netwerkproblemen, kan gedeelde mappen en schijven niet benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

blablablator

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 feb 2009
Berichten
4
Hallo, al jaren ben ik aan het prutsen om in mijn thuisnetwerkje de aangesloten laptops en pc te benaderen. Dit lukt soms wel, maar meestal niet. Alle mogelijke tips en oplossingen geprobeerd, maar geen resultaat. Tot ik er achter kwam dat het instellen van een wachtwoord bij opstarten van een computer de oplossing is voor mij.
Eigenlijk heb ik nooit een windows wachtwoord ingesteld. Is lastig en voor mij thuis niet nodig. (geen gevoelige info op pc en veel en vaak backuppen) Maar nu heb ik iedere computer van een inlog wachtwoord voorzien en voila, ze zijn netjes via de verkenner te benaderen.
Windows hulpfunctie gaat er standaard vanuit dat iedereen een wachtwoord gebruikt. Dus daar wordt geen melding van gemaakt. Ook de foutmeldingen hebben het nooit over een password.
 
Je kunt ook zonder wachtwoorden werken. Maar nu wekt alles weer neem ik aan. Dus niet verder veranderen.:d
 
Ik weet niet wat je met dit verhaal wilt / denkt te bereiken maar het is gewoon een kwestie van instellingen en machtigingen.
Zo kun je er in de netwerkinstellingen o.a. voor kiezen om "met wachtwoord beveiligd delen" uit te schakelen en zo zijn er meer instellingen.
In de bijlage heb ik een handleiding bijgevoegd hoe je mappen deelt, voor verschillende Windows-versies en Linux.
Deze handleiding heb ik ooit gemaakt voor een mediaspeler maar je kunt deze ook gebruiken voor mappen binnen het netwerk en pc's onderling.
Misschien geeft het je wat meer inzicht over hoe 1 en ander werkt, met name het toevoegen van de gebruiker "Iedereen" en het instellen van machtigingen.
 

Bijlagen

  • Guide - How to Share folders.pdf
    381,3 KB · Weergaven: 33
Ik weet niet wat je met dit verhaal wilt / denkt te bereiken maar het is gewoon een kwestie van instellingen en machtigingen.
Zo kun je er in de netwerkinstellingen o.a. voor kiezen om "met wachtwoord beveiligd delen" uit te schakelen en zo zijn er meer instellingen.
In de bijlage heb ik een handleiding bijgevoegd hoe je mappen deelt, voor verschillende Windows-versies en Linux.
Deze handleiding heb ik ooit gemaakt voor een mediaspeler maar je kunt deze ook gebruiken voor mappen binnen het netwerk en pc's onderling.
Misschien geeft het je wat meer inzicht over hoe 1 en ander werkt, met name het toevoegen van de gebruiker "Iedereen" en het instellen van machtigingen.

Net een reactie ingetyped weer weg, verkeerde knopje(reageer op bericht" maar weer opnieuw
Scrapheap bedankt voor je reactie, Ik zal je document zo even lezen. Wat ik ermee wil bereiken? Wat dacht je van informatief, mogelijke oplossing. We zijn hier om elkaar te helpen lijkt mij.

Je opmerking over delen met een wachtwoord werkt niet altijd. Ik heb meerdere keren computers gehad die de wijziging automatisch weer terugzetten naar wel wachtwoord. Heb je mooi weer een probleem om op te lossen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Dan doe je toch iets verkeerd want een pc zet niet "uit zichzelf" bepaalde instellingen terug.
Of je slaat wijzigingen niet op of je gebruikt een standaard Windows-functie als "Thuisgroep" maar zover mij bekend is deze sinds Win 8.1 uit Windows verdwenen.
Wat van belang is, is dat alle pc's / laptops in dezelfde werkgroep zitten ( standaard WORKGROUP ).
Daarna is het zoals eerder gezegd een kwestie van rechten, machtigingen en "ownership" ( eigenaar zijn ).
De handleiding zal dat duidelijk maken, het forum waar ik deze ooit voor gemaakt heb had in zijn hoogtij dagen zo'n 160.000 leden wereldwijd, de taal is dan ook Engels.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan