Pc gaat en en uit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

"Het valt wel op de de gaatjes waar het moederbord mee vastzit dat ze er anders uitzien. Ik zelf denk dat het niet uitmaakt."

Is om de afstandsbusjes een beter kontakt te laten maken ... Gnd motherboard <--> metalen chasis systeemkast.

Toch het moment om p.o.s.t. kaartje van +/- 2.29 € zie #7 eens te proberen ???

Zie de ettelijke tut's op b.v.b. youtube ...

https://www.youtube.com/results?search_query=pc+post+card++

Peter
 
Laatst bewerkt:
Aan de gaten zie ik niets maar waar wij verdacht op zijn dat is dat er in de kast afstandhoudertjes moeten zijn, waar het moederbord op bevestigd wordt.

Links van de processoraansluitingen zie ik een vreemde kras maar wat misschien alleen de rand van een sticker geweest is en daar waar de processor zit onderaan en iets links van het midden lijkt een draadje te liggen. Zijn dit abnormaliteiten?

Post even net zo een foto van de bovenkant, al verdenk ik de kwaliteit van het moederbord, dat deze hooguit een paar jaar meegaat. Misschien zien we nog een klein kuiltje in een chip. Kleine kuiltjes verschijnen bij het doorbranden ervan.

De kabels en hoe ze in de stekkers zijn gesoldeerd moet je nu nog even aan extra inspectie hebben onderworpen. Het is zo dat wanneer een kabeltje daar nog met een klein draadje koper vast zit of nog net niet verroest is, de weerstand door warmte ontwikkeling oploopt en daardoor kan ieder apparaat het wel doen wanneer deze aangezet wordt maar niet meer nadat het slechte contact of haast verbroken verbinding een paar keer wat heeft moeten doen.

We naderen daarna het einde van het moederbord. Geen groot offer en ik had ze ook die het hebben opgegeven.

1. De afstandhouders zitten keurig erin onder elke schroef van het moederbord.

2. De kras was van de sticker. Zoals je op de nieuwe foto kan zien is "kras" weg. https://drive.google.com/open?id=10IJ7shRZASVyHHKqmWccX2tFNeHH5r4_

3. Hier zijn 3 foto's van de bovenkant van het moederbord.

3.1 https://drive.google.com/open?id=10ITNyjYuu_0cEvbGQzh0c6xjmVgawSZ2
3.2 https://drive.google.com/open?id=10LI0wcW40-Dc4zwwxs1XY2fu4gHjZOIK
3.3 https://drive.google.com/open?id=10Pbbn1_8eQhP5X9w-E_Cb6kVWizK_Z0j

4. Alle draden zitten gewoon vast hoe het hoort. Ik kan niks lostrekken van draden. Ik kan niks aandrukken want alles zit goed aangedrukt. Ik snap wat je bedoeld met dat je een draadje los zag zitten. Het was geen draadje. Ik zou ook niet weten wat het geweest moest zijn. Er is ook nergens roestvorming te vinden.
 
Ik hoop dat het behulpzaam is. Het moederbord werd niet goed schoongemaakt, gebruik een kwastje. Onder de processor kunnen wij niet kijken maar zie pijltje voor probleemplaats. Een ander pijltje staat waar een klein iets onder twee draadjes gevangen lijkt te zijn. Een pop van een klein insect wellicht. Op de afbeelding van de fabrikant staat zoiets niet. Een derde pijltje heb ik gezet bij een kabeltje voor de spanning van de ventilator waar het op een afstand gezien toch ietwat rot lijkt maar dit hoeft niet zo te zijn.

Bedenk bij het laatste, wanneer de ventilator stil komt te staan de computer ter beveiliging misschien direct stopt. De processor fan moet je daarom makkelijk rond kunnen draaien, niet dat die af en toe afremt en er mogen geen vreemde geluiden van te horen zijn geweest.

Een vraagsteller vond uit dat zijn of haar aan en uit knopje stuk was en dan opnieuw contact maakte, waardoor de computer natuurlijk uit ging. De test daarvoor is om het kleine stekkertje los te halen en om de computer aan te zetten door even verbinding tussen de pennetjes te maken. Zwakstroom kan trouwens zeer doen wanneer het vonkt. Op de foto's is deze rij stekkertjes niet te zien. Kortsluiting kan ook tussen deze pennen.

De groep van vier condensatoren kan je van bovenaf niet beoordelen op een bol staande bovenkant. Voel nog eens of er niet bij zijn die minder plat beginnen te staan. Omdat slechter wordende condensatoren veel voorkomt kan je nog eens goed kijken. De bovenkant wordt in ieder geval niet half rond en soms komt de huls ervan los. Hier zijn een aantal tests met multimeter te zien: https://www.youtube.com/watch?v=wrJXdJbX5zg

Een ander idee is nog om een andere controller te gebruiken voor de harde schijf. Dus zet deze stekker met het gele snoer eens linksonder, waar de 1 staat.
Moederbord 1.jpg
moederbord 2.jpg
Moederbord 3.jpg
 
Ik hoop dat het behulpzaam is. Het moederbord werd niet goed schoongemaakt, gebruik een kwastje. Onder de processor kunnen wij niet kijken maar zie pijltje voor probleemplaats. Een ander pijltje staat waar een klein iets onder twee draadjes gevangen lijkt te zijn. Een pop van een klein insect wellicht. Op de afbeelding van de fabrikant staat zoiets niet. Een derde pijltje heb ik gezet bij een kabeltje voor de spanning van de ventilator waar het op een afstand gezien toch ietwat rot lijkt maar dit hoeft niet zo te zijn.

Bedenk bij het laatste, wanneer de ventilator stil komt te staan de computer ter beveiliging misschien direct stopt. De processor fan moet je daarom makkelijk rond kunnen draaien, niet dat die af en toe afremt en er mogen geen vreemde geluiden van te horen zijn geweest.

Een vraagsteller vond uit dat zijn of haar aan en uit knopje stuk was en dan opnieuw contact maakte, waardoor de computer natuurlijk uit ging. De test daarvoor is om het kleine stekkertje los te halen en om de computer aan te zetten door even verbinding tussen de pennetjes te maken. Zwakstroom kan trouwens zeer doen wanneer het vonkt. Op de foto's is deze rij stekkertjes niet te zien. Kortsluiting kan ook tussen deze pennen.

De groep van vier condensatoren kan je van bovenaf niet beoordelen op een bol staande bovenkant. Voel nog eens of er niet bij zijn die minder plat beginnen te staan. Omdat slechter wordende condensatoren veel voorkomt kan je nog eens goed kijken. De bovenkant wordt in ieder geval niet half rond en soms komt de huls ervan los. Hier zijn een aantal tests met multimeter te zien: https://www.youtube.com/watch?v=wrJXdJbX5zg

Een ander idee is nog om een andere controller te gebruiken voor de harde schijf. Dus zet deze stekker met het gele snoer eens linksonder, waar de 1 staat.
Bekijk bijlage 341379
Bekijk bijlage 341380
Bekijk bijlage 341381

1. De condensator van de onderste foto staat niet bol.

2. Het draad is niet beschadigd bij de middelste foto. Het is een knik.

3. Ik weet niet wat het was bij de eerste foto maar ik heb het verwijderd en het maakte geen contact tussen de 2 pootjes.

4. De ventilator kan gewoon vrij draaien.

5. De aan en uit schakelaar is niet stuk. Net als de reset knop want die had ik ontkoppeld.

6. Er is absoluut geen kortsluiting tussen de plugjes omdat ik de los had.

7. De groep met de condensatoren staan niet bol. Ze zitten nog strak in het pakje.

8. Dat had ik al geprobeerd om een andere sata poort te proberen maar als ik het kabeltje om prikt van 0 naar 1 start de hdd niet op.
 
Volgens mij moet je iedere SATA aansluiting kunnen gebruiken voor de harde schijf. Kijk eens in de BIOS wat de SATA modus is. Die zou niet op IDE moeten staan maar AHCI. Zijn er daar meer instellingen, welke controllers actief zijn bijvoorbeeld? Probeer dan elke andere SATA aansluiting.
 
Volgens mij moet je iedere SATA aansluiting kunnen gebruiken voor de harde schijf. Kijk eens in de BIOS wat de SATA modus is. Die zou niet op IDE moeten staan maar AHCI. Zijn er daar meer instellingen, welke controllers actief zijn bijvoorbeeld? Probeer dan elke andere SATA aansluiting.

De computer doet ook zo raar als je helemaal geen sata kabel op het moederbord aangesloten hebt.
 
Zonder dit echt te zien wordt het nu wel er lastig op afstand.
De pc is 11 jaar oud.
Heb je wel eens aan een werkende werkgeef pc in jouw buurt gedacht?
https://www.weggeefhoek.net/advertenties&categorie=Computers en software
Of nog meer hirrvan via:
https://www.google.nl/search?client...l5.0.0..7181...0.1..0.0.0.......0.iXg_fPxQ8wQ

Dank je wel. Ik kon de site niet. Ik ga is op de site's neuzen maar een nieuw moederbord is ook niet zo duur. Dacht dat je die al voor 50 euro kan kopen.
Zijn moeder moet het wel goed vinden.

Update:
Helaas niks gevonden. Ga wel met moeders overleggen.
 
Laatst bewerkt:
Als er geen harde schijf in de computer gestoken zit dan geeft die alleen een lange piep. Jammer, het heeft ook geen PATA aansluiting. Dit is maar een eenvoudig moederbord. Denk je er aan dat het moet passen en zo? Nieuw moederbord aanschaffen is zo simpel niet. Succes
 
Als er geen harde schijf in de computer gestoken zit dan geeft die alleen een lange piep. Jammer, het heeft ook geen PATA aansluiting. Dit is maar een eenvoudig moederbord. Denk je er aan dat het moet passen en zo? Nieuw moederbord aanschaffen is zo simpel niet. Succes

De computer doet zo raar als eerder omschreven en geeft geen enkele piep. Ik bedoel ook precies hetzelfde moederbord. Er zou wel een tijd overheen gaan denk ik voordat ik iets weet.
 
Even een korte hersenspinsel, al eerder meegemaakt bij mobo's, het moederbord 'denkt' dat de CPU fan niet meedraait en gooit het systeem gelijk weer uit (en probeert direct weer op te starten door de 'return to last state' instelling), het uitschakelen van de 'CPU fan fail' werkt dan om de pc weer aan de gang te krijgen.
Achteraf bleek dan vaak dat de CPU fan niet meer het correcte toerental doorgaf aan het moederbord, vervangen van de fan loste het probleem geheel op.
 
Dat is interessant maar er waren eigenlijk twee problemen waarvan de verdenking van het direct weer uitgaan opgelost zou moeten zijn. Het direct weer uit gaan en dan na drie tellen toch opstarten is een test wat het bord doet. Ik heb dit ook en heb er een keer informatie over opgezocht maar technische uitleg was er niet bij. Misschien wordt er dan gekeken of de condensatoren hun spanning houden.

Een kapotte sensor is dus niet waar ik aan denk als de computer vaak wel opstart tot in Windows. Daarom vermoedde ik dat de ventilator misschien stil gaat staan bij laag toerental. Maar kijk desondanks gerust of je sensoren in de BIOS kan uitschakelen, ook de temperatuur beveiliging want die sensoren doen het vaak niet goed meer maar dan is de waarde meestal een vaste hoge waarde.
 
Even een korte hersenspinsel, al eerder meegemaakt bij mobo's, het moederbord 'denkt' dat de CPU fan niet meedraait en gooit het systeem gelijk weer uit (en probeert direct weer op te starten door de 'return to last state' instelling), het uitschakelen van de 'CPU fan fail' werkt dan om de pc weer aan de gang te krijgen.
Achteraf bleek dan vaak dat de CPU fan niet meer het correcte toerental doorgaf aan het moederbord, vervangen van de fan loste het probleem geheel op.

Whooo dank je wel. Wist niet dat het bestaat maar het klinkt wel logisch. Ik ga er mee aan de slag en hou je op de hoogte
 
Dat is interessant maar er waren eigenlijk twee problemen waarvan de verdenking van het direct weer uitgaan opgelost zou moeten zijn. Het direct weer uit gaan en dan na drie tellen toch opstarten is een test wat het bord doet. Ik heb dit ook en heb er een keer informatie over opgezocht maar technische uitleg was er niet bij. Misschien wordt er dan gekeken of de condensatoren hun spanning houden.

Een kapotte sensor is dus niet waar ik aan denk als de computer vaak wel opstart tot in Windows. Daarom vermoedde ik dat de ventilator misschien stil gaat staan bij laag toerental. Maar kijk desondanks gerust of je sensoren in de BIOS kan uitschakelen, ook de temperatuur beveiliging want die sensoren doen het vaak niet goed meer maar dan is de waarde meestal een vaste hoge waarde.

Dank je wel. Ik ga hiermee ook aan de slag. Ik kom er nog op terug.
 
Ik heb het probleem gevonden. Er zit een power fan aansluiting op het moederbord. Daarop zit een fan wat heel erg normaal is maar aan die plug zitten ook nog eens 2 parallelle male molux pluggen aan.
1 van die molux pluggen is aangesloten op de voeding.

Ik vind het wel logisch nu dat het moederbord zo raar doet. Er wordt stroom uitgestuurd en je brengt er ook weer in op dezelfde aansluiten. Kunnen jullie mij vertellen welk moederbord er stuk is ? Misschien is het nog te maken ?
 
Het ding moet even onder een vergrootglas maar er zijn geen foutmeldingen bekend dus de hardware en stekkeraansluitingen goed gaan bekijken is tijd welbesteed.
Op dag één heb ik het al een ding genoemd.
 
Ik heb de condensatoren nagelopen met een vergrootglas maar ik kan er niks geks aan ontdekken.
Ik ga tegen zijn moeder vertellen dat het moederbord vervangen moet worden.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor het meedenken en voor alle tijd dat jullie erin gestopt hebben.

Fijne en warme dagen toegewenst !!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan