Pc gaat en en uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Berichten
525
Beste helpers,

Ik heb een vraag voor mijn neefje van 11 jaar oud.
Hij heeft een oude pc van zijn oom gehad en die pc heeft een probleem. In de pc zit het moederbord gigabyte ht 3.0 am3+. Als je de pc aanzet gaat er 1 tel het lampje branden van de aan en uit knop op de pc en dan valt de pc weg.

Ongeveer 3 sec later gaat alles in de pc weer aan en start op. Eerst was dit geen probleem en starte windows gewoon op. Ik vond het al raar en dacht dat kan nooit lang goed gaan en wat ik dacht is waar. Windows kan niet meer opstarten doordat windows fout opgestart wordt wat ik logisch vind.

Soms valt de pc meerdere malen uit bij het opstarten sinds vandaag en start dan verder op tot windows en dan staat er weer fout opgestart.

Wat ik al geprobeerd hebt:

1. Andere voeding aangesloten van 600watt. In de pc zit standaard 620watt.

2. Andere harde schijf.

3. Andere videokaart.

Ik zelf denk dat het moederbord stuk is. Of kan het een instelling in de bios zijn? Het is een pc geweest die 24/7 aanstond. Hij zijn oom weet niet meer waarom hij een andere pc gekocht heeft en niet deze heeft gehouden. Ik zelf heb wel een vermoede.

Wie o wie kan mijn neefje helpen?

Alvast hartelijk dank namens mij en mijn neefje.
 
Ik zou de videokaart er eens uithalen, de contacten schoonmaken en weer terug zetten.
Opletten dat deze goed in z'n socket zit.
 
Moederbord knoopcelbatterij nog OK?
Test met memtest86 de RAM reep/reepjes als de pc het wel een keer doet.
 
Ik zou de videokaart er eens uithalen, de contacten schoonmaken en weer terug zetten.
Opletten dat deze goed in z'n socket zit.

Ik heb de pc al opgestart zonder videokaart erin. Lijk mij dan niet dat het probleem bij de videokaart ligt

Moederbord knoopcelbatterij nog OK?
Test met memtest86 de RAM reep/reepjes als de pc het wel een keer doet.

Ik ga het met een andere batterij proberen. Ik kom erop terug
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een mogelijke oorzaak.
Probeer eens wat route99 schreef.
 
Ik ga het met een andere batterij proberen. Ik kom erop terug

Een andere batterij werkt ook niet

Het is een mogelijke oorzaak.
Probeer eens wat route99 schreef.

Ik haal ze wel 1 voor 1 eruit lijkt mij sneller gaan ivm dat windows helemaal opnieuw geinstalleerd moet worden.

Dit is toch ook een optie om te kijken of een bank kapot is?

Ik heb het probleem al gevonden. Op het moederbord zitten 4 aansluitingen voor ram banken. 2 zijn er grijs en 2 zijn er zwart.

De volgorde is zwart, grijs, zwart en weer grijs

Dit het ik nu ontdekt:

Het maakt niet uit welke bank ik in de zwarte aansluitingen op het moederbord doe dan doet de pc het weer van ouds. 1 sec aangaan en ongeveer 3 sec later weer opstarten. Als ik er niks in doe dan weer de pc normaal. Aandrukken en normaal opstarten. Ik moet helaas Windows wel opnieuw installeren omdat Windows te beschadigd is.

Ik kan niks anders bedenken dan dat de zwarte aansluitingen op het moederbord kapot zijn. Of zie ik iets over het hoofd? Staat er iets uit of verkeerd in de bios?

--------------------------------------update---------------------------------


Pc een paar keren aan en uit gezet en doet het weer niet. Heb Windows nog steeds niet opnieuw geinstalleerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Ik zou de harddisk tijdens het testen afkoppelen ...

I.d.e. / sata kabel alsook de voeding van deze ...

Kans op nutteloze beschadiging van deze.


"een oude pc van zijn oom...." controleer condensatoren op motherboard op bol staan en of lekken ... (zeker deze rondom de c.p.u.)

Dit is goud waard , en kost niet veel :

https://www.benl.ebay.be/itm/4-Digi...135328?hash=item2f1a5362e0:g:5m8AAOSwx95a66vk

Kun je tenminste volgen wat er gebeurt ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Als je de pc aanzet gaat er 1 tel het lampje branden van de aan en uit knop op de pc en dan valt de pc weg. Ongeveer 3 sec later gaat alles in de pc weer aan en start op.
Dat is in ieder geval normaal en die van mij doet dat ook zo. Ik vraag mij af of die van uw neefje dan eveneens vanbinnen een rij van die statuslampjes heeft die op bepaalde gebreken kunnen wijzen.

Mijn gok is dat de stroomvoorziening niet goed meer is, inderdaad kunnen dat condensatoren zijn of de voeding omdat de computer deze zomer constant heeft aangestaan maar ook kortsluiting door vervuiling of een roestig contact misschien een soldeerverbinding van een draadje in een stekker. Het ding moet even onder een vergrootglas maar er zijn geen foutmeldingen bekend dus de hardware en stekkeraansluitingen goed gaan bekijken is tijd welbesteed.
 
Hallo

Ik zou de harddisk tijdens het testen afkoppelen ...

I.d.e. / sata kabel alsook de voeding van deze ...

Kans op nutteloze beschadiging van deze.


"een oude pc van zijn oom...." controleer condensatoren op motherboard op bol staan en of lekken ... (zeker deze rondom de c.p.u.)

Dit is goud waard , en kost niet veel :

https://www.benl.ebay.be/itm/4-Digi...135328?hash=item2f1a5362e0:g:5m8AAOSwx95a66vk

Kun je tenminste volgen wat er gebeurt ...

Peter

Bol staan ze niet. Ik zie niks qua wat gelekt heeft.

Dat is in ieder geval normaal en die van mij doet dat ook zo. Ik vraag mij af of die van uw neefje dan eveneens vanbinnen een rij van die statuslampjes heeft die op bepaalde gebreken kunnen wijzen.

Mijn gok is dat de stroomvoorziening niet goed meer is, inderdaad kunnen dat condensatoren zijn of de voeding omdat de computer deze zomer constant heeft aangestaan maar ook kortsluiting door vervuiling of een roestig contact misschien een soldeerverbinding van een draadje in een stekker. Het ding moet even onder een vergrootglas maar er zijn geen foutmeldingen bekend dus de hardware en stekkeraansluitingen goed gaan bekijken is tijd welbesteed.

De status lampjes heb ik niet kunnen ontdekken. Het voedingsblok is niet stuk. Dat heb ik al met een andere voeding getest. Zie wat ik allemaal geprobeerd hebt. Deze zomer aangestaan? Heeft jaren in de kast gestaan. Roestig contactje? Er is nooit vocht bij geweest. Je zegt dat jouw pc ook zo doet. Ik heb het nooit eerder meegemaakt. Ik zou morgen is kijken of ik een foutcode kan vinden.

Bol staan ze niet. Ik zie niks qua wat gelekt heeft.

Hoe werkt zoiets? Op het moederbord prikken en?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bovenkant van een condensator is in drieën gedeeld, van metaal en moet plat zijn. De kleinere en eenvoudige kunnen de huls verliezen op allerlei manieren of ploffen maar meestal is het de bovenkant die niet meer recht is.

https://www.hardwaresecrets.com/eve...-the-motherboard-voltage-regulator-circuit/4/

Soldering met draden kunnen gaan roesten door het soldeer. Contacten gaan slechter worden doordat ze stroom voeren en met vocht uit de lucht. Ik heb meer dan eens aangetroffen dat de contacten waarop de printplaat van de harde schijf ligt waren vergaan.
 
Vraag mij af welk type Gigabyte het is, die ht 3.0 bestaat niet.

https://drive.google.com/file/d/1-G1NYqJfp9al8FK-9Mn7rWO82dmXpqFc/view?usp=sharing Dit is een foto van het moederbord

De bovenkant van een condensator is in drieën gedeeld, van metaal en moet plat zijn. De kleinere en eenvoudige kunnen de huls verliezen op allerlei manieren of ploffen maar meestal is het de bovenkant die niet meer recht is.

https://www.hardwaresecrets.com/eve...-the-motherboard-voltage-regulator-circuit/4/

Soldering met draden kunnen gaan roesten door het soldeer. Contacten gaan slechter worden doordat ze stroom voeren en met vocht uit de lucht. Ik heb meer dan eens aangetroffen dat de contacten waarop de printplaat van de harde schijf ligt waren vergaan.

Oke dus ik moet het moederbord uit de kast halen en elke soldering los gaan bekijken op roest/loszittende soldering?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet de videokaart eruit halen, daar onder staat het model/type moederbord...:thumb:
 
Nou, het moederbord hoeft niet meteen uit de computer te worden gehaald, voordat je het weggooit kan een laatste check aantonen dat er iets aan de hand is met solderingen of iets dergelijks.

De revisie is niet 3.0 maar waarschijnlijk 2.0. Dit moederbord lijkt in ongeveer de helft van de gevallen al stuk te zijn bij aankomst. Ik schrik van de beoordelingen met 1 ei, zo negatief zijn die. Er kunnen andere verkocht zijn, bijvoorbeeld ongeautoriseerd gefabriceerd op eigen inzicht of afgekeurde exemplaren maar dit lijkt mij geen goed nieuws. Het kan de beslissing om wat beters te nemen wel gemakkelijker maken.

https://www.newegg.com/p/N82E16813128602
 
Rev 2.0 staat ook op het moederbord. Ik bedoelde eruit halen om de solderingen aan de onderkant na te kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb tot nu toe nog geen tijd gehad om naar het moederbord te kijken. k hou jullie op de hoogte als er naar gekeken heb.

Ik wil jullie alvast bedanken voor alle opties die jullie mij al hebben gegeven !
 
Aan de gaten zie ik niets maar waar wij verdacht op zijn dat is dat er in de kast afstandhoudertjes moeten zijn, waar het moederbord op bevestigd wordt.

Links van de processoraansluitingen zie ik een vreemde kras maar wat misschien alleen de rand van een sticker geweest is en daar waar de processor zit onderaan en iets links van het midden lijkt een draadje te liggen. Zijn dit abnormaliteiten?

Post even net zo een foto van de bovenkant, al verdenk ik de kwaliteit van het moederbord, dat deze hooguit een paar jaar meegaat. Misschien zien we nog een klein kuiltje in een chip. Kleine kuiltjes verschijnen bij het doorbranden ervan.

De kabels en hoe ze in de stekkers zijn gesoldeerd moet je nu nog even aan extra inspectie hebben onderworpen. Het is zo dat wanneer een kabeltje daar nog met een klein draadje koper vast zit of nog net niet verroest is, de weerstand door warmte ontwikkeling oploopt en daardoor kan ieder apparaat het wel doen wanneer deze aangezet wordt maar niet meer nadat het slechte contact of haast verbroken verbinding een paar keer wat heeft moeten doen.

We naderen daarna het einde van het moederbord. Geen groot offer en ik had ze ook die het hebben opgegeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan