Hoge temperaturen Hard drives met en zonder War Thunder opgestart.

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Hoi, Ik maak me enigszins zorgen over de temperaturen van o.a. de hard drives. De hoge temperatuur is gemeten door Speccy als War Thunder is opgestart. Maar er wordt niet mee gegamed. Enkel het programma zelf is opgestart.

Het tweede plaatje zijn de temperaturen ong. 5 minuten nadat ik War Thunder heb uitgeschakeld.

Het is hier in de woonkamer misschien 19C en het is bewolkt. Ik heb op dit moment geen verklaring waardoor de temperatuur in met name de Samsung SSD en de Western Digital zo hoog op moeten lopen. Met betrekking tot de WD zou een oorzaak kunnen zijn dat ik, na plaatsing van een grotere grafische kaart de harde schijven vlak boven elkaar heb moeten plaatsen. De WD zit boven de Seagaten en krijgt daardoor natuurlijk meer warmte voor zijn kiezen. Maar de schijven worden niet of nauwelijks belast. Enkel de SSD moet met WT als game harder werken.

Deze temperaturen zijn toch niet gebruikelijk?Hoge temperaturen met WT zonder te gamen.jpgTemperatuur nadat WT 5 min geleden is uitgezet.jpg

edit:
Vergeten te vermelden dat ik de cpu twee weken geleden ontstoft heb en nieuwe koelpasta heb toegepast. De grafische kaart moet nog. Verder draait er een kleine sysfan (Fractal Silent Series R3) mee
 
Laatst bewerkt:
Bij mij gemiddeld de helft van de hoogste waarden op jouw afbeelding. Zul je iets niet goed gedaan hebben en/of onvoldoende ventilatie in de kast.
 
Hier ook ongeveer de helft (schommelt rond de 30 graden)
Denk dat je airflow in je kast niet optimaal is.

De EVO mag max 70 graden worden
For reliability, most of the time you should see a temp range between 30ºC and 50ºC (86ºF to 122ºF) for SSD'
s under load in a standard desktop computer
Voor de WD is de Max Operating Temperature 140 °F (60 Celsius) en voor de Seagate is dat 9 graden meer.
 
Hallo

De hoofdoorzaak:

"de harde schijven vlak boven elkaar heb moeten plaatsen. De WD zit boven de Seagaten en krijgt daardoor natuurlijk meer warmt"

Komt dus neer op ... gebrek aan koeling.


Ik zou een 80 mm ventilator op de zijkant van deze schijven laten blazen ...

Monteren m.b.v. lijmpistool , of beter nog ... tie wraps (kabelbinders)

Mocht deze ventilator te veel lawaai maken , kun je van deze altijd de voedingsspanning iets verlagen (7 a 8 V) , waardoor deze zo goed als geruisloos is.

Zoiets kun je hiervoor gebruiken:

https://www.benl.ebay.be/itm/LM2596...hash=item260e49f3dc:m:mZICocq5FD3YLKBJjQOXnTg


Of dit truukje gebruiken:

https://www.techtesters.eu/7v5v-molex-mod-voor-ventilatoren/


Te hoge t° is niet gezond voor de uiteindelijke levensduur van de h.d.d. elektronika.

De magnetische laag (platters) heeft het ook niet graag te warm. Beschadiging van deze , met als logisch gevolg datacorruptie .

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter
 
Ik denk dat jullie gelijk hebben. Het kabelmanagement is nu een zooitje en de kleine ventilator die een maand geleden heb geplaatst is denk ik niet opgewassen voor de taak. Ga eens serieus nadenken over een grotere kast met meer koeling en flow. Allen wederom dank voor de tijd en de support.


grtzzzzzzzzzzz......................
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan