oplossing voor het conserveren/opslaan van een operationele website op usb

Status
Niet open voor verdere reacties.

hvdbeukel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 dec 2018
Berichten
2
Onze joomla website https://www.sjoa-drenthe.nl bevat alle Joodse Drentse inwoners ten tijde van WO II met laatst bekend woon adres en hun familierelaties (ca 75.000) en wij maken ons qua leeftijd zorgen over het voortbestaan van al die verzamelde gegevens als ik niet meer in staat ben die site te onderhouden, die nog dagelijks vanuit de hele wereld wordt bezocht. Het Drents Archief ziet voor zich slechts een rol voor bewaren van papieren informatiedragers. De Koninklijke Bibliotheek heeft ook geen software oplossing als een soort 'museum voor websites' of archief voor toegankelijk houden van historisch belangrijk materiaal. Wij zouden hem als operationele versie op een USB, CD of anderszins willen opslaan om dat (hoofdzakelijk statisch) materiaal toegankelijk te houden. Een poging om dat met XAMPP als virtuele internet omgeving te doen is uiterst traag. Van dat opzetten heb ik een handleiding (2,1 MB) gemaakt, maar dat is geen echte oplossing door problemen. In de bijlage beschrijf ik ons probleem.
Datzelfde probleem hangt ook als zwaard van Damocles boven het hoofd van veel genealogen, die met veel inspanningen hun familiegegevens bijeen hebben gebracht en op een familie website hebben gezet, die in rook opgaan wanneer zij die niet meer kunnen onderhouden. Dat probleem geldt ook voor mijn eigen site https://www.olyphant.nl/Familydesk, waarvoor ik eenzelfde oplossing zoek.
=> Wie zou mij daarbij kunnen helpen, want ik verdrink met mijn kennis al snel in het IT-jargon?
Mvrgr, Henk van den Beukel
 

Bijlagen

  • Bijgedachten overzetten website op USB stick.docx
    79,2 KB · Weergaven: 19
1) de xampp omgeving is in principe niet nodig. De joomla installatie en database is in principe genoeg. Een stand-alone versie is wel te maken. Voor linux zou je een container kunnen maken die te laden is of gewoon de hele omgeving als bootdisk.
2) er zijn een aantal organisaties waaraan je dit soort informatie kan doneren (hoewel ik daar niet veel ervaring mee heb)
3) Je kan het laten hosten en in stand houden via een stichting.

Natuurlijk kun je ook combinaties doen van bovenstaande. Belangrijkste is dat je de omgeving goed gescheiden houdt van de inhoud. Ik doe zelf ook een aantal databases en met eigen domein en amazon EC3 kom ik op zo'n 70 euro per jaar en in principe kan dat oneindig blijven draaien voor dat bedrag. Een en ander afhankelijk van je eisen natuurlijk.
 
Dank voor je snelle reactie Wampier, maar helaas roept dat bij mijn beperkte kennis niveau weer allemaal nieuwe vragen op:
1) Dat ik zonder xampp met een joomla installatie en de database een stand-alone versie op een usb zou kunnen maken is nieuw voor mij. Kun je me attenderen op waar ik informatie zou kunnen vinden hoe dat te doen? Ik heb ooit vergeefs geprobeerd Linux te draaien in VirtualBox, maar daar liep ik al vast in. Ik heb een MacBook Pro en op zolder een onder Windows draaiende Lenovo met een gedeelde map in een netwerk. Wat betekent een container in dit verband en is dat alleen mogelijk in Linux? Bedoel je met 'te laden is', dat je dan die usb stick in iedere willekeurige computer kunt stoppen om die site vanaf die usb te draaien op die computer (en ongeacht of dat Windows is, Mac of Linux)? En wat bedoel je met 'gewoon de hele omgeving als bootdisk': dat je dan internetverbinding moet hebben of iets anders of slaat dat op 'privé omgeving' of 'publiek' in een restaurant, station of zo?
2) Bedoel je daar ideële organisaties mee als bijv Joods Digitaal Monument, Yad Vashem, Kamp Westerbork of zo?
3) Bedoel je dan zelf daarvoor een stichting opzetten als rechtspersoon met vrijwilligers en eigen financiële middelen of zoiets, die het project met de site incl onderhoud voortzetten? Dat is bij ons project nu juist het probleem, dat we geen vrijwilligers uit de jongere generatie weten aan te trekken.

Ik zit naar tevredenheid bij Antagonist, maar als ik overlijd of zou gaan dementeren, gaat daar de stekker eruit.
Wat is/doet EC3? Is dat een dienst, die tegen betaling voor jou zorgt, dat de site (dwz m.n. incl alle software updates) in de lucht blijft? En hoe werkt zoiets om een site heel lang te laten draaien?

Kun je me daar meer over informeren of kost je dat teveel tijd? Ik woon in Vught, wat op zich 'in de buurt' is.

Mvrgr, Henk
 
Is https://www.usbwebserver.net/webserver/ geen betere optie om Joomla stand-alone te draaien?

En als je het wilt laten draaien, dan is een virtuele server een goede optie. Maar deze en Joomla moeten wel blijvend worden geüpdated.
Mocht je overlijden of onwilsbekwaam zijn, kan je in een een testament toch laten plaatsen dat een nabestaande de site administratief overneemt? Laat dan iemand van de webhosting de boel onderhouden tegen betaling.
 
Laatst bewerkt:
Op internet kun je zoeken op: back-up maken van joomla site. Je kan dan informatie vinden over wat je moet opslaan.

Op een Mac zou je een linux virtual machine kunnen draaien. Op windows ook, nooit problemen gehad met virtualbox. Maar dat is inderdaad wel een extra horde. anderzijds is linux een van de weinige oplossingen die je volledig stand-alone kan gebruiken zonder extra licenties. Dus als je een bootable, stand-alone oplossing zou willen maken is er niet echt veel ruimte iets anders te gebruiken.

EC2/AWS is de cloudoplossing van Amazon waar je een server kunt huren. Natuurlijk, als het laten doorgaan van betalingen een probleem is, is dit an sich niet een betere oplossing natuurlijk.

Er zijn 3 groepen instellingen die misschien kunnen helpen.
1) de reeds genoemde Joodse instellingen (daar heb ik geen ervaring mee)
2) Genealogie databases / groepen
3) ideële instellingen zoals de "internet archive" die als doel hebben data op het internet te bewaren.

Mijn interesses liggen meer in oudere tekst archieven van het vroege pre-internet online Nederland (BBS e.d.). Ik weet dat er op de site ook andere Genealogie onderzoekers zijn /waren dus hopelijk heeft iemand nog een toevoeging vanuit die hoek
 
Internet Archive wat genoemd wordt is statisch, en zeker niet goed doorzoekbaar.
 
Wellicht interesseert het je dat de waybackmachine al een backup heeft van de Drentse site (van begin dit jaar). Van familiydesk is er een uit 2016.
Hoe volledig deze backups zijn weet ik niet. Voordeel is wel dat ze openbaar toegankelijk zijn, wat natuurlijk niet geldt voor een USB-stick in een bureaula.
 
Wellicht interesseert het je dat de waybackmachine al een backup heeft van de Drentse site (van begin dit jaar). Van familiydesk is er een uit 2016.
Hoe volledig deze backups zijn weet ik niet. Voordeel is wel dat ze openbaar toegankelijk zijn, wat natuurlijk niet geldt voor een USB-stick in een bureaula.
Dat zijn ook geen backups, maar een snapshot met statische data die op die tijd zichtbaar was. Je kan hier onmogelijk op filteren.
 
Het is inderdaad geen backup van de werkende site, wel van de gegevens op de site, zij het geen betrouwbare.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan