Harde Schijf werkt wel op laptop niet op PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb er menigmaal 3 externe aangehangen dus daar kan het niet aan liggen.
En als het daar aan zou liggen zou hij gewerkt hebben toen ik die andere externe HD losgekoppeld had
 
Laatst bewerkt:
Windows XP computers zien een GPT disk niet, dan alleen MBR geformatteerde schijven.
Ik blijf denken dat het een UEFI probleem is. Legacy mode geformatteerde schijven zijn misschien niet zichtbaar op een computer in UEFI mode. Bij het overschakelen naar Legacy, in de Setup, zal de UEFI computer z'n GPT schijf echter niet bootbaar zijn.
 
Ik heb geen XP maar Win10.
en kan ik op (en hoe doe ik dat) de laptop de HD veranderen naar de goede mode en kan ik op de laptop zien in welke mode de HD staat
 
Laatst bewerkt:
BIOS is gewoon alle computerinstellingen nadat je bij het opstarten op Del of F1 of F2 drukt. Onderin het scherm staat dan bijvoorbeeld "Press Del for Setup" Heeft de computer UEFI firmware, dan staat toegang tot de firmware in Windows bij de instellingen want UEFI werd met het besturingssysteem gecombineerd en dan is de "BIOS" maar heel beperkt. UEFI is een ontwikkeling van de laatste jaren sowieso maar iets wat je van een computer zou moeten weten. Voor meer informatie is er veel op Internet te vinden.

Bij Windows start je Systeem*informatie (msinfo32.exe). Als daar de ‘Status beveiligd opstarten’ actief is, dus de UEFI Secure Boot, dan is onmiddellijk duidelijk dat er ook in de UEFI-modus is gestart. Anders geeft de waarde bij BIOS-modus de opstartmodus aan: UEFI of ‘Verouderd’.

Er zijn verschillende problemen met al dan niet externe, tweede of bootbare harde schijven tussen de andere computers in compatibiliteitsmodus (Legacy) of UEFI. Hier heb ik geen pasklaar antwoord op. Eerst is belangrijk om te weten dat de computer waarop de schijf geformatteerd een andere partitie stijl (partitie tabel) gebruikt.

Dat de schijf MBR (Master Boot Record) is of GPT, ziet u bij de eigenschappen. Bijvoorbeeld in Schijfbeheer binnen Windows of door het geven van een opdracht op de opdrachtregel. Een programma om een schijf in te delen zal het ook altijd melden. Hier wat informatie in het Engels daarover met afbeeldingen:

https://www.howtogeek.com/245610/ho...pt-or-mbr-and-how-to-convert-between-the-two/

Bij partitionering zal je kunnen kiezen voor welke stijl moet worden gebruikt. Zoals uit de aangehaalde tekst blijkt zal er altijd geconverteerd kunnen worden maar meestal niet met behoud van gegevens.
 
Hier een van de Laptop en een van de PC Bij de laptop staat ingeschakeld bij pc uitgeschakeld
 

Bijlagen

  • PC.JPG
    PC.JPG
    128,6 KB · Weergaven: 62
  • LAPTOP.JPG
    LAPTOP.JPG
    166,1 KB · Weergaven: 59
en dit zijn de gegevens van de HD
 

Bijlagen

  • Lacie 80GB.JPG
    Lacie 80GB.JPG
    49,6 KB · Weergaven: 55
is het trouwens mogenlijk als ik de HD op de laptop aansluit dan in schijfbeheer kies voor volume verwijderen op mijn oude PC waarop hij altijd goed werkte weer een nieuwe partitie maar hem formateer dat hij het dan wel weer doet
 
Voor verandering van MBR schijf naar GPT zou converteren nodig zijn want het zijn niet de partities en in het partitieprogramma moet die keuze gemaakt worden. Er komen dan nieuwe partities op. Ik denk dat de schijf het op de laptop vervolgens wel doet maar ik weet niet veel.
 
de schijf doet het wel op de laptop niet op de PC maar kan het zijn dat als ik van MBR naar GPT converteer dat hij het dan ook op de PC doet
 
Laatst bewerkt:
heb het gedaan maar hij opent nog steeds die andere en is niet zichtbaar als ik die andere HD verwijderd heb
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan