Maten USB aansluitingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
445
Ik heb inmiddels een aardige (maar klein) verzamelingetje USB kabels. Ik ben nu bezig met het labelen van de kabels. Maar er zijn veel verschillen. Voor UDB 2,0 vind ik zoal 6 verschillende pluggen op internet.
De beste manier om ze uit elkaar te houden is een combinatie van een foto met de maten. Echter waar kan ik de vermating van al deze pluggen vinden want sommige lijken heel erg op elkaar en zij noogtuit een beetje smaller of dunner
 
USB heeft geen maat aanduidingen in de vorm van grootte.
Alleen (micro, mini) A, B of C.
Daarnaast een blauwe kleur voor USB 3.0
Anderen zijn USB 2.0 of lager.
 
Laatst bewerkt:
Deze in het Engels is uitgebreider.
USB heeft geen maat aanduidingen in de vorm van grootte.
Opmeten met een schuifmaat!:D:D:D
 
Laatst bewerkt:
Ik ben technicus van huis uit. Ik weet zeker dat er een vermating van elke plug moet bestaan, er is ooit een werktekening van gemaakt. Als die niet bestaat kan de plug ook niet gemaakt worden en is ook een contraplug onmogelijk.
Ik heb al enkele pluggen die een heel klein beetje van elkaar verschillen. Het betekend dat ik elke keer weer moet proberen welke waar past. Ik wil ze goed benoemen dus moet ik ze opmeten, ja met een schuifmaat, en dan koppelen aan het juiste type plug.
 
Alle klassieke USB stekker passen bij mij tot nu toe op alle pluggen die ik gezien heb.
Kom een met een foto van die 6 met een goede liniaal erbij.
Imho zou het raar zijn dat een USB2.0 plug (maar ook stekker) telkens verschillend zou zijn, want normaliter heten ze dan anders maar kunnen ze wel de snelheid van USB2.0 hebben.... maar das toch wat anders dan de fysieke afmetingen.

Zijn het niet gewoon productie toleranties? Maar dan heb je wel een hele beroerde set.... :(
 
Ik ben technicus van huis uit. Ik weet zeker dat er een vermating van elke plug moet bestaan, er is ooit een werktekening van gemaakt. Als die niet bestaat kan de plug ook niet gemaakt worden en is ook een contraplug onmogelijk.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik ben ook een technicus, daarom google ik op "usb male female dimensions pdf"
Vooral door de toevoeging van pdf komt in uit bij de onderliggende normen, onder andere die van de usb-organisatie zelf, zie https://www.usb.org/sites/default/files/CabConn_Legacy_3_1_Compliance_Rev_1_1.pdf en https://www.usb.org/sites/default/files/CabConn20.pdf

bron: https://www.usb.org/documents
 
Laatst bewerkt:
P28: afmetingen toleranties... eigenlijk 0.05/0.1 mm niveau, behalve de diepte die 0.35 mm afwijking hebben.. allen erg laag.
USB3.1 maar die is backwards compatible qua aansluitingen....

Ben nu wel heel benieuwd naar de foto van 6 verschillende USB2.0 types ...:d
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen technicus en begrijp wel dat het begint op de tekentafel met maten, maar vervolgens dan gaan werken met die maten als type-aanduiding en als herkenning lijkt mij zeer onpraktisch. Maatvoering is bedoeld om zaken op elkaar te laten passen.
 
Hij wilde labelen. In dit geval en veel andere gevallen is maatvoering als labelvorm zeer onpraktisch. Wie gaat er naar een winkel en zegt dan, ik wil een batterij van 44,5 x 10,5 mm. Dan zeg je, ik wil een AAA batterij. Je gebruikt een code/typeaanduiding.
 
Allereerst voor Senso. De maatvoering is wel belangrijk omdat ik daarmee kan bepalen wat voor connector het is. Op het label komt die maatvoering niet te staan, maar op niet moment weet ik niet welk type connector het is.

Ik heb de Wikipedia pagina over USB bekeken maar daarop vind ik wel maten maar die gaan over de behuizing en niet over de connector (het metalen deel) zelf
voor de USB A staat daar ca 16 * 8 terwijl het metalen deel opgemeten 11.7 * 4.1 is. Overigens zijn de maten hier dus allemaal ongeveer maten.

Het probleem waar ik voornamelijk mee zit zijn twee connectoren van 4.5 * 1.7 en 6.4 * 1.4 . Ik vermoed dat de laatste een micro-B is maar ben daar niet zeker van.
De andere is van een Nikon camera, maar daar weet ik niet van welk type dat is.
Om deze kabel desnoods voor andere zaken te kunnen gebruiken is het type ook van belang.
 
Als je dit artikel pakt dan zie je onderaan een gigantische waslijst onder references. Ook op internet zelf krijg je een schat aan gegevens. Volgens mij heeft Route99 het al gehad over marges.
Om deze kabel desnoods voor andere zaken te kunnen gebruiken
Dat vind ik vreemd, want is het niet de bedoeling dat een kabel zomaar past op andere apparaten dan waar het voor bedoeld is. Is het niet zo dat al die standaarden vastgelegd worden in ISO-documenten. Ik denk dat je dat uren, laat staan dagen gaat kosten om dat uit te zoeken. Ik heb dat eens gedaan met de codes en maten van batterijen en toen was ik twee dagen kwijt en op Wikipedia stonden zelfs afmetingen die fout waren.
 
Laatst bewerkt:
@ldries46
Hebben je bericht#9 gelezen, en de link hierin gevolgd.
Daar staat precies wat gevraagd wordt, in de appendices.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb dat gelezen, maar jammer genoeg kan ik daar van de mini connectoren de vermating niet terug vinden en ook niet van de C connector.
Wel lijkt het of de connector van mijn foto toestel een "special" is, of zijn er nog andere "standaarden"?
 
Nedis_Mini_USB_2.0_5-pin_kabel_-_Nedis_-_1_meter_Hoge_kwaliteit_CCGP60300BK10_N010202030_big.jpg

Aansluitkabel Nikon camera, zelfde als van een oude TomTom, PS3 etc.

USB A naar USB B mini
 
Laatst bewerkt:
Zit bij mij op de Sony camera (USB-kabel) en de indentifier van ABN AMRO. Op de kabel staat AWM 20276 E81015 80C 30V VW - 1 Hitachi HSD LF.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan