Avast - prestaties computer verbeteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Betibu

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2016
Berichten
43
Hey,

Ik heb de gratis versie van Avast, de laatste nieuwe want net een update gahd.
Na die update vertelde Avast dat de prestaties van de computer sneller kunnen. Drie zaken kan hij oplossen (door zaken te wissen of te veranderen):
Ongewenste systeembestanden
Programma’s die uw pc vertragen
Beschadigde registervermeldingen
Na deze vermelding staat een knop met 'oplossen'. Daar durf ik niet op te klikken, want misschien zal Avast de drie zaken ineens uitvoeren. En ik wil wel de ongewenste systeembestanden en de beschadigde registervermeldingen verwijderen, maar de programma's die mijn pc vertragen bij het opstarten wil ik niet veranderen, die instelling wil ik zo houden.

Iemand hier ervaring mee of kennis over? Hoe zal Avast reageren als ik op de knop 'oplossen' druk, krijg ik dan de keuze tussen de drie items, of gaat hij meteen alles wissen/veranderen (wat ik niet wil).
Heeft iemand een idee hoe je twee van deze drie items kan laten oplossen door Avast?

Alvast bedankt,
Betibu
 
Avast Antivirus: Cleanup :
Als u Cleanup hebt aangeschaft via Avast Antivirus, ... Klik op Oplossen.

Cleanup scant op overbodige items en prestatieproblemen om ruimte te maken op uw pc en de snelheid van uw systeem te verbeteren. Na een scan biedt Cleanup aan om de gevonden problemen te verwijderen of op te lossen.

Als u een uitgebreide scan van uw systeem wilt uitvoeren, klikt u op Cleanup starten en volgt u de instructies op het scherm. Met deze optie kunt u snel en eenvoudig navigeren naar elk gedeelte van Cleanup. Uw pc wordt gescand en daarna worden taken voor opschonen, optimaliseren en plannen aangeboden.

U kunt in het scherm van Cleanup ook op de afzonderlijke tegels (Opschonen, Optimaliseren of Plannen) klikken om een specifieke scan uit te voeren of een automatische opschoontaak te plannen.

Opmerking: Cleanup is een betaalde functie die niet wordt gedekt door een Avast Antivirus-licentie. Voor het gebruik van deze functie zijn een afzonderlijke licentie en een internetverbinding vereist. Voordat u Cleanup aanschaft, kunt u op Computer controleren klikken om uw systeem te scannen en eventuele problemen op te sporen.
 
Als Cleanup een betaalde tool is, zal die dat melden. Ik zou die tool helemaal niet gebruiken. CCleaner is vrij veilig en daar kun je alle instellingen rustig langslopen. Opstarten staat daar bij, systeemherstel en registercleaner met het maken van eerst een back-up. Een beveiligingsprogramma dat zich gaat bezighouden met "opschonen" is geen goede zaak. Zo vond mijn securityprogramma eens 1300 registerfouten en zou alles repareren. Het hele systeem werkte niet meer!
 
Al dat soort tools links laten liggen, van schoonmaken wordt niets sneller, ze beweren dingen die ze nooit na kunnen komen.
https://www.schoonepc.nl/tools/cleantools.html
Enige wat kan helpen is je opstarten uitdunnen tot alleen die regels voor de AV en drivers, daarnaast ook nog voor de back-up tool indien van toepssing.

https://www.resplendence.com/downloads
Zoek de problemen op als die er al zijn met "WhySoSlow".
 
Mijn persoonlijke mening:

Het is een kwestie van vertrouwen als je een programma gebruikt.

Als gebruiker van een gratis antivirus heb je duidelijk minder ingebouwde functies.

De reden dat we hier alleen gratis virusscanners behandelen is dat veel mensen gewoon simpel geen geld willen uitgeven voor een antivirus programma. Je kunt je daarbij wel afvragen of de beste gratis virusscanner wel voldoende is. De meeste gratis virusscanners missen verschillende opties die betaalde varaianten wel aanboord hebben.


Als je liever kiest voor een goede dan een goedkope scanners zou je eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld ESET NOD32 Antivirus
Die zelf bij opstarten uw pc niet vertraagd en verder zonder dat u het weet op de achtergrond zijn werk doet ook zonder dat u iets van merkt of vertraagd.
 
Avast wil vraag verkopen dus gaan ze proberen extra functie's onder uw aandacht te brengen. Ze geven aan dat er een probleem is, maar het is maar de vraag of dat werkelijk zo is.
Zo had ik een tijdje terug een gloednieuwe pc in mekaar gezet met de nieuwste SSD, grafische kaart, i7CPU, etc. waarna Avast vrolijk meldt dat mijn pc traag is.
Ook krijg ik soms de melding dat iedereen kan meekijken wat ik doe op mijn pc. Waarna mij de optie wordt geboden om de VPN-dienst van hun aan te schaffen.
Ik zou er niet op reageren tenzij u een soortgelijke functie zoekt.
 
Van iemand gezegd die een computerwinkel heeft.
Dit is meer een soort Adware en geen antivirus
Ik heb Avast free gebruikt (vroeger) en nu NIET MEER!
 
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Ik heb CCleaner. Een betalende versie ligt niet binnen mijn bereik, dat ga ik niet doen.
Het is nog goedkoper om om de zoveel jaar aan mijn computerwinkel te vragen of ze mijn computer willen opschonen, ze vragen 33 euro per uur.
Maar het feit is dat ik helemaal niet vind dat mijn pc traag is, ik heb nog heel veel ruimte en hij werkt goed snel en start ook snel op. Het is Avast die zegt dat hij traag is ;).

Wel is het zo dat Avast meldt dat er een heleboel Explorer-files 'beschadigd registervermeldiing' of 'problematisch' zijn. Ik gebruik dus NOOIT Explorer, en toch geraak ik er niet vanaf. En iedere dat ik CCleaner gebruik, verlost hij me van een heleboel Explorer-bestanden. Terwijl ik die nooit gebruik! Misschien zal CCleaner ook al die bestanden die Avast gevonden heeft, weghalen.
Dus ik denk dat ik het zo laat en als mijn pc wat trager wordt, of er is iets anders waarom ik mijn computerwinkel moet contacteren, dan vraag ik dat zij hem opschonen, lijkt me het eenvoudigste. Ze zijn goedkoop maar wel erg professioneel.

Als jullie ondertussen iets weten dat ik kan doen tegen die Explorer, dan hoor ik het graag, maar dan zitten we eigenlijk in een ander forum-onderwerp. En ik vermoed dat het niet kan.
Veel groetjes,
Betibu
 
Stop nu eens gewoon met die progjes die zogenaamt de boel versnellen, lees eens wat schreef en stop met die computer religie.
 
Frisian heeft gelijk: Avast! liegt of belazert de kluit en dat is al tijden zo.
 
Veel van die "optimizer"-tooltjes geven alleen maar ellende. Meerdere malen pc's moeten herstellen van mensen die dit soort tooltjes hadden gebruikt.
Aan een moderne pc met een snelle processor, genoeg geheugen en een SSD valt bar weinig te optimaliseren.

Dus: trap er niet in. Die tooltjes werken niet of degraderen soms zelfs de prestaties van de pc.
 
De beste method blijft imho: Maak een compleet schone installatie in orde met al de settings die je nodig hebt, etc.
Maak vervolgens een image van de harde schijf met Windows met een image programma op een externe harde schijf (maak er eventueel nog een backup van op een andere schijf).
Er zijn daarvoor voldoende gratis tools, oa Macrium Reflect, AOMEI Backupper Free, etc.
Heb je vervolgens door wat dan ook een probleem met het Windows dat je draait, .... zet de image terug en je hebt een schoon, getest systeem terug.
Vergeet al die zgn opruim tools die worden een hoofdpijn dossier ...

Een ding moet je niet vergeten: Als je je mail en documenten tussendoor nooit backupt.... zul je wel voor het terugzetten van de image dit alsnog moeten doen anders ben je die info kwijt tussen de datum van het aanmaken van de image en het tijdstip dat je de image terugzet..

Tip: Zet altijd je bestanden van documenten, fotos, mail, etc.. op een 2e schijf in het systeem en maak altijd regelmatig backups op een andere schijf (liefst extern, maar als het maar gebeurt.)

Dus .. trap er inderdaad niet in..... de troep van zulke zgn prestatie verbeterende tooltjes....

Edit: Ik heb > 10 jaar naar tevredenheid Avast Free gehad tot ze deze lente een snuffel tooltje erbij gezet hebben, waar in hun forum niet transparant over gedaan werd. Dus er af die handel....

Heb nu Avira Free: Die installeert ook een 2e tool maar die kun je heel eenvoudig via het software in het configuratiescherm verwijderen.
Draait eigenlijk probleemloos en ook bij anderen die dit advies (incl het verwijderen van dat 2e tooltje) uitgevoerd hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dank route99, die Avira Free lijkt een goed alternatief, dat onthoud ik.
Verder denk ik wel dat mijn probleem opgelost is, en op de meest eenvoudige manier ook, want iedereen lijkt het erover eens te zijn dat ik heel eenvoudig niet moet ingaan op al die optimizer-tools. En als er een traagheidsprobleem zou ontstaan in de computer, kan ik het de winkel melden of een van jullie oplossingen gebruiken.
Nog een prettige dag iedereen!
Betibu
 
CCleaner is voldoende voor het opschonen en heeft ook Opstarten. Registerfouten zijn er altijd en nooit 'problematisch'. Problematisch is, dat jij je geld in jouw portemonnee wilt houden. Die 'Explorer files' verstaan ze denk ik gewoon de temp-files onder. Zijn ook geen probleem! De snelheid van een pc wordt grotendeels bepaald door de processor, RAM en virtueel geheugen. Een SSD is natuurlijk altijd aanbevolen.

Overigens heeft Windows zelf ook nog altijd een Opschoonfunctie = Schijfopruiming > Deze computer > Schijf > Eigenschappen > Schijfopruiming

Dus doe een donatie om je portemonnee lichter te maken!:thumb: Alles gaat dan ineens stukken sneller en beter.:d
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan