• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum wordt onjuist herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

GinoSanti

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 sep 2019
Berichten
2
Hoi allen,

Wellicht een eenvoudig op te lossen probleem, maar ik kom er niet uit...

Ik wil uit een kolom (A) met datums, de maand in een nieuwe kolom (B) weergeven. Zie het voorbeeldbestand. Nu wordt in bepaalde gevallen (rode regels in het voorbeeldbestand) een verkeerde maand weergegeven. Bijvoorbeeld in regel 19. De datum die wordt weergegeven is 2019-08-12 (JJJJ-MM-DD). De maand die moet worden weergegeven in kolom B moet dus 8 zijn. Maar: hij geeft 12 in plaats van 8. Excel "leest" de datum in cel A19 dus als 8 december 2019 in plaats van 12 augustus 2019. Dat zie ik ook als ik op cel A19 ga staan: in de formulebalk staat 8-12-2019. Excel herkent de cel dus als datum, maar niet als de juiste datum.

Hoe los ik dit op? De kolom kopiëren en plakken als waarden werkt niet, dan krijg ik opnieuw de onjuiste datum. Wat wél werkt, is de kolom kopiëren, plakken als tekst in word, kopiëren, en weer terugplakken in Excel. Maar er moet toch een handigere manier zijn... :)

Bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand.xlsx
    35,5 KB · Weergaven: 36
Ik kolom A wordt een aangepaste notatie gebruikt.
Wat de functie in kolom B terug geeft is gewoon goed.
 
Excel leest niet verkeerds en doet niets vreemds. Het is alleen anders dan jij zou willen. In cel A19 staat de datum 8 december 2019. Die kun je echter weergeven op verschillende manieren. De rode cellen hebben een aangepast datumopmaak (zie celeigenschappen) van jjjj-dd-mm. De WEERGAVE is dus 2019-08-12, de datum in de cel is nog steeds 8-12-2019. Iemand heeft dat zo ingesteld... De formule in kolom B geeft dus de correcte antwoorden.
 
NU 2019-08-12 12

Kolom A selecteren. Ga naar Eigenschappen - Datum - Klik op *14-3-2012 en OK.
Dan 8-12-2019 12
 
Of bijvoorbeeld deze functie gebruiken:
PHP:
=INTEGER(DEEL(TEKST(A19;"JJJJ-DD-MM");6;2))
 
De aangepaste notatie klopt niet bij de rood aangegeven cellen

Bij de gelen gebruik je jjjj-mm-dd & bij de rode jjjj-dd-mm
 
Daarom staat er ook A19 in ;)
Maar je hebt gelijk, in de niet rode regels staat geen aangepaste notatie.
TS kan inderdaad beter zorgen dat alles gelijk is.
 
Vergeet mijn opmerking maar. Die klopte niet, keek er wat vreemd tegenaan. :eek:
 
Dank voor jullie snelle reacties. En inderdaad: er zitten dus cellen met verschillende datumnotaties in kolom A. Maar ik wil dus eigenlijk de WEERGAVE (weergegeven tekst) van de cellen uit kolom A kopiëren omdat die wel weergeeft wat ik wil... Is hier een manier voor, anders dan het kopiëren naar Word en weer terug?
 
Ik denk dat alle gegevens uit een ander bestand komen en in excel geplakt worden als datum.
Zorg dat het als tekst in excel komt en dan kan het met onderstaande formule omgezet worden naar de juiste datum
Code:
=DATE(LEFT(A1;4);MID(A1;6;2);RIGHT(A1;2))
 
Het is inderdaad beter om ervoor te zorgen dat je de datums correct in in Excel hebt staan. Voor het omzetten kan je deze gebruiken
Code:
=--TEXT(A2;"jjjj-"&IF(DAY(A2)<13;"dd-mm";"mm-dd"))
Als het alleen om de maand gaat
Code:
=--TEXT(A2;IF(DAY(A2)<13;"d";"m"))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan