Kan onmogelijk 2 Windows 10 updates installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ermeel

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
98
Windows 10/versie 1903/build 18362.295

Beste lezer.
Er zijn 2 Windows updates die telkenmale leiden tot de opmerking "Er zijn problemen opgetreden bij het installeren van updates. We proberen het later opnieuw."

Het betreft:
2019-10 Cumulatieve update voor .NET Framework 3.5 en 4.8 voor Windows 10 Version 1903 voor x64 (KB4524100) - fout 0x80073701
en
2019-10 Cumulatieve update voor op Windows 10 Version 1903 for x64 gebaseerde systemen (KB4517389) - fout 0x80070020

Ik heb het een en ander geprobeerd, zoals sfc /scannow maar daar krijg ik de volgende mededeling:
PS C:\WINDOWS\system32> sfc /scannow
Windows Resource Protection could not start the repair service.

Heeft iemand een tip?
Als er daarvoor andere gegevens nodig zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Robert
 
Heb je al ge-googled op de foutcodes? Als ik ze door Google haal kom ik een hoop nuttigs tegen.
 
Dank voor de reacties.
Op de foutcodes heb ik gegoogled, maar bijvoorbeeld een reactie als 'windows foutoplosser kan deze fout niet oplossen' (oid) is het resultaat.
Verder heb ik de link (2e reactie) gevolgd en de oplossingen geprobeerd, zonder resultaat.
Wat betreft 'snel opstarten' , het advies om het vinkje weg te halen onder energiebeheer/enz is bij mij niet aanwezig...
 
Thanks, FixWin 10.1 heeft niet geholpen. Ook stroom er af niet.
 
Eerst de Windows herstelopdrachten geven en daarna misschien zelf de updates downloaden bij Microsoft.

1) sfc /scannow

2) dism /online /cleanup-image /restorehealth

chkdsk /scan

Bij schijfcontrole, via Verkenner, niet sporen en sectoren repareren maar het bestandssysteem wanneer nodig.
 
Alfred 2, sfc /scannow geeft 'windows resource protection could not perform the requested operation', ik ben nu bezig om dat probleem te tackelen. Dism etc heb ik geprobeerd en lijkt goed te gaan maar daarna sfc /scannow werk niet.
Nu zou sfc volgens https://answers.microsoft.com/en-us...d=49511419-090f-4ffc-93d0-438137caca51&page=2
hersteld moeten zijn dus ik restart eerst even voordat ik schijfcontrole etc uitvoer.

Update:
schijfcontrole C, geen fouten gevonden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wederom dank. Ik heb de tips in de link gevolgd. Verschillende opdrachten zoals delete inhoud Software Distribution lukte niet. Ook daarna met de volgende instructies ging het op en af (resultaten niet zoals in de tekst werd 'voorgespiegeld').
Ook een methode om een clean start te doen gaan niet makkelijk: via msconfig stel ik de opstart wel goed in, maar het blijft uitkomen op een standaard opstart. DIt vooral om te komen tot een geslaagde opdracht sfc /scannow die telkens niet wordt uitgvoerd omdat 'repair' niet mogelijk is.
Ondertussen de updates nog eens geprobeerd.
De eerste foutmelding heeft nog steeds dezelfde foutcode: fout 0x80073701
De andere Cumulatieve Update enz noemt nu: fout 0x8007371b
Ik reageer laat maar dat komt omdat ik er de halve ochtend mee bezig ben geweest, excuus daar voor.
 
Probeer een herstel van Windows met behoud van bestanden.
Hier kun je de herstel-opties nalezen.
Maak een installatie-medium ( usbstick ) m.b.v. het hulpprogramma op deze pagina en voer daarna het herstel uit volgens de opties en handelswijze op boven gelinkte pagina.
 
Ook dank Scrapheap, ik ga dit zo dadelijk proberen. Op dit moment is er een nieuwe windows set-up bezig. Ik laat het resultaat van jou advies zo snel mogelijk weten. Dank allen.

Toch nog nachtje over slapen, het verlies van de apps, office e.d. maakt het ook weer een super lange klus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Senso, SFC scannow werkt nog steeds niet. Volgens de link was eerst chkdsk /r nodig. Dat duurde een poosje... geen resultaat. Daarna via AOMAI assitent zelfde taktiek gevolgd, maar dat had ook geen resultaat.
Nou weet ik niet of ik -waar het oorspronkelijk om ging- verder problemen zal ondervinden omdat de 2 windows-updates telkens niet lukt (zie helemaal boven). Om nu de PC weer opnieuw in te richten is weer zo'n enorm karwei, hoewel achteraf was ik dan wellicht al klaar geweest.
Overigens verschillen de foutcodes zo nu en dan: een enkele keer komt de foutcode die wijst op een niet goed functionerende Windows Update. Maar als ik dat dan hersteld heb (windows update probleemoplosser heb ik dan werkende gekregen en zegt dat eea is hersteld), krijg ik na een poging tot updates weer de originele foutmeldingen. Enz.
 
Normaal is het chkdsk /f f find voor fouten in het bestandssysteem en r voor repair bad clusters (vaak niet nodig). Maar goed, er zit iets fundamenteels fout. Als je dan verder niets wilt doen (opnieuw installeren) en het systeem werkt nog goed, kun je dan die twee updates voor een wat langere periode niet uitschakelen?

Overigens heb ik dat sfc /scannow altijd al een waardeloos instrument gevonden, want als het er echt op aan komt, kan het niet herstellen. Dan krijg je zes A4'tjes wat je allemaal moet doen.

We proberen het later opnieuw.
Raar maar waar en onnavolgbaar maar dat is Microsoft soms en dan werkt het ook nog na een periode.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist is chkdsk /f /r beëindigd en is het resultaat nog hetzelfde. Zal nu nogmaals mediacreationtool.exe uitvoeren.
 
Overigens heb ik dat sfc /scannow altijd al een waardeloos instrument gevonden
Tis een prima tool.
Je dient erna ook in de logboeken te kijken welke bestanden niet gerepareerd kunnen worden die je dan zelf kunt herstellen.
 
Tis een prima tool.
Je dient erna ook in de logboeken te kijken welke bestanden niet gerepareerd kunnen worden die je dan zelf kunt herstellen.
Ja, dat kun je nu gemakkelijk zeggen, maar toen ik een topic opende over dit onderwerp, "beschadigde bestanden op mijn pc die niet gerepareerd konden worden" en ook met aangeleverde logboeken kon niemand op dit forum er uit komen. Als dat dan zo'n prima tool zou zijn dan zou iedereen de inhoud van de toelichtingen moeten begrijpen en dan zelf de bestanden kunnen herstellen. Daar draait toch alles om. Wat heb je aan een tool die zegt, ik heb bestanden hersteld maar kan niet alles herstellen. Dat schiet niet op. Los het dan op zou ik zeggen!
 
Laatst bewerkt:
Nog maar even over mijn topic, zojuist MediaCreationTool.exe (nogmaals) uitgevoerd. PC werd niet herstart zoals aangekondigd en meldde na een dik uur: "Installatie Windows 10 mislukt".
 
Met de Windows update heb je mazzel omdat dit problemen geeft met het startmenu en daarvoor probeert Microsoft weer nieuwe updates te schrijven maar deze kan je eventueel, zoals gezegd handmatig, eerst downloaden en dan installeren. Hier een handleiding.

Met de .NET update het zelfde, zoek het op de site van Microsoft en download het. Zet .net framework wel eerst op ingeschakeld bij de instellingen zoals hier beschreven (Engelse taal):

Press the Windows key Windows on your keyboard, type "Windows Features", and press Enter. The Turn Windows features on or off dialog box appears.
Select the .NET Framework 3.5 (includes .NET 2.0 and 3.0) check box, select OK, and reboot your computer if prompted.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan