• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Indirecte formule doortrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geja89

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
17
Goedemorgen allemaal,

Er zal ongetwijfeld als eens eenzelfde vraag gesteld zijn, maar ik kom er helaas niet uit met mijn excel kennis, vandaar een nieuw topic.
Ik heb meerdere grote bestanden met indirecte formules, welke allemaal correct werken. In 1 document krijg ik het echter niet voor elkaar om mijn formule door te trekken.
In bijlage een voorbeel bestandje. Op het tweede sheet blijft de formule op B3 staan, terwijl ik deze graag door wil trekken over B3, B4, B5 etc.
Wat doe ik verkeerd?
 

Bijlagen

  • Testbestand.xlsx
    14,2 KB · Weergaven: 29
Waarom überhaupt INDIRECT gebruiken? Je kan toch gewoon een DIRECTE verwijzing maken?
 

Bijlagen

  • Testbestand (AC).xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Waarom überhaupt INDIRECT gebruiken? Je kan toch gewoon een DIRECTE verwijzing maken?

In dit voorbeeldbestandje zou dat inderdaad kunnen. Het werkelijke bestand is echter vele malen groter en gelinkt aan meerdere versleutelde documenten.
De betreffende informatie is dan alleen inzichtelijk voor diegenen met de juiste wachtwoorden.
 
Dan zal het zoiets worden:
Code:
='2019'!$B3-INDIRECT("'2018'!B"&RIJ())
 
Begin eerst eens met het structureren van jouw data. Waarom zijn de weeknummers tekst ipv getallen? Waarom staan jouw gegevens niet in een tabel? Indirect is een volatiele functie die bij veel gegevens je bestand gaat vertragen.

In het bestandje een alternatief met Index. Met Power Query zou het ook kunnen.
Code:
=INDEX(_2019;MATCH(A2;_2019[Week];0);2)-INDEX(_2018;MATCH(A2;_2018[Week];0);2)
 

Bijlagen

  • Testbestand (4).xlsx
    14,8 KB · Weergaven: 20
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan