Opstarten vanaf usb-stick, los van UEFI/Bootmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Omdat ik de UEFI-omgeving een beetje eng vind om in te rommelen (klein foutje, grote gevolgen) ben ik naar alternatieven gaan zoeken om bij problemen de pc vanaf een dvd of usb-stick op te kunnen starten. Ik heb ontdekt dat je via Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Systeemherstel, enz. vanaf een opstartbaar medium kunt booten, zoals een dvd of usb-stick en. Heel mooi, maar... daarbij moet je er wel van uitgaan dat Windows 'nog' opstart en je dit dus vanuit de interface kunt regelen.

Windowtje opstartmedium.png

Nu de vraag: stel dat Windows niet meer opstart (dat is 'voor mij' lastig te reproduceren). Ik meen dat Windows dan zelf een (systeem)herstelomgeving aanbied, maar kun je dan op dezelfde wijze/route vanaf dat opstartbaar medium booten, en dus de pc hiermee (los van UEFI of bootmenu) op kunt starten?
 
Bootable usbstick met Windows installatie-bestanden aansluiten, pc opstarten en via F12 het opstartmenu kiezen en daar de usbstick kiezen en op enter drukken.
 
Bedankt voor je reactie,

Maar helaas wordt er tijdens het opstartproces als ik 'diverse' malen op F12 druk, geen opstartmenu getoond. Ik heb getest met Acronis True Image (waar ik het eigenlijk voor wil gebruiken) en met een bootable stick van Windows 10. Beide zijn dus wel bootable.
Maar wellicht begrijp ik iets niet goed?
 
Bedankt voor je reactie,

Maar.... ik denk dat ik mijn vraag niet duidelijk heb gesteld. Het booten van mijn Bios (UEFI) is mij wel duidelijk: Del of F2 en daarna F8 voor het bootmenu.
Overigens, in het Asus-lijstje staan ook andere toetsen, dus dat klopt ook niet altijd; ik heb dat altijd erg onduidelijk gevonden, maar goed... Ook blijkt uit een reactie blijkt dat het onduidelijk is.
'Asus boot menu us F8 in some cases'

Lijstje is overig wel handig om te bewaren... Bedankt!

In het kort komt het erop neer, dat, wanneer Windows niet meer start, dus niet via de toetsen DEL of F2 in de BIOS uit te komen, maar in een 'Windows-omgeving' (zie afbeelding bij eerste bericht) en van daaruit dus de usb-stick kan booten.
Ik heb eens een keer een pittige fout gemaakt in de Bios, waarna ik Windows opnieuw moest installeren. Simpel gezegd, vind ik het een beetje eng :(

Misschien kan het helemaal niet wat ik wil, maar goed, dan heb ik dus van de deskundigen een bevestiging gekregen..
 
Het booten van mijn Bios (UEFI) is mij wel duidelijk: Del of F2 en daarna F8 voor het bootmenu.
Gaat het ook helemaal niet om maar om het bootmenu naar voren te krijgen.....en die volgorde zegt mij niets, tevens staat ook nergens welk merk UEFI het is.
In het kort komt het erop neer, dat, wanneer Windows niet meer start, dus niet via de toetsen DEL of F2 in de BIOS uit te komen
Dingen hebben niets met elkaar te maken en indien het een UEFI is en geen bios dan dien je via de bootkey een USB UEFI bootmedium te gebruiken, Windows start altijd op de Windows Boot Manager ongeacht wat daar ingesteld om van te booten dus in de UEFI duiken als Windows niet start heeft helemaal geen zin.
 
Weer bedankt voor je reactie....

Sorry, ik heb het kennelijk toch verkeerd begrepen en eerlijk gezegd is het mij nog steeds niet duidelijk. Met een bootmanager kun je in mijn beleving een keuze maken uit verschillende besturingssystemen, maar dat is niet van toepassing. Je zegt o.a. "dan dien je via de bootkey een USB UEFI bootmedium te gebruiken", maar dat wil ik nu juist niet!
Maar misschien maak ik het een beetje te groot en daardoor verwarrend voor jou; het was er mij simpel om te doen om zonder van het UEFI-menu/bootmenu gebruik te maken, toch van een usb-stick of dvd te kunnen booten.

Maar goed, ik denk dat mijn kennis tekort schiet bij dit soort acties, dus ik laat het maar zo.

In ieder geval bedankt dat je deze simpele gebruiker toch wilde helpen :(
 
van een usb-stick of dvd te kunnen booten
Als je dat wilt moet je in de BIOS / UEFI de instellingen van "Fastboot" en "Secure boot" op disabled zetten, "Legacy boot" op enabled en de boot-order aanpassen naar USB of DVD op plaats 1 i.p.v. de Windows bootmanager.
Dat zou moeten werken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je suggesties, maar dat durf ik niet aan (overigens bij eerdere pc's wel eens gedaan, maar dat ging een keer dramatisch mis, vandaar). Als ik in de BIOS/UEFI zit, kan ik via F8 het bootmenu starten en dan een keuze maken. Iets omslachtiger, maar dat vind ik toch wat veiliger.

Ik krijg kennelijk maar niet uitgelegd wat ik nu eigenlijk wil (ligt aan mij hoor :), maar ik realiseer mij ook steeds meer dat het dus gewoon niet kan! Nou ja, dan weet ik dat...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan