Opslaan op voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Smidt

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Berichten
901
Beste Helpmij'ers,

Ik ben bezig met een vba-code in Excel om een bestand op te slaan dat een andere naam heeft dan het origineel.
Code:
Sub opslag()
Bestand = "C:\BEH\2. WAB onderzoeken\1. Posten Titel Bescherming\Testmap\checklist.xlsm"
If Filename = "C:\BEH\2. WAB onderzoeken\1. Posten Titel Bescherming\Testmap\[COLOR="#FF0000"]Blanco Interactieve checklist Wab versie 1.02.xlsm[/COLOR]" Then
    MsgBox "Je bevind je nu in het originele sjabloon, deze mag niet worden vervangen"
    Exit Sub
    Else
    MsgBox "Je bevind je nu niet meer in het originele sjabloon, deze mag worden vervangen"
   If MsgBox("U staat op het punt om dit bestand op te slaan. Is dit de bedoeling?", vbYesNo, "Blad opslaan?") = vbNo Then Exit Sub
   ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=Bestand
End If
End Sub

Het originele bestand is: Blanco Interactieve checklist Wab versie 1.02.xlsm. Wanneer het bestand deze naam heeft mag het systeem deze niet opslaan, echter wanneer deze een andere naam heeft is dat wel toegestaan.
Op basis van bovenstaande code gaat het systeem er altijd vanuit dat het om een ander bestand gaat dan het origineel, terwijl dat bij het testen niet het geval is.

Wat doe ik niet goed?

Alvast heel erg bedankt.

Robert
 
Je praat in je macro over een ‘sjabloon’, maar je document is een gewoon Excel bestand. Waarom maak je er niet een echt sjabloon van, dan is overschrijven (bij normaal gebruik van een sjabloon) sowieso onmogelijk.
 
Bedankt voor jouw antwoord.

Ik ben hier niet in thuis, welke extensie moet ik hiervoor dan gebruiken en hoe ga ik dan om wanneer ik mijn sjabloon wil wijzigen? Kan ik deze dan nog steeds wel opslaan?
 
Je hoeft geen extensie te 'kiezen', want dat bepaalt Office zelf wel :). Gewoon de juiste optie kiezen: Opslaan Als, en dan sjabloon met macro, of sjabloon zonder macro. Sjablonen kun je uiteraard, net als gewone documenten, wijzigen en opslaan. Alleen heb je dus het voordeel dat je bij dubbelklikken op een sjabloon altijd een leeg, nieuw document maakt (uiteraard op basis van wat er in je sjabloon staat) en dat je derhalve je origineel nooit overschrijft. Iets dat bij gewone documenten dus wél het geval is.
 
Sorry voor mijn late reactie, maar super bedankt voor jouw antwoord. Dit gaat mij zeker helpen. Het blijft echter voor mij de vraag hoe je een macro kunt maken die kijkt of de naam van het bestand hetzelfde is of anders is. Puur uit nieuwsgier.

Nogmaals heel erg bedankt voor jouw tijd.
 
Ik snap niet helemaal wat je nu bedoelt. Zodra je een nieuw document maakt op basis van een sjabloon heeft dat document geen naam. Bij het opslaan krijg je dus altijd <Opslaan Als> te zien. Hooguit kun je, als je het nog geopende document later nog eens op wil slaan controleren of het bestand al bestaat, maar meestal wil je, als je een document een paar keer opslaat, de naam niet veranderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan