• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische koppeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

GrandCase

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2014
Berichten
40
Ik heb een eenvoudige applicatie gebouwd om m'n BTW-aangiften en jaarresultaat te berekenen.
Verschillende onderdelen moeten worden opgehaald uit voorgaande jaren. Een voorbeeld: het banksaldo op 1 januari in het bestand 'Boekhouding 2019.xls' is gelijk aan het saldo op 31-12-2018 en haal ik dus op uit 'Boekhouding 2018.xls' met de simpele verwijzing: ='[Boekhouding 2018.xlsx]Jaaroverzicht'!$F$41.

Aan het eind van het jaar maak ik het model leeg en sla het onder een nieuwe naam (straks dus 'Boekhouding 2020') op.
Bestaat er een truc om de verwijzing ='[Boekhouding 2018.xlsx]Jaaroverzicht'!$F$41 dynamisch te maken? Met andere woorden: kan ik in 2020 automatisch het saldo 31-12-2019 (='[Boekhouding 2019.xlsx]Jaaroverzicht'!$F$41) laten ophalen?

Kees
 
Dat kan met de functie INDIRECT.

Waarom trouwens telkens nieuwe bestanden, je kan ook een tabblad 2018/2019/2020 etc. maken in hetzelfde bestand toch? Wel zo overzichtelijk.
 
Waarom verschillend tabbladen? Alles in 1 bestand en in 1 tabel is nog overzichtelijker.:)
 
Alles in 1 werkblad is niet handig omdat ik per jaar 4 tabbladen heb voor de kwartalen, plus een tab voor het jaaroverzicht.
 
Als ik een datum heb dan weet ik over welk jaar, kwartaal, maand, week en dag het gaat. Alles in losse tabjes en bestanden zetten heeft meer nadelen dan voordelen. Plaats een voorbeeld van jouw applicatie met fictieve gegevens.
 
ik heb 3 simpele voorbeeldjes gemaakt
In 2018.xlsx staat een banksaldo 31-12
Dat saldo wordt opgehaald in 2019.xlsx, als saldo op 1 januari
In 2020.xlsx zou het saldo 1 januari moeten worden opgehaald uit 2019.xlsx (saldo 31-12)
 

Bijlagen

  • 2018.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 30
  • 2019.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 108
  • 2020.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 30
De formule in B3 zal dan zoiets worden als:
Code:
=INDIRECT("G:\Tijdelijke bestanden\boekhouding\["&B1-1&".xlsx]Blad1'!$B$5")
Ik begrijp dat je met verschillende bestanden wilt werken, jouw keuze, maar het compliceert wel. Bijvoorbeeld als je de boekhouding uit de map "tijdelijke bestanden" haalt...
 
Laatst bewerkt:
Alles in 1 werkblad is niet handig omdat ik per jaar 4 tabbladen heb voor de kwartalen, plus een tab voor het jaaroverzicht.

In het bestand voor 2018 zie ik slechts 1 werkblad.
 
Hallo AlexCEL
Als ik de formule overneem krijg ik als resultaat #VERW!
Heb je een idee wat ik fout doe?
 
Heb je een idee wat ik fout doe?
Het bestand of locatie waarnaar je verwijst bestaat niet.
Of: je hebt het bestand waarnaar je verwijst niet geopend.
 
Als het maar om 1 cel gaat en dit maar 1 keer per jaar aangepast hoeft te worden hoeveel moeite is het dan om even de verwijzing handmatig aan te passen?
In de formule van AlexCEL mist een '.
Code:
=INDIRECT("[COLOR="#FF0000"][SIZE=4]'[/SIZE][/COLOR]G:\Tijdelijke bestanden\boekhouding\["&B1-1&".xlsx]Blad1'!$B$5")
 
In het voorbeeld is het maar één cel, maar in mijn 'boekhouding' zijn het er meer.

Dankjewel voor de aanvulling. De formule werkt nu. Overigens alleen als het bestand waarin de waarde wordt opgehaald ook open is. Dat kan niet anders denk ik?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan