• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit de ene dropdown iets laten invullen in een andere dropdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pimpampet1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 sep 2019
Berichten
3
Hallo!

Zouden jullie me willen helpen met het volgende?

In cel A1, in Werkblad 1, staat een dropdownmenu, gemaakt met gegevensvalidatie. Hier kun je een keuze maken uit een lijst met gegevens uit Kolom A uit een ander werkblad, Werkblad 2.
Voorbeeld:
A1: Stoel A
A2: Stoel B
A3: Stoel C
A4: Stoel D
A5: Stoel E

In cel A2 in Werkblad 1 staat ook een dropdownmenu. Hier kun je kiezen uit Ja of Nee.
Ik wil dat cel A2 standaard met Ja gevuld wordt, als in cel A1 is gekozen voor Stoel A, Stoel B of Stoel C (oftewel cel A1, A2 of A3 uit Werkblad 2).
Als er voor Stoel D of Stoel E gekozen wordt, moet in cel A2 gewoon het dropdown menu Ja/Nee beschikbaar blijven.

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Beste,

Met het plaatsen van een voorbeeldbestand ben je sneller geholpen.
 
Bedankt voor je reactie!

Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Dropdown Excel.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 44
Beste,

Ik vermoed dat je vraag kan opgelost worden met een VBA-code. Ik heb het momenteel te druk om het uit te zoeken maar het lukt mij misschien vanavond wel.
 
Beste,

Ik heb een oplossing in gedachten met behulp van een dubbele klik. Klik je op A1 kan je kiezen via een dialoogvenster voor tafel A tot D -> bij keuze tafel A, B of C : standaard "Ja" in A2. Klik je op A2 krijg je een dialoogvenster met Ja en Nee. Zo uitwerken?
 
Ik vind de vraag niet erg duidelijk. Het invullen van een standaardwaarde is niet zo moeilijk. Moet de keuzelijst in A2 blijven bestaan na het kiezen uit A, B of C of moet de waarde er hard in komen te staan? Als dan nadien toch gekozen wordt voor D of E moet de keuzelijst weer beschikbaar zijn?

In basis kan je het eenvoudig met een Change event oplossen.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address(0, 0) = "A1" Then
    If InStr("ABC", Right(Target, 1)) Then MsgBox "Ja" Else MsgBox "Validatie"
  End If
End Sub

Dus de basis van de code is niet zo heel moeilijk maar ik heb het vermoeden dat jouw vraag en voorbeeld niet compleet is en dan zal je zelf veel moeten aanpassen.

Even uitgewerkt in het bestandje. Achter Stoel B heb je een spatie staan en dan lijkt het niet te werken.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Dropdown Excel.xlsb
    13,8 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord! En mijn excuus voor mijn late reactie.
Ik denk dat het inderdaad op deze manier moet werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan