AMD of Intel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nick_66

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2006
Berichten
72
Hallo alle,

Ik sta op het punt een nieuwe PC aan te gaan schaffen maar twijfel nog tussen AMD en Intel.

De PC ga ik voornamelijk gebruiken voor video en fotobewerking, maar ook af en toe wel gamen.

Kwa prijs is de AMD Ryzen 3600 interessant, maar of dit een goede keuze is? Dan is er nog de 3600x variant.

Of toch een stapje hoger gaan en dan de AMD Ryzen 3700 of de 3800?

In de Intel range heb ik dan weer de keuze tussen de Core i5 of de i7. Ook daarin weer verschillen.

Kortom, ik kom er nog niet goed uit welke processor in mijn geval dan de beste keuze is. Zijn de verschillen bv erg groot tussen een AMD Ryzen 5 of Ryzen 7? Geldt natuurlijk ook voor de Intel processoren.

Welke processor raden jullie mij aan voor de doeleinden waar ik de PC voor wil gaan gebruiken?

De AMD Ryzen 9 of de Core i9 wordt mij kwa prijs echt te gortig, dus die sla ik over.
 
Die AMD Ryzen 3600 is erg interessant, klopt de i7 8700K b.v. op alle fronten, de X heeft niet echt veel meerwaarde.
Voor de games een redelijke videokaart uitzoeken, die is vaak belangrijker in games en je kunt er ook mee films renderen, foto's gaan via de CPU die dat prima aankan.
 
Intel kan super krachtige processoren maken die kunnen rekenen. Per kloktik is Intel in staat vele berekeningen uit te voeren. De Intel Core i5 en de Intel Core i7 zijn onverslaanbaar door AMD als het gaat om rekenkracht.

AMD kan ook goede processoren maken maar met minder rekenkracht maar met een
krachtige grafische chip. Intel heeft dit ook gezien en is nu ook druk bezig om haar grafische chip in de processor te verbeteren. De snelste AMD processoren hebben een prestaties die vergelijkbaar is met een Intel Core i3. Maar het voordeel is dus dat AMD meer grafische kracht heeft.
De prijs-kwaliteit verhouding is van een AMD processor een stuk beter dan die bij Intel. Vooral voor de snelle modellen durft Intel een hoop geld te vragen. Maar dat kunnen ze ook omdat er geen andere fabrikant is die zulke krachtige processoren kan maken.
Kortom. Zoek je een processor voor een familiecomputer waarop wordt
geïnternet en simpele spelletjes worden gespeeld die je bijvoorbeeld op Facebook vind.
Dan is een AMD processor een prima keuze en is het echt niet nodig om een Intel Core i5 of i7 te kopen. Heb je liever toch een Intel processor dan is een Intel Pentium of Intel Core i3 ook een goede keuze voor een desktop computer.
Ben je fanatieker met een computer bezig en is gaming een onderdeel van het
gebruik? Dan is mijn persoonlijk keuze voor een Intel Core i5 (of i7 als je echt het beste wilt) samen met een grafische kaart.
 
Bedankt voor de reacties tot dusver.....

Een Intel Core i3 is denk ik niet krachtig genoeg waar ik mijn PC voor wil gaan gebruiken. Ik wil RAW foto's gaan bewerken met programma's als bv Luminar 4 of ON1 Photo RAW 2019. Goede alternatieven voor Adobe Lightroom. Daarnaast wil ik ook full HD (1928x1080) gaan bewerken, dus denk ik dat een Core i3 hiervoor niet geschikt zal zijn.

Af en toe wil ik ook wel goede games kunnen spelen op de PC. Niet van die games zoals Candy Crush bv, maar Call of Duty, Farcry enz. Kwa videokaart zat ik te denken aan een Geforce RTX 1660 ti of een 2060.

Wat is nu het voordeel van een onboard grafische chip in de processor als ik toch een videokaart ga gebruiken? Ik zie daar de meerwaarde niet van.

Ben ook van plan de PC zelf op te gaan bouwen, en probeer voor alles zo rond de 2000 euro klaar te zijn, dus alle benodigde hardware, monitor, toetsenbord/muis en Windows 10.

De AMD Ryzen 3600 kost nu bij Paradigit 225 euro. De AMD Ryzen 7 3700x 369 euro en de 3800x weer 419 euro. Een prijsverschil van 50 euro.

De Intel Core i5 9600 kost 269 euro en de Core i7 9700k 449 euro. Toch weer een behoorlijk prijsverschil! De Intel Core i7 9700 kost 379 euro, maar is zover ik kan zien kwa kloksnelheid minder snel dan zijn duurdere broertjes.

Voor het geheugen ga ik 16GB nemen met een kloksnelheid van 2666MHz. Misschien toch sneller nemen?

Voor de opslag neem ik een SSD M.2, maar hier ben ik ook nog niet uit. Ik lees op internet dat dergelijke opslag toch een kortere levensduur heeft? Primair kies ik dan voor een SSD M.2 en als 2e schijf mogelijk een SSHD. Is SSD M.2 een goede keuze of toch beter een standaard SSD?

Er is zoveel keus en dat maakt het nu juist zo moeilijk de juiste processor te nemen en goed af te stemmen op de andere componenten.
 
Laatst bewerkt:
Zie geen ander AMD Ryzen in die link.:shocked:

Had even niet verder gekeken! Zo'n vergelijk zocht ik nu! De AMD Ryzen 5 3600 is dus een goede keuze zie ik nu. Deze kost nu 225 euro. De goedkoopste Core i7 vanaf 359 euro. Toch wel een aardig prijsverschil. Dat geld besteed ik dan ook liever aan een goede monitor.
 
Ik heb nu de volgende PC samengesteld. Het oog wil ook wat, dus vandaar de wat duurdere systeemkast met waterkoeling.

Eigenlijk zit ik boven mijn budget, want wil rond de 2000 euro uit zien te komen. De monitor mag best wat kosten aangezien ik er ook foto's mee ga bewerken, dus deze moet wel het sRGB gamma ondersteunen. Wat is jullie advies?

PC.JPG
 
Laatst bewerkt:
Een goede CPU koeler koelt miss. wel beter dan die waterkoeling, minder herrie en geen kans op lekkage.

Voeding is wat overdreven, een 500/520/550 Watt modulaire kan het al doen, die van Corsair was gemaakt door CTW en wordt niet meer gemaakt.
Voor die graka wordt een 500Watt geadviseerd.

Bij Microsoft kun je W10 zo ophalen en de key, oem of retail, zijn voordelig op te halen bij diverse webshops.

Zou een 3,5" harde schijf nemen, die je erop hebt staan is een notebookschijf.
Kijk ook eens naar een SSD NVMe van of Crucial of Samsung.

En waar had je hem samengesteld?
 
Bij Microsoft kun je W10 zo ophalen en de key, oem of retail, zijn voordelig op te halen bij diverse webshops.

Zou een 3,5" harde schijf nemen, die je erop hebt staan is een notebookschijf.
Kijk ook eens naar een SSD NVMe van of Crucial of Samsung.

En waar had je hem samengesteld?

Het moederbord wat ik gekozen had, ondersteund SSD M.2 en heeft twee slots hiervoor. Dat is toch altijd velen malen sneller dan een traditionele 3.5" harde schijf?

Ik wist dat niet trouwens van Windows 10 en de key. Bedankt voor de tip. Scheelt weer geld.

Ik heb deze samengesteld bij Paradigit. Waarom? Ik kan het dan mooi ophalen ipv laten versturen.
 
Bedoelde een M.2 SSD met het NVMe protocol van die 2 merken i.p.v die van WD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan