• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Absolute celverwijzing vastzetten en invoegen van lege kolommen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ralphvdv

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 sep 2019
Berichten
2
In bijgaand voorbeeld bestand (opgemaakt in Office 360), wil ik in tabblad 'cum' tussen kolom b en c een lege kolom tussenvoegen voor de cijfers van juli. De celverwijzingen in kolom b zijn absoluut gemaakt. Echter als ik een lege kolom tussen voeg, dan wordt de absoluut gemaakte celverwijzing aangepast.
De verwijzing naar cel C2 moet gewoon C2 blijven.
Het origineel bestand bestaat uiteraard uit veel meer regels en kolommen, dus ik zoek een manier om te voorkomen dat ik iedere keer de formules weer moet herstellen.
Ik heb dit forum al gezocht op dit probleem, en mogelijk de formule 'Verschuiving' zou een oplossing kunnen zijn. Paar keer geprobeerd, maar dat lukt ook niet echt.
Op mijn werk werk ik nog met office2010 in een win7 omgeving.
Ik denk dat de oplossing wel simpel zal zijn, maar ik kom er zo 1-2-3 niet uit. Mocht mijn vraagstelling niet duidelijk genoeg zijn, laat het me weten.
Alvast bedankt voor jullie mogelijke oplossingen.
 

Bijlagen

  • helpmij.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 23
Absolute celverwijzigen verwijzen altijd naar bestaande cellen. (Relatieve trouwens ook :)). Een formule kan dus nooit naar een niet-bestaande kolom verwijzen. Als je een kolom invoegt, dan klopt het dus dat de formule een kolom opschuift, ook al is het adres absoluut gemaakt. Je moet, vind ik, ook niet anders willen. Andersom werkt het namelijk ook heel vervelend, als je de kolom waarnaar je verwijst verwijdert. Klopt er niets meer van je formule. Je kunt de formules met <Zoeken en Vervangen> makkelijk aanpassen, door de kolomletter te vervangen. Dus :$C te vervangen door :$B.
 
Octafish, je antwoord is duidelijk. De manier van aanpassen van de formules, is ook wat er nu gebeurd en waar ik dan ook van af wil.
De oplossing van Alexcel is bruikbaar specifiek voor dit document en ga ik ook toepassen.

Dank voor jullie bijdrage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan