Nieuwe videokaart of grotere upgrade?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Berichten
63
Goedemiddag,

Zojuist heeft mijn videokaart het helaas begeven. Dit brengt mij op het punt om de videokaart te vervangen of wellicht wat verder te gaan en te kiezen voor vervangen van videokaart, processor en moederbord.

Ik speel er af en toe (1-2x per week een avond) games mee. De games die ik speel zijn dan wel weer zware games; nu speel ik Anno 1800. Ik wil graag een PC die nog zo'n 5 jaar meegaat en wellicht ook de volgende Anno game kan spelen (al snap ik dat dit koffiedik kijken is). Ik hoef de games echt niet op ultra-high te spelen; medium tot high is voldoende.

De vraag is dan ook; is mijn huidige set-up nog voldoende hiervoor of moet ik meer aanpassen?

De huidige set-up:
- Processor: AMD FX serie, FD8350FRW8KHK
- Videokaart (is dus kapot): Sapphire Radion R9 270X 2GB GDDR5
- Geheugen: 2x Corair Value Select 4GB per stuk. DDR staat er helaas niet op (wellicht af te leiden van moederbord hoop ik?
- Moederbord: Asus M5A7BL LE
- Voeding: Antec NEO HE 500, 500WATT
- Kast: kan helaas geen type vinden. Er staat op: "Antec Design", ik heb ook een foto in de bijlage toegevoegd
- Harde schijf is een SSD schijf

Indien alleen videokaart volstaat: welke zouden jullie aanraden? Indien de complete set-up vervangen moet worden: hoe ver kom ik met een budget van +/- € 500?

Alvast veel dank.
 

Bijlagen

  • IMG_3121.jpg
    IMG_3121.jpg
    815,6 KB · Weergaven: 109
Hoi Mike, Jouw bericht was weg voordat ik er op had kunnen antwoorden. Even vooraf: ik ben zeker geen "PC expert" of iets dergelijks, maar ik ben ook een van die mensen die graag dingen zelf samenstelt om geld te besparen. Op jouw vraag m.b.t. het game naar de toekomst is geen antwoord te geven. Zelf ga ik er van uit dat games enkel meer en meer zullen vergen van processor en grafische kaart. Ga er maar van uit dat het DDR3 geheugen betreft. Als de voeding nog in orde is en de SSD functioneert goed dan zou je kunnen overwegen (mits de pc kast dat toelaat) om een ander moederbord/CPU/grafische kaart te monteren. Er zijn natuurlijk gigantisch veel combinaties mogelijk. Wat mij laatst door een medewerker van een pc zaak werd geadviseerd is het volgende:
CPU Ryzen 5 360 €220,-
MB Gigabyte AX 370 Gaming €100,-
Gigabyte X570 €210,-
Ram DDR4 2x8 Gb Corsair 300 Hz €110,-
Grafische kaart tweedehands??? € ???

Als je de componenten zelf kunt inbouwen dan zit je qua kostprijs rond de €600,- schat ik zo. Als je dat niet zelf kunt hang dan een kaartje op bij de super met gezocht student(e) die pc kan bouwen. Dat kan bij jou thuis en dat kost misschien 2 uurtjes werk. Alla €25,-

Voor minder wordt het volgens mij lastig.
 
Zou er een GTX 1060 of 1660 inhangen.... ( link ).
Deze zijn ruim voldoende voor Anno 1800 en ook nog zwaardere games.
De rest van het systeem behoeft voorlopig geen upgrade..
Over een jaar of 2 nog maar eens naar kijken.
 
Ik geloof dat games zoals anno 1800 vooral cpu intensief zijn. Je hebt zeker geen slechte processor, maar games die vooral het moeten hebben van single core kunnen tegenvallen.

Ik zou nog geen grotere upgrade doen. Nu een videokaart kopen en achteraf tot de conclusie komen dat je toch een volledig nieuw systeem wilt, is geen meerkost. Een nieuwe videokaart heb je zowieso nodig, en je oude videokaart was eigenlijk al zwaar verouderd in de eerste plaats.

Ik heb misschien iets voor je, en toevallig heeft iemand het al vermeld: je kan er een 1060 ingooien. Ik heb op dit moment een perfect werkende Asus Dual 1060 6GB. Ik ga misschien een upgrade zelf doen naar een 1070 ti. Als dat gebeurd, kan je de 1060 van me hebben voor 135 euro. Vergeleken met de R9 270X is dit een fikse upgrade, en zelfs tegen een derde lager energieverbruik.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan