Trage PC: SSD en/of geheugenuitbreiding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unplugged

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2018
Berichten
41
Mijn PC wordt wat aan de trage kant, niet alleen met opstarten, maar ook als er wat meer programma's open staan (Chrome, Word, Excel, Foxit reader etc.). Afsluiten van 8 verschillende Word-vensters duurt best even.

Mijn PC is uitgerust met een ASUS P8Z77-V LX 2 moederbord.
Processor: Intel i5 3470
Geheugen: 8 GB DDR3 Dual channel
Harde schijf is 1 TB (Western Digital WD10EZEX)

* Is het raadzaam om geheugen uit te breiden of komt de traagheid doordat alles via 1 harde schijf gaat?
* Als ik een SSD neem, hoe groot wordt dan geadviseerd? Ik wil Windows en de programma's van de SSD laten draaien, de files blijven op de HDD.
* Welke SSD moet ik nemen: gewoon 2,5" SATA of een M.2 op een PCI-Express kaart? Ik heb op mijn moederbord geen M.2 slot, maar ik weet ook niet of de PCI-Express op mijn mb wel geschikt zijn voor een kaartje waarop een M.2 past. Ik vraag dit omdat ik overal lees dat een M.2 PCI-E zoveel sneller is dan een SATA SDD.

Alvast bedankt!
 
SSD, met meer geheugen wordt een PC niet sneller, hooguit minder langzaam indien er niet te hoeven worden geswapt.
Opstarten uitdunnen tot alleen items voor de av en drivers kan ook helpen.

PC's worden niet langzamer alleen als er dingen op de achtergrond mee opgestart worden die de resources in beslag nemen.

Een SSD van 500GB met een harde schijf van 2TB zou het moeten kunnen doen, die erin zit kan ook voldoende zijn.

En dat een m.2 SSD zoveel sneller zou zijn is alleen synthetisch en in wekelijkheid maakt het maar weinig uit.
https://nl.hardware.info/artikel/7484/pcie-vs-sata-ssds-het-nut-van-nvme-in-de-praktijk
 
Laatst bewerkt:
Wat is het voordeel van een SSD?

Het grootste voordeel van een solid-state harde schijf is de eenvoud van het concept. Geen bewegende onderdelen, dus niet veel dat kapot kan gaan. Hierdoor zijn SSD's ongelofelijk betrouwbaar en robuust. Solid-state harde schijven kunnen een kracht van maximaal 1.500 G weerstaan, wat betekent dat ze jouw gewoontes met weinig tot geen risico op beschadiging kunnen bijhouden.

Een ander voordeel van SSD's is dat ze zeer krachtige prestaties bieden. Omdat er geen schijf hoeft rond te draaien, zijn de lees- en schrijfsnelheden ongelofelijk hoog en wordt het risico op fragmentatie van gegevens geëlimineerd. Een typische solid-state harde schijf zal in de meeste situaties beter presteren dan een 'gewone' harde schijf. Zo heeft een HDD een minuut of twee (of drie) nodig om helemaal op te starten. Een SSD kan in enkele seconden opstarten en zal, als deze eenmaal operationeel is, sneller werken.
 
Een sata SSD van 256GB zal dit probleem oplossen. Als u dan de SSD voor windows en andere software gebruikt en al het andere (Documenten, foto's, films e.d.) op de 1TB HD zet zal dat goed werken.
Als u veel moderne games speelt, dan zou ik een grotere SSD nemen, want die vreten ruimte.

Maar het is ook verstandig om eerst eens te kijken of er niet bepaalde processen zijn die heel veel capaciteit vragen.
Zo merkte ik op mijn eigen pc (met m.2 SSD, i7 processor en 32GB mem) dat die niet vooruit te branden was. Dat bleek een windows proces te zijn dat met de laatste update mee gekomen was. Na verwijdering hiervan liep alles weer perfect.
 
Laatst bewerkt:
Dat bleek een windows proces te zijn dat met de laatste update mee gekomen was.
De naam van dat proces wil je natuurlijk geheim houden.:d
 
Ik heb een Dell E6330 laptop 12GB RAM met SSD, loopt prima. Mijn normale HD heb ik naar een caddy verplaatst, de DVD speler gebruik ik zelden (=uitwisselbaar)
Mijn CPU is zelfs iets minder dan die van jou:
http://www.cpu-world.com/Compare/45..._i5-3320M_(PGA)_vs_Intel_Core_i5_i5-3470.html

Zet in ieder geval zoveel mogelijk achtergrond processen uit die er echt niet toe doen. Google ff, er is genoeg te vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan