Windows 10 upgrade stopt geen NX ondersteuning

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
4.522
Ik heb hier een ASUS H1110M-k mobo met een Intel i5 6400 cpu beide gekocht jan 2017
Die draait nu nog op Windows 7 32 bit home edition en die wil ik upgraden naar Windows 10 32 bit home edition.
Daar gebruik ik de MS Media creation tool voor.

Halverwege het upgrade proces stopt ie met de mededeling “De processor van deze pc biedt geen ondersteuning voor een kritisch onderdeel (NX)”

Mijn vraag is: zit het probleem in de cpu of een setting in de bios van het mobo?
Vraag twee: hoe los ik dit op?

Ik heb de bios al geupdate naar de allerlaatste versie, maar dat loste het probleem niet op.
Ook de bios gezet op de standaard waarden, maar ook dat loste het niet op.
 
Probeer eerst Windows 8 Free Download 32 Bit – 64 Bit te installeren en van daar uit de upgrade naar 10 uit te voeren.
 
Maar moet die win8 dan niet eerst geactiveerd worden voordat je kunt upgraden naar win10?
 
Ik kan inderdaad een volledige herinstallatie proberen en dat ga ik als laatste redmiddel doen, maar ik blijf toch hopen op een work-around of een bepaalde bios setting voor dit mobo zodat ik de bestaande windows installatie kan upgraden. dat scheelt veel werk.

Overigens vind ik het van de zotte dat hardware van 2 jaar oud niet geschikt zou zijn voor windows 10
 
NX is de afkorting voor No Execute. Ik heb begrepen dat de NX functie ingeschakeld moet zijn om Windows 10 te kunnen installeren. De afkorting NX wordt alleen gebruikt voor AMD processors.
Bij Intel processors heet deze functie Execute Disable Bit, soms afgekort als XD bit of als EDB.
Alle moderne processors ondersteunen NX/Execute Disable Bit. Jouw Intel i5 6400 processor ondersteunt die functie ook (zie hier: https://ark.intel.com/content/www/u...5-6400-processor-6m-cache-up-to-3-30-ghz.html) , maar misschien is die functie in het UEFI BIOS uitgeschakeld.

Zoek in het BIOS naar Execute Disable Bit en controleer of die functie is ingeschakeld. Ik weet helaas niet waar precies je die instelling kunt vinden in jouw UEFI BIOS.

Update: ik heb gekeken in het UEFI BIOS van mijn Asus pc. Het moederbord van mijn pc is wel zo'n 4 jaar ouder dan dat van jou, dus het is mogelijk dat bij jou de instelling niet exact op dezelfde plek zit.
Ik startte de pc en ging via DEL naar het UEFI.
Ik kom dan automatisch in de EZ Mode (makkelijke modus).
Ik klik rechtsbovenaan op Advanced Mode
Ik klik in het kleine schermpje dat verschijnt, weer op Advanced Mode.
Ik klik op tabblad Advanced.
Ik klik op CPU Configuration.
Daar controleren of Execute Disable Bit is ingeschakeld. Hij moet dus op Enabled staan:

5d8df9b9d013d-Execute_Disable_Bit.png
 
Laatst bewerkt:
Porrelaar, bedankt voor de info.

Ik zal kijken of deze bios setting ook te vinden is bij die pc waar ik aan werk (staat niet bij mij thuis, dus ik kn niet nu direct kijken).
Als ie daar ook zo is (bij elk type asus mobo is het weer anders, helaas) dan denk ik dat mijn probleem is opgelost.
 
Helaas, die optie zit niet in de bios.
Wat op zich al een probleem is dat ik nergens een handboek kan vinden waar die advanced functies van dat mobo beschreven worden.
In het standaard user manual van ASUS staat alleen maar vermeld dat er zo iets is als advanced functies en meer niet.
Ik ga verder zoeken.
 
Uiteindelijk bleek alleen een volledige nieuwe installatie het probleem op te lossen.
Daarbij heb ik een 64bit windows erop gezet, want ik heb het vermoeden dat het probleem in de 32 bits uitgave zat.
Neemt niet weg dat het een vreemde zaak is. In de oude installatie stond DEP wel degelijk aan.
Maar goed, het leed is weer geleden en de boel draait weer goed.

Nog bedankt voor al jullie suggesties.
 
Naschrift:
Met Microsoft gebeld en die gaven inderdaad aan dat het probleem een 32bit versie van windows betrof.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan