Film: streamen van computer naar TV. Hoe te doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
1.897
Wil weer eens films kunnen streamen via desktop/laptop naar SMART tv (Samsung).

Hoe doen jullie dit, waar lopen jullie tegenaan?
 
Je kunt Mediaserver software op je computer installeren. Daarna kan je met je TV (en afstandsbediening) via een app de films die op je computer staan uitzoeken en afspelen. De bekendste (gratis) mediaservers zijn Plex en Emby.
Plex ziet er mooier uit, en heeft meer functies, maar heeft (vindt ik) een ingewikkelde manier om al je filmbestanden te herkennen. Vandaar dat ikzelf Emby gebruik, die is wat makkelijker daarin.

Beide programma's hebben ook betaalde versies, maar het simpele archiveren en afspelen kan al met de gratis versie.
Als je een van beide wilt gebruiken, moet je eerst uitzoeken of je op jouw TV Emby of Plex apps kunt zetten. Samsung heeft daar waarschijnlijk een store voor waaruit je de apps kunt downloaden en installeren. Ook moet je TV op hetzelfde netwerk als je PC zijn ingesteld. Je TV wordt het beste met een kabel verbonden met je router, maar via Wifi kan ook..

Emby: https://emby.media
Plex: https://www.plex.tv
 
Laatst bewerkt:
Ok, dank allebei!

Heb in een ver verleden (meen ik) Plex op de desktop gehad, maar haperde wat. Zal nu wel gewijzigd zijn met hogere snelheden en beter netwerk.
Neem het allemaal even door en denk dat ik Emby ga gebruiken. Als de TV het wil.
 
Op mijn desktop gebruik ik de verkenner en ga naar de fiml toe, bijv een mp4 en dan R-muis erop en :
"op het apparaat weergeven" kiezen
en als de Samsung TV in het zelfde netwerk staat en kan dit stream een zie je hem dan bij de apparaten staan als je even bij de R-muis wacth.
En dan kies je er voor
Bij mij staat er
[TV]Samsung LED32
en die kies ik dan...
Kaan me niet herinneren dat ik iets erbij op gezet heb , een tooltje of zo.
 
Ik heb ook een Samsung tv aan mijn netwerk hangen.
Als ik een film afspeel met vlc op laptop of pc, kan ik die rechtstreeks naar de tv laten verzenden voor afspelen i.p.v. lokaal.
Heb daarvoor geen media server als plex etc. voor nodig.
 
m.b.t. beide laatste berichten:

Ik zie dit zelfs wel 'ns op m'n smartphone, het kunnen weergeven op tv - maar dit lukt nooit.

Zit zeker in hetzelfde netwerk. TV zal dan toch ergens op ingesteld moeten worden?

Ik zie bij VLC 'Netwerkstream openen' en 'Streamen', maar vervolgens loop ik al vast bij Streamuitvoer/Setup bestemming.
Wat is dan de volgende stap?
 
Laatst bewerkt:
Ja, voor even een film bekijken is het zo makkelijker. Maar als je een hele collectie wil beheren en afspelen via de afstandsbediening, is een mediaserver wel mooier.
Voor Emby kun je op je TV ook gebruik maken van de Screenplay app, en binnenkort van Jellyfin.

Over je laatste vraag: kijk eens in de config pagina van je router of UPnP aan staat, en of je TV staat vermeld bij de verbonden apparaten.
 
Laatst bewerkt:
Windows 10 kan het ook direct.
Klik met rechts op je video bestand en kies Cast to device (Afspelen naar)
Kies dan je TV.
 
Geweldig, gelukt!

Moest even met m'n config stoeien, maar dat was snel gebeurd.

Laadt wel om de haverklap, dus zal via kabel moeten.
Verder alleen audio over center speaker en ondertitels (optioneel) zijn niet in te stellen.

Maar tot zover prima.

Dank weer iedereen!
 
In VLC zit in de Advanced prefs een Audio Remap optie, waarmee je dus je surround kanalen naar andere speakers kunt sturen. Als je dat bedoelt..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan