Temperatuur Acer aspire 771g Intel core I7 3632QM

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Berichten
2.694
Hallo forumleden .
Ik heb een vraagje over hoeveel de temp mag zijn bij het gebruik van mijn laptop ??
Het is een Acer aspire 771G met intel core I7 3632QM Bij mij is deze nu bij gewoon gebruik 70 graden
Ik vraag dit omdat ik mijn ventilator heb schoon gemaakt en ook de lucht doorlaten heb gedemonteerd en schoon geblazen De ventilator ging steeds maar harder en dan weer zachter maar nu wel heel veel tekeer
Nu blijft hij gewoon draaien gelijkmatig en soms eens harder of heel laag Als deze temp goed is dan zal het wel OK zijn
e de waele
 
Hallo

Hoe je snel / eenvoudig een laptop zuiver kunt maken staat hier beschreven :

https://www.helpmij.nl/forum/showth...l-hard?highlight=laptop+zuiver+stofvrij+maken

Een heatpipe radiator begint te werken vanaf +/- 55°C

70°C vindt ik persoonlijk aan de hoge kant .

Als je de laptop belast , kan hij deze t° aanhouden , of loopt deze op ???

Heb je de thermisch geleidende pasta tussen c.p.u / thermalpipe ook vervangen ???

Mocht er een videochip op deze laptop zijn gemonteerd , zeker ook de thermalpad van deze controleren.

Deze dient zacht/soepel , bijna smeuiig te zijn.

Een g.p.u. kan van het motherboard loskomen als deze te langdurig te heet is .... (defekte soldeerverbindingen g.p.u./ motherboard)

Draait de ventilator soepel ? komt er warme lucht uit de heatpiperadiator .... allemaal dingen die je kunt / moet controleren.

Uiteraard ga ik er van uit dat alles softwarematig in orde is . (dat de p.c. b.v.b. niet vol staat met crapware en allerlei andere residente rotzooi)

Wacht eventueel andere antwoorden af ... ik kan ook iets doms over het hoofd zien ...

Hopelijk heb jij ,of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo Als ik deze belast dan blijft op deze temp staan misschien zal hij iets oplopen maar dat zal niet veel zijn.
Ik heb bij beide processors nieuwe koel pasta aangebracht en alles schoon geblazen Ik heb de ventilator er helemaal uit gehaald En alles weer gemonteerd De ventilator draai regelmatig soms harder als dat nodig is Ik heb gekeken bij de gegevens van deze processor en hij zou een max kunnen hebben van 105 graden ??
Misschien dat er nog forum leden zijn die dat eens kunnen bekijken hoe het bij hun acer laptop zit ??
misschien is dit wel normaal bij dit type
e de waele Schermopname (211).png
 
Laatst bewerkt:
Hallo, Op een pagina waar dit door iemand werd uitgezocht staat dat tussen de 75 en 80 graden Celsius normaal is. Een 70 lijk mij voor zo een i7 processor normaal aangezien ook het stroomverbruik omhoog is gegaan met nieuwe processoren.

Mijn tips zijn; Geef het toestel voldoende ruimte en eerder wat verhoogd plaatsen dan op schoot nemen. Het ene sluit het ander niet uit. Verder, kijk in de Setup of dit model een versnellende functie heeft wat daar kan worden uitgeschakeld. Dit kan zijn een hogere snelheid bij toename van taken maar de processor verbruikt daarbij meer stroom en u merkt het effect ervan niet. Mijn laptop is in elk geval daardoor veel rustiger geworden met koelen. Prettig weekend
 
Hallo Alfred 2 Er moet toch iets aan de hand zijn hij staat nu al meer dan 1 uur op 70 graden.
terwijl ik niet heel veel doe met de laptop Ik kijk nu voor het eerst op taak beheer ik doe verder volgens mij niets en de temp daalt plots naar de 45 graden (ik snap er niets meer van ) Ik ga er morgen eens over na denken wat dit kan zijn 1 mijn laptop staat altijd op een vlakke tafel en heeft dus onderaan ruimte genoeg om te koelen 2 over die versnellende functie dat gaat even een stap te ver waar zou ik dit kunnen vinden .
En nog bedankt voor uw reactie Ik ga me ook eens verdiepen in het taakbeheer
e de waele
 
Laatst bewerkt:
Toch kan een laptop op een tafelblad ook hoger gezet worden, het makkelijkst alleen een beetje aan de achterkant.

Neemt u verschillende programma's die de temperatuur meten, er zijn allerlei sensoren en misschien is die in Taakbeheer wel anders gemeten. Open Hardware Monitor of Speccy bijvoorbeeld.

Ik heb gegoogeld en kwam op de volgende technologie die werd toegepast:
Naast Intel Hyper-Threading Technology heeft het Intel Turbo Boost Technology versie 2.0 Dat laatste kan je in de BIOS of Setup moeten uitschakelen. Processor-kloksnelheid zonder:2.2 GHz en processor-kloksnelheid mét (Boost):3.2 GHz. Ik kan mij voorstellen dat dit een groot offer is maar je krijgt ook veel terug in stroomverbruik en levensduur.

In het stuurprogramma van de grafische kaart is er vaak een schuifbalk met keuze tussen snelheid en kwaliteit. Snelheid doet de grafische chips vaak minder presteren en dat kan ook handig zijn.
 
Fred dit gaat echt boven mijn pet hoor Ik ben nog niet zo ver in deze techniek Ik zie wel als ik kijk bij taak beheer en ik kijk bij de tab prestaties dan staat daar bij zoeken een getal 2 als ik dit open dan staat daar ook runtime broker volgens mij is hij constand aan het zoeken kan dat ??
e de waele
 
Over de computer configureren is veel informatie te vinden en begin met kleine stappen. Er is ook niets aan de hand bovendien.

Runtime Broker is de manier van Microsoft om machtigingen te controleren voor Windows Live. U maakt dan gebruik van deze apps en misschien heeft u dan pech met de keuze van applicatie. Ik weet niet hoe veel Runtime Broker hoort te doen maar ik denk dat die vaak actief is. Controleer in ieder geval of Runtime Broker in dit pad staat: C:\Windows\System32 Er is dan niets aan de hand maar een update van de door u gebruikte Live app's zou kunnen helpen en als het de processor of het geheugen heel veel gebruikt dan kan u van app's afzien. Afslanken is sowieso een optie want ook Search service voor zogenaamd snellere zoekacties kan de computer bezig houden met indexeren van bestanden en bij sommige virus scanners natuurlijk hun achtergrond scans. Ik vermoed dat u cloud diensten van Life gebruikt, andere on-line opslag diensten leggen eveneens beslag op systeembronnen.

https://www.oplossing.be/windows-algemeen/runtime-broker-binnen-windows-10/
 
Dat is een normale temperatuur voor zo'n processor. Hij kan max tot 105 celsius gaan.Dit soort processoren is m.i eigenlijk niet geschikt voor een laptop gezien de koeling die nodig is.
Altijd de de bodem vrijhouden (en nooit op schoot) om in ieder geval nog de maximale koeling te geven.
 
Hallo forumleden Ik heb nu op mijn laptop aan de achterkant een hogere poot aan gelijmd zodat hij van achteren hoger staat (kan nooit kwaad ) Maar ik had vanmorgen weer het zelfde geval als gisteren Dan gaat de ventilator hard draaien/ ik kijk bij bij speccy temp deze is 60 graden. Ik klik op taakbeheer en doe verder niets /de temp daalt gelijk naar 45 graden (hoe kan dat) Ook de ventlator gaat daarna weer zachtjes draaien
Kort gezegd Temp 60 graden /Klik even op taakbeheer en weer terug ik doe er verder niets mee /temp daalt gelijk ???? Schermopname (213).png
e de waele
 
Laatst bewerkt:
Bij windows 10 is dat een normaal verschijnsel.
Er gebeurt van alles en nog wat "onder de motorkap".
Zo zal Defender, elke keer als windows wordt gestart, even een snelle scan doen. Dat vraagt aardig wat cpu-tijd en geeft dus warmte.
 
De afbeelding hieronder laat het weer zien hoe het bij mij gebeurd.
Ik was een video aan het bekijken en de temp liep op tot 67 graden Ik klik op taakbeheer aan en uit en de temp daalt gelijk naar 49 graden De twee andere hoge punten zijn van het even opstarten van GOOGLE
Schermopname (216).pngIk denk zelf dat er ook niets aan de hand is maar ik vind de plotselinge daling van 67 naar 49 niet kunnen dat zou wel heel snel zijn Het is net of er bij het starten van taakbeheer een programma stopt of uitgeschakeld word ? Hoe zou ik daar achter kunnen komen wat er nou precies gebeurd??
e de waele
 
Laatst bewerkt:
Het verschil in temperatuur is niet altijd zo groot en er zijn processen die stoppen wanneer Taakbeheer wordt gestart. Sluit allereerst uit dat een malware dit doet om zich te verbergen. Er zijn immers virussen die een computer overnemen om ongemerkt voor zich te laten werken zoals bitcoins mijnen of deel te nemen aan een botnet of spioneren op een computer. Wat Windows precies doet wat zou kunnen stoppen met Taakbeheer actief dat weet ik niet maar zelf geeft Microsoft wel een paar controle opdrachten voor wanneer dit speelt, hier: https://answers.microsoft.com/en-us...-manager/de5db312-42f3-4884-ba0b-f10db8692804

Behalve virus en malware scans waarbij u natuurlijk wel weet hoe waarschijnlijk zo een besmetting is, kan u zelf kijken wat er op de computer opstart met AutoRuns. Hierbij is het interessant dat updaters en de genoemde indexeerders systeembronnen vaak niet vrij geven. Met de lijst die AutoRuns opstelt kan u meer zekerheid krijgen maar namen moeten vaak wel opgezocht worden met Google. Omdat u hier zelf naar vraagt raad ik u ook aan om een notitie te maken van de lijst die AutoRuns laat zien en wat u vertrouwd want dan kan je later altijd snel zien wat er is verandert.

Voor in en uit schakelen van Intel Turbo Boost Technology kan u in de handleiding kijken. Achterin staan de configuratie opties van de BIOS. Dit zou van pas kunnen komen als de laptop voor intensieve toepassingen gebruikt gaat worden maar mijn laptop is ook een i7 en mij heeft het uitschakelen van de versnellingsfunctie enorm geholpen met het minder laten draaien van de ventilator.
 
OK ik ga dit bekijken wat er allemaal uitkomt maar het zal wel morgen zijn voor ik er aan kan beginnen maar zal hier alles posten wat er gebeurd
e de waele
 
Hallo

Dit verhaal begon met "Bij mij is deze nu bij gewoon gebruik 70 graden"

Wat ik persoonlijk te hoog vond ...

Tijdens een video (beschouw ik als stressed) +/- 69 °C is dan wel normaal , zeker als de t° onbelast dan vlot terug zakt naar een deftige 49°C

Rekening houdende met het feit dat de gemiddelde heatpiperadiator slechts begint te werken van +/- 55°C.

Uiteraard hou je deze temperaturen naar de toekomst toe , in de gaten , alsook het in/uitschakelen van de fan.

Wel controleren , zoals aangehaald door anderen , op eventueel resident draaiende c.p.u. belastende software...

Zoiets zet ik altijd onder eventueel aanwezige laptops :

https://www.benl.ebay.be/itm/Laptop...523633?hash=item5b4f018531:g:veYAAOSwiJhb3Vqo

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels mijn laptop aan de achterkant hoger gemaakt zowat 3 cm.
Ik heb vandaag mijn laptop weer gedemonteerd en nieuwe koelpasta gemonteerd en weer opgestart Maar het probleem van het warm worden is niet over.
IK heb om te proberen 5 videos van een kwartier allemaal tegelijk laten afspelen met you tube.
Het verbruik van de prosessor stond dan op 62% en de temp kwam niet hoger dan 60 graden
En dat zeker toch wel 13 minuten aan een stuk door
Hoe kan het dan als ik niets gebruik te temp op loopt tot 60graden , Dan start ik taak beheer en de temp zakt gelijk naar beneden 37-33 graden en de prosessor schomelt tussen de 1-3% en de ventilator gaat langzamer draaien
e de waele
 
Laatst bewerkt:
1. In Taakbeheer kun je zien op tabblad toepassingen welke Toepassingen actief zijn.
2. In Taakbeheer kun je zien op tabblad processen welke Processen actief zijn (zie kolom processor).
3. In Taakbeheer kun je zien op tabblad services welke Services actief zijn.
Onder Prestaties > Broncontrole > ??% het totaal processorgebruik

Dus als er daar niets bijzonders te zien is dan lijkt mij dat je een hardwardefect hebt of het is normaal zoals andere helpers dat aangeven. Windows Search (indexeren) onder Services uitschakelen want die gaat op de achtergrond bezig. Hoe zit het met Windows Update?

Kijk ook eens wat er in opstarten staat (kan met CCleaner) dan krijg je misschien een idee.

Welk internetsecurityprogramma heb je en heb je alles gescand?
 
Laatst bewerkt:
Heb je Turbo Boost al uitgeschakeld want zoals ik heb gesteld kan dat de computer automatisch langzamer maken bij weinig of slechts kleine taken en dit hoeft daardoor niet altijd problemen te geven. Lees alle adviezen nog eens door en succes.
 
Hallo forumleden:thumb:
Ik heb Turbo boost uitgeschakeld hij komt nu niet boven de 2.2GHz .
Als ik deze weer inschakel dan gaat hij soms boven 3 GHz.
Er moet toch een programma op de achtergrond blijven draaien Als alles uit staat dan gebruikt hij toch de boost
dat zou toch niet mogen ??
Ik zet de vraag op opgelost , ik ga nog wel eens zoeken wat dit kan zijn maar voorlopig laat ik het zo staan.
Allemaal heel veel dank en een prettig weekend toe gewenst
e de waele
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan