijken of er een probleem is met het RAM geheugen.
 
Oké memtest draait nu maar als er Windows 7 op kan dan kan er toch ook Windows 10 op want Windows 7 en 10 hebben dezelfde speceficaties.
 
Oké memtest draait nu maar als er Windows 7 op kan dan kan er toch ook Windows 10 op want Windows 7 en 10 hebben dezelfde speceficaties.

Meestal wel, maar je kan de pech hebben dat er geen W10 drivers zijn voor je verouderde hardware. Die processor bijvoorbeeld is van 2008. HP toestellen kunnen vaak nog eens extra finicky zijn vanwege propietary hardware/software.
 
Ik heb de memory test gedaan en alle modules werken goed.
Ook heb ik een bootable USB gemaakt met Windows 7 en proberen te installeren maar tijdens de installatie bij bestanden uitpakken valt het scherm uit
 
Zou de koeling van bijv CPU onvoldoende zijn en dat de crash veroorzaken?
 
Met Google lees ik dat deze PC kan bevriezen bij booten en de oplossing is drieledig.

Maak de computer stroomloos en zonder USB apparaten. Stroomloos wil zeggen dat je ook de aan/uit knop tevergeefs ingedrukt houdt en tien minuten wacht. Doe een BIOS reset met de jumper of de daarvoor bedoelde contactpunten. Start de computer op en herhaal zo nodig. Kijk wat de BIOS versie is en installeer in dat geval meteen de nieuwste BIOS.

https://www.dell.com/community/Desk...OS-Start-DELL-Screen-HELP/td-p/3229924/page/3

Verder hier gegeven adviezen zijn: de stekkerverbindingen controleren, met name die van de harde schijf en het geheugen anders plaatsen (reepje minder en/of omwisselen).
 
Ik heb alle stekker verbindingen gecontroleerd ook het geheugen anders geplaats en aangedrukt maar dat helpt niet. Ook heb ik een cmos reset gedaan van de bios, aan/uit knop ingedrukt helpt ook niet. Bios versie installeren kan alleen in Windows omdat het een exe bestand is. Misschien kan het via een freedos opstart USB ?
 
Hier is een misschien extreem idee: wat als je een verse installatie van W10 op een schijf doet vanop een goed werkende PC, en dan die schijf in de Inspiron duwt?

Vroeger zou zoiets moeilijk of zelfs onmogelijk lukken, maar Windows 10 heeft een enorme flexibiliteit. Ik heb verleden week nog een moederbord swap gedaan zonder 1 enkel probleem. Misschien dat dit ook voor jou werkt in een volledige system swap. Windows kan misschien wel achteraf moeilijk doen betreffende de activatie van je licentie, maar dat kunnen we achteraf wel bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Bij twee PC's en ook bij het starten van een besturingssysteem, zijn de batterijtjes nog wel vol genoeg?
 
De diagnostic zit inderdaad hier ook ingebouwd, de pc is nu bezig met de test misschien moet ik Windows 10 32bit even proberen want misschien zat er officieel geen 64bit op?
 
Even een update:
Uit de test blijkt dat alles goed is en er geen fouten zijn.
Nu ben ik Windows 7 32 bit aan het installeren en krijg tijdens de installatie een blauwscherm: Mer foutcode :
PFN_LIST_CORRUPT
 
De administratie van bestanden op de harde schijf werkt dan waarschijnlijk niet meer. De schijf kan in de eerste sporen versleten zijn of fysiek beschadigd, door stroomuitval bijvoorbeeld. Probeer een andere schijf of eventueel nog om te installeren in een andere partitie op de beschadigde.
 
Nee dit helpt niet ik gebruik als opslag een SSD en heb daarvan meerdere geprobeerd
 
Hier is een misschien extreem idee: wat als je een verse installatie van W10 op een schijf doet vanop een goed werkende PC, en dan die schijf in de Inspiron duwt?

Vroeger zou zoiets moeilijk of zelfs onmogelijk lukken, maar Windows 10 heeft een enorme flexibiliteit. Ik heb verleden week nog een moederbord swap gedaan zonder 1 enkel probleem. Misschien dat dit ook voor jou werkt in een volledige system swap. Windows kan misschien wel achteraf moeilijk doen betreffende de activatie van je licentie, maar dat kunnen we achteraf wel bekijken.

Misschien dit toch eens als optie gebruiken? Duw de schijf in een pc waar je zeker van ben dat die werkt, installeer W10 op die schijf (best nog niet activeren) en duw dan de schijf in de inspiron. Behalve bij hardware problemen of in het geval dat windows echt geen drivers vind, zou het moeten werken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan