Monitor Knalt Er Op Willekeurig Moment Uit (Massa?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lupus

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2010
Berichten
300
Mijn partner zijn systeem draait windows 10 laatste versie.
Machine is een I5 na wat vijven en zessen met updates loopt de machine aardig, weinig problemen...


Edoch: Op de meest onmogelijke momenten knalt de monitor eruit. Zit je midden in een bewerking... pang!
Strepen, vervormd beeld, blokken... Met enige moeite is er uit te halen wat je aan het doen was.
Het enige wat er op zit is de machine opnieuw te starten. Waarna het probleem verdwenen is voor een tijd...
De monitor uitzetten helpt niet in dit geval...
Wat ik zie gebeuren is dat het lijkt dat de grafische of videokaart massa maakt met het een of ander.
Zo nee dan zou het een driver probleem zijn of een beeldscherm-adapterprobleem...
Wie weet hier meer van of heeft hetzelfde meegemaakt?
 
Hi, Een beeld met blokken, driehoeken en strepen wijst op een defect van de videokaart. Ik ken een programma wat het grafische geheugen kan testen want een defect videogeheugen kan het beeld doen verdwijnen. Van de Video Memory Stress Test moet een opstartbaar schijfje gemaakt worden.

Controleer of de grafische kaart niet oververhit raakt en dus ongeveer 50 graden Celsius blijft, met bijvoorbeeld Speccy of Open Hardware Monitor. Hier kan je misschien ook mee zien of de ventilator die er op zit werkt.

In het grafisch stuurprogramma zijn er wel eens mogelijkheden om de kaart te overklokken. Schakel alle versnellingsfuncties daar dan uit.

Of de kaart los zit of scheef geplaatst is of dat er een stekker los zit of niet werd ingestoken dat kan je het best zelf beoordelen. Hiervoor moet de spanning van de computer af en de kast even open gemaakt worden. Meteen een goede gelegenheid om het weer stofvrij te maken. Voel dan ook aan de kleine ventilator die op de kaart zit of deze rond wil draaien of vast zit want dat komt veel voor.

Systeemeisen moeten kloppen en vaak vergt een grafische kaart veel van een voeding. Zoek eventueel de kaart en "PSU" met Google. Hoeveel Watt een voeding is staat meestal aan de zijkant ervan. Vaak ook heeft een grafische kaart een tweede stroomaansluiting waar die in principe ook zonder kan maar dit zou dan problemen kunnen geven dus dan zou de stroomvoorziening met een extra kabeltje verbetert moeten worden.
 
Inderdaad, een probleem met de videokaart.
Het lijkt mij een typisch geval van oververhitting.
Het is echter onduidelijk of we hier praten over een desktop of laptop.
In het laatste geval ( lijkt mij van toepassing ) : laptop open maken en de koeling schoonmaken / uitblazen met perslucht.
 
Geen laptop, desktop... Machine is schoon van binnen... Kan zijn dat de onboard video niet lekker is... Zal er eens naar kijken.
 
Alhoewel ik ook denk aan een niet frisse videokaart, toch even voor de zekerheid, zit de computer aan gesloten op een geaard stopcontact?
Zo nee, probeer eens (desnoods met een verlengsnoer) en kijkt of dat helpt.
 
Er is dan alleen een aan grafisch toegewezen computergeheugen dus kan dat gecontroleerd worden met MemTest86. Ik zou toch even goed naar de geheugenkaartjes kijken, stof en plaatsing en geschiktheid ervan, dus bij twijfel zou je kaartjes eens kunnen omwisselen.

De moederbord drivers moeten geschikt zijn voor de versie van het besturingssysteem. Windows geeft bij Apparaatbeheer en Grafische adapters uitgeklapt aan of de driver goed werkt. Dit kan je ook nagaan door vensters te schuiven en te scrollen.

In het grafisch stuurprogramma moet de resolutie van de monitor worden aangegeven en de beste verversingsfrequentie. Er is meestal een schuifbalk waar je geen Kwaliteit maar Snel zou kunnen kiezen

Met Open Hardware Monitor of Speccy kan je de temperatuur van de grafische chip meestal controleren. Soms is er geen koelelement op deze chip geplaatst maar het kan ook zijn dat de processor die taken heeft en dan is de temperatuur daar van belang.

Een grafische kaart zou de computer sneller maken. In de Setup moet dan bij, waarschijnlijk, Init first "PCI" staan en geen On Board Graphics.

Voel eens aan de kabels en kijk of je verschil ziet, vooral bij de stekkers lichtjes buigen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan