• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel zoeken in gegegvensvalidatie (dropdown)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smileface

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
8
Hallo,

Zelf maakte ik gebruik altijd van gegevensvalidatie via Google Spreadsheet, alleen nu is er op het werk gekozen voor MS Excel.
Kort gezegd we hebben lijst met een planning, waar we alle ritten op hebben staan. Daarin hebben we kolommen, waarin de adressen worden ingevuld.
Die cellen zijn gekoppeld met gegevensvalidatie aan een adressen bestand.

Omdat we bestanden via sharepoint hebben staan, kan ik op de laptop deze openen via de browser, als ik daar een adres invult, vult Excel deze netjes aan.
Maar via de app en het programma Excel kan ik deze dus niet invullen.
Ik zie tevens wel de dropdown staan kan ook de hele lijst zien, maar ik kan niet een adres intype dat deze hem vanzelf aanvult.
Zo ver ik de Excel Sheet ken zit er geen VBA codes in of wat dan ook.
Enige wat er gebruikt wordt is, gegevensvalidatie > lijst en bron: ='Adressen'!$A:$A
(lege cellen en vervolgkeuzelijst staan aangevinkt).

Alleen op een of andere manier zit ik te kijken of het mogelijk is om via de app (voor android/ iphone en het programma Excel) om de manier zoals dit in de webversie (office 365) van Excel ook voor elkaar te krijgen. De meeste voorbeelden die ik zie, betekend dat je een aparte dropdown op een cel moet leggen.

Alleen elke keer worden regels tussen gevoegd, verwijderd en verplaatst. Weet zelf dat Google Spreadsheet hier ook moeite mee had, maar is er een mogelijkheid om een dropdown te maken waarbij die zelf de aanvulling weer doet?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe je SharePoint bestand werkt, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat de adressen ophaalt middels de Gegevensvalidatie. Dat doet namelijk niks anders dan een Keuzelijst aan de cel hangen waarin je waarden kan kiezen. Meer niet. En gezien de gegevensbron die je voor de validatielijst beschrijft (='Adressen'!$A:$A) is dat ook het enige dat er in die lijst zit. Ergo: het is onmogelijk dat die validatielijst jou de adressen levert. Dat kan dus alleen als je in de kolommen waar de gegevens in terecht komen formules hebt staan van (bijvoorbeeld) het type Vert.Zoeken waarmee je in het bronbestand de overige gegevens ophaalt. Dat doe je dan op basis van de keuze die je in de validatielijst maakt.

Dat werkt dus prima in de SharePoint omgeving, omdat je dan dat bestand open hebt. En dat werkt níet in je andere bestand, omdat je dus geen gegevensbestand open hebt staan. De enige remedie is dus om dat adressenbestand open te zetten, zodat de formules de adresgegevens op kunnen halen. Zonder jouw bestand te zien, is er verder niet zoveel van te zeggen denk ik.
 
Dit onderstaande gebeurd dus via web toch echt via gegevens validatie, zou niet weten waar ik via office365 kan of er iets achter zit.
planning.PNG
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een plaatje bijgevoegd. Wat er in rij 3 t/m 13 staat is niet te zien net zomin hoe jouw validatielijst is gemaakt. Met andere woorden: hier heeft niemand iets aan.
 
Laatst bewerkt:
als ik hem download en open in Excel 2016, werkt het al niet.
Zoals ik eerder zei, der zit niets in qua VBA, enige wat er in zit is wat ik hierboven hebt gezegd.
Dus gegevensvalidatie in lijst vanuit een andere sheet waar alle adressen.
Ik wil hem wel downloaden, maar ben bang dat je er nog niets uit kan halen.
 
Ik wil hem wel downloaden, maar ben bang dat je er nog niets uit kan halen.

Maar nu weet je zeker dat er niemand er iets aan heeft. Dus aan jou om de een afweging te maken...
 
Laatst bewerkt:
Reageren duurde even, omdat ik die niet zo 123 voor handen had.
 

Bijlagen

  • Planninglijst.rar
    669,2 KB · Weergaven: 32
Excel on-line filtert inmiddels wel bij gegevensvalidatie, alleen de overige versies van Excel zijn nog niet zo ver helaas. Dus als je dit gedrag belangrijk vindt dan is vooralsnog bij Excel de enige mogelijkheid om het bestand in Excel on-line te openen.
 
Het voorbeeld van VenA, dat gaat dus inderdaad niet op voor Excel online, want VBA of koppelingen worden er net zo hard weer uit gegooid. De laatste versie heb ik zo gemaakt na voorbeeld zoals je zelf al aangaf en daarnaast een voorbeeld uit het onderstaande draadje, Dit werkt inderdaad prima voor als je met de normale PC versie werkt. Maar wij werken inderdaad met Excel online en via de App, daar worden ook al deze koppelingen er uit gegooid...

https://www.helpmij.nl/forum/showth...ch-aanvullen-en-automatisch-overnemen-van-BTW
 
Excel online doet het inderdaad wel op de manier zoals we willen, maar probleem zoals ik in de TS ook al zei is dat we vanaf de weg geen laptop of dergelijke mee hebben. Vanaf je telefoon kan je niet in Excel Online, die gaat dan gelijk door naar de App Excel. Geldt trouwens voor de Android en iPhone. Rede waarom het belangrijk is, dat niet alleen straat namen er in staan, maar er staan ook bedrijven in en andere objecten, waarbij je dus simpelweg met eerste begin letters al gelijk een hele regel naar voren kan laten komen. Waarbij je bijvoorbeeld een bedrijfsnaam hebt, maar daarnaast ook het adres en eventueel opmerkingen die voor dat bedrijf gelden.

De onderstaande link, zou dit het probleem op kunnen lossen?
https://support.office.com/nl-nl/ar...-het-web-98784ad0-898c-43aa-a1da-4f0fb5014343

Kan hem zelf niet openen want dan krijg ik de volgende melding:
This account is not authorized to access this site
try another account
If you should have access with this account, please contact your system administrator
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan