mbr schijf converteren naar gpt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick34

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2010
Berichten
77
Beste forumleden,

Ik heb een PC met ouderwetse BIOS, dus niet UEFI. De opstart disk is een SSD schijf met MRB / Windows 10. Het is mij duidelijk dat deze opstart disk niet geconverteerd kan worden naar GPT. Maar kan ik wel een disk van 4 TB indelen volgens GPT of is daarvoor een UEFI BIOs een noodzakelijke voorwaarde?

Groet,
Dick
 
De niet bootschijf kan een gpt indeling hebben als de bios dat ondersteund, gewoon even uitproberen.
 
@Lange Pier,
Dank voor je reactie.

Ik heb het uitgeprobeerd op een SATA harddisk van 320 GB met MRB indeling, die ik nog ergens had liggen. Deze niet-boot disk heb ik aangesloten op het moederbord. Met schijfbeheer van Windows 10 heb ik de schijf naar GPT geconverteerd. Daarvoor moest ik eerst het volume verwijderen. De disk moet dus eerst helemaal clean zijn.
Vervolgens heb ik de schijf volgens dezelfde procedure weer naar MRB geconverteerd. Daarna NTFS geformatteerd en gegevens er op gezet (ca 100 GB). Daarna heb ik met het free license programma PARAGON de schijf naar gpt geconverteerd zonder het volume of gegegevens te verwijderen. Alle gegevens zijn behouden.

Conclusie 1: converteren MRB naar GPT en omgekeerd is mogelijk met Windows schijfbeheer, maar met verlies van alle gegevens. (Kan ook via de command prompt met diskpart en clean)
Conclusie 2: conversie is mogelijk zonder dataverlies met externe software, bijv. Paragon.
Conclusie 3: conversie is mogelijk met legacy BIOS, dus UEFI BIOS is niet nodig.

Dit geldt voor niet-boot schijven!
Hoe het zit met boot schijven, moet ik nog uitzoeken, of misschien weet iemand dat?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan