Word 365 - regex - voorbeeld - vervang 2 spaties door 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
430
Het schijnt mogelijk te zijn om in Word regex te gebruiken.
Zoek en vervang en dan 'joker tekens' gebruiken.

Er zijn diverse voorbeelden op Internet, maar op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar, helaas.

Simpel een dubbele spatie tussen twee woorden.
zoiets als:
zoek ([a-z])\s{2}([a-z])
vervang \1 \2

Dat gaat niet lukken. Word zoekt dan woorden op met een dubbele ss (wassen, vergissen)

de 'normale' regex schijnt hier niet te werken vermoed ik.

Heeft iemand een suggestie?

Thanks!
 
Of gewoon zoeken naar " " (dubbele spatie) en vervangen door een enkele spatie. En dat doe je dan een paar keer, tot er niks meer gevonden wordt.
 
Helaas...

Voordat ik mijn bericht plaatste heb ik al het nodige onderzocht en geprobeerd.
Ik laat het voorlopig maar even zitten, het (eindeloos) proberen, lezen van artikelen, kost meer tijd dan dat het aan tijdwinst oplevert.
Microsoft Word markeert deze 'fout' toch al.

Dank voor de reactie in ieder geval.
 
Of gewoon zoeken naar " " (dubbele spatie) en vervangen door een enkele spatie. En dat doe je dan een paar keer, tot er niks meer gevonden wordt.


Dank voor de reactie.

Dat kan ook, uiteraard.

Het is soms niet nodig alle dubbele spaties te vervangen, maar specifiek de dubbele tussen woorden. Het zou kunnen zijn dat er met opzet wat spaties toegevoegd zijn, met name in documenten van mensen die niet echt bekend zijn met het fenomeen 'tab' :)
Maar goed, ik geef toe, díe 'extra' dubbele kunnen eventueel weer overgeslagen worden tijdens de zoek en vervang.
 
Het zou kunnen zijn dat er met opzet wat spaties toegevoegd zijn, met name in documenten van mensen die niet echt bekend zijn met het fenomeen 'tab' :)
Dat vind ik een 'gevaarlijke' uitspraak :). Mensen behoren uiteraard nooit tekst uit te lijnen met spaties; en al helemaal niet als er proportionele fonts worden gebruikt. Bij Courier is het technisch nog wel acceptabel om spaties te gebruiken, maar zelfs dan...
Wat ik meestal doe, is 3 of meer spaties vervangen door één tab, net zolang tot er niks meer over is. Vervolgens elke combinatie van twee tabs vervangen door één tab. Daarna de combinatie van twee spaties vervangen door één spatie. Dan ben je doorgaans al van de meeste ellende af. Die tab kun je dan middels de stijl wel op de juiste afstand instellen. Daarna kun je het document visueel wel bekijken of het nog een beetje fatsoenlijk oogt, en eventueel nog wat extra aanpassingen doen. Zoals het inspringniveau verhogen of verlagen, waar nodig.
Maar mensen die (nog steeds) spaties gebruiken om tekst in te laten springen (dan drukken ze ook geheid aan het eind van de regel op >Enter> gevolgd door een riedel spaties als de tekst niet op één regel past) zou ik eerst op een cursus sturen, en vervolgens ontslaan :).
 
Sorry voor de vertraging.

Gelijk heb je. Soms krijg je dit soort 'werk', met aan het eind ook nog een paar pagina's blanco. Gelukkig had ik dát in de gaten voordat ik het document ging printen :)
Maar, toegegeven, de meeste teksten zijn wel 'netjes'. Denk bijvoorbeeld aan een copy paste van een Internet pagina.


Word en spaties-10092019 061559.png
 

Bijlagen

  • SnagIt-10092019 061559.png
    SnagIt-10092019 061559.png
    5,3 KB · Weergaven: 23
  • SnagIt-10092019 061559.png
    SnagIt-10092019 061559.png
    8,2 KB · Weergaven: 47
Ik sluit me bij de zoek/vervang werkwijze van OctaFish aan en geef ook de voorkeur aan die tab-methode.
K.I.S. ipv Regex dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan