Enqueteresultaten verwerken in Access......of toch in Excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ejdb

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2007
Berichten
15
Hallo Allemaal,
Op mijn werk heb ik via een online enquetetool (enalyzer) een enquete gehouden onder onze instructeurs. Daarvan heb ik nu de data gedownload want die wilde ik gaan verwerken. Data heb ik in Excelformaat kunnen downloaden.

Nu is mijn uiteindelijke doel als volgt: Voor onze planningsafdeling wilde ik een tool bouwen in Access waarmee ze op basis van een aantal criteria kunnen zien welke instructeurs daaraan voldoen. Bijvoorbeeld: we gaan binnekort "opleiding B" plannen op "maandagavonden" in "Arnhem" en ik wil weten welke instructeurs daarvoor mogelijk beschikbaar zijn op basis van hun enqueteantwoorden.

Nu wilde ik een formulier bouwen waar de planning die criteria kan aangeven (opleiding B; Maandagavond; Arnhem) en als ze dan op een knop klikken dan krijgen ze een mooi rapportje met een overzicht van instructeurs die voldoen aan de criteria. Zo kunnen ze gericht mensen gaan benaderen.

Ookal heb ik het vroeger veel gebruikt, Acces is voor mij alweer een tijd geleden...... Zo'n formulier, query, rapport kan ik uiteindelijk wel bouwen maar ik loop vast met het overzetten van de data naar Acces. Ik kom er niet uit hoe ik het beste een goede tabelstructuur met juiste relaties kan definiëren waardoor ik verder kan. Dat komt omdat ik de excel rapportage wel snap, maar niet weet hoe ik dat het beste naar access kan omzetten.

In de bijlage heb ik een ingekorte versie van de excelrapportage bijgevoegd. Daarin zitten alle typen en soorten vragen en antwoordmogelijkheden verwerkt. Wat ze gedaan hebben is 1 tabblad waar alle vragen in staan (die zou ik zo naar een accestabel kunnen exporteren). Maar dan is er een 2e tabblad waar álle antwoorden in staan. De manier waarop dat gedaan is levert sowieso al zoveel kolommen op (meer dan 250 in het complete bestand) dat ik sowieso moet gaan splitsen maar dan nog zie ik het even niet. het derde tabblad heb ik zelf toegevoegd om een toelichting te geven op het tabblad waar de vragen in staan.

Ik ben al begonnen met de antwoorden op te splitsen en ze dan in acces te importeren maar ik weet niet hoe ik op de juiste manier de juiste relaties kan leggen .......Dat voorbeeld heb ik ook toegevoegd

Het gaat mij er vooral om dat ik op weg wordt geholpen met hoe ik de excel info uit het voorbeeld op de juiste manier in access zet. (ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel ;) )



In de bijlage vind je:
enquete_test.xlx zie je de eerste 2 tabbladen zoals ze in de rapportage staan en een derde tabblad als toelichting van mij
enquete_test.accdb zover als ik nu gekomen ben (en dat is niet ver)
Dan heb ik ter illustratie nog een PDF (voorbeeld_selectieformulier.pdf) toegevoegd met een ruwe schets van wat ik bedoel met dat selectieformulier dat ik in acces wil gaan bouwen.


Ter info: de enquete is ingevuld door 85 mensen, dus zeker geen megadatabase maar ik kom er niet uit :shocked::shocked:


p.s. er zitten nog veel meer vragen in de enquete maar met de vragen uit het voorbeeld heb ik alle vraagtypen benoemd en heb je een beeld van hoe ik de rapportage in Excel krijg aangeleverd.




Alvast bedankt voor de tips!

Groet,
Evert
 

Bijlagen

  • enquete.zip
    41,9 KB · Weergaven: 35
Je grootste probleem is nu om de data op de juiste manier in Access te krijgen, want de aangeleverde Excel is inderdaad nogal onhandig (zeg maar: onwerkbaar) in het gebruik. Maar met een simpele truc is dat wel te verbeteren. door de data te transponeren in Excel. Dan heb je geen 250+ kolommen meer, maar 85 (aantal deelnemers). De antwoorden zijn dan ook beter herkenbaar. Ik weet niet of dat nodig is overigens.

Om te beginnen: Access werkt met records die maximaal 255 velden mogen bevatten, dus het zal lastig worden om alle antwoorden correct in te lezen. Maar je zit daar dus nog onder, dus dat mag geen probleem opleveren. Daarnaast is de structuur van de antwoorden niet heel handig omdat de antwoorden over meerdere kolommen zijn verspreid. En dat wil je natuurlijk niet: je wilt één veld met daarin het antwoord. Nou kun je dat dus wel oplossen met een stukje VBA.

Om te beginnen moet je dus de vragentabel opnieuw maken, want je hebt nu de structuur van de antwoorden in aparte velden gezet. Dat moet per vraag dus weer één veld worden voor de antwoorden. Doorgaans zijn dat keuzelijsten op basis van 'Lijst met waarden' al kun je daar ook een tabel voor gebruiken. Zou ik zelf niet doen. Je hebt dus een procedure nodig die voor elke vraag (record) de antwoorden verzamelt en in een nieuw veld zet van het type Keuzelijst met invoervak. Dat kun je programmeren met een Recordset.

Daarna moet je ongeveer hetzelfde doen met de antwoorden, waarbij je dus het Vraagnummer uitleest, en het antwoord pakt dat bij die vraag hoort. Ik vind de nummering in je Excel nogal onduidelijk, maar hopelijk snap jij 'm wel. Als elke kolom één vraag (antwoord) is, dan is je tabel eigenlijk al klaar.
Maar ik zie al dat je meerdere antwoorden mag aanklikken, en dan heb je toch een probleem. Ik zou dus voor de antwoorden een gekoppelde tabel gebruiken waarin je elk antwoord apart wegschrijft, dat is het makkelijkst. Die koppel je dan later weer aan een keuzelijst.
 
Als kleine aanvulling op bovenstaande; Het transponeren van jouw tabel met antwoorden kan in Excel vrij eenvoudig met powerquery.
Dus volgens mij stelt het niet zo heel veel voor om er informatie van te maken.
 

Bijlagen

  • enquete_test.xlsx
    30,6 KB · Weergaven: 33
Ik heb de vragen aangepast zodat ze allemaal eenduidig zijn opgebouwd. Alle verzamelde data heb ik nu verspreid over een aantal tabbladen die ik als tabellen in Access heb geïmporteerd.

Bijna elke vraag bestaat uit een JA/NEE vraag: "Wil je nog les geven?" Ja / Nee óf "Welke opleiding/kerntaak wil je verzorgen?" A(ja/nee), B(ja/nee), C(ja/nee)

Dit levert eigenlijk maar twee soorten kolommen op: 1/0 (TRUE/FALSE) of open antwoorden (textvelden)


Nu wilde ik een simpel formulier bouwen waarop ik een een aantal criteria zou kunnen aanklikken dmv een checkbox of (soms liever) via een dropdownmenu en dan wil ik graag zien welke instructeurs er aan die criteria voldoen. Supersimpel volgens mij .......maar ik kom er niet uit!!!!.......AAAAAARGGHHH....Acces is toch te lang geleden :shocked: :d


Wie zou mij op weg kunnen helpen? als ik eenmaal zie hoe ik dat moet bouwen voor een zo'n vraag dan weet ik eigenlijk zeker dat ik verder alle data kan verwerken.....maar ik moet even het begin hebben.

Als voorbeeld zou ik een formulier willen hebben waarop de volgende selectiecriteria komen te staan:

"Wil je nog les geven?" JA/NEE (De antwoorden hiervan staan in VraagID 2_1 en 2_2 d.m.v. een 1 of een 0) Dus ik zou hier óf 2 vakjes willen hebben waar ik dan Ja of Nee aan moet klikken maar liever een JA/NEE Dropdown

"voor welke onderdeel van Opleiding A zoek je een instructeur?:" Gehele opleiding, Kerntaak 1, Kerntaak 2, Kerntaak 3, Kerntaak 4 (De antwoorden hiervan staan in VraagID 53_2 t/m 53_6 d.m.v. een 1 of een 0)


Als die 2 selecties dan gemaakt zijn wil ik een query draaien die een rapport uitspuugt waar dan op basis van die criteria bijvoorbeeld de volgende info komt te staan:

welke instructeurs willen die opleiding verzorgen? (First name, Last name, Email)

welke opmerkingen heeft deze instructeur mbt deze opleiding? (53_open)

Welk telefoonnummer mogen we gebruiken?: werk, Prive, beide (De antwoorden hiervan staan in VraagID 6_1_1, 6_1_2, 6_1_3 d.m.v. een 1 of een 0)

Gaat deze instructeur ermee akkoord dat we zijn gegevens gebruiken? (5_1, 5_2)



Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven? Bijgevoegd het excelbestand en de accessdatabase waarin ik de tabellen al heb geïmporteerd.

Alvast bedankt!!!!!

p.s. dit excel bestand/access database bevat maar een fractie van de info die ik in de enquete heb verzameld maar om het voor jullie enigszins overzichtelijk te houden heb ik er een verkorte versie van gemaakt. Alle overige data is op dezelfde manier opgebouwd....
 

Bijlagen

  • instructeurs.zip
    36,6 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Hallo,

ik heb hierbij ingesloten een voorbeeld meegestuurd hoe je het kan oplossen. Het is zeker geen "af" voorbeeld en geeft alleen een mogelijke werkwijze mee.
De tabellen die je uit de Excel bladen krijgt zijn niet genormaliseerd. Daarom heb ik een werkbare tabellen structuur aangemaakt (zeker niet overgenormaliseerd) en dan via een aantal actiequeries de gegevens uit de excel import tabellen naar deze structuur overgebracht.
Er wordt geen VBA gebruikt, maar het kan een idee geven over één van de mogelijke oplossingen.

vriendelijke groeten
Noëlla
 

Bijlagen

  • InstructeursEnquete2019B.zip
    38,6 KB · Weergaven: 24
Hallo,

ik heb hierbij ingesloten een voorbeeld meegestuurd hoe je het kan oplossen. Het is zeker geen "af" voorbeeld en geeft alleen een mogelijke werkwijze mee.
De tabellen die je uit de Excel bladen krijgt zijn niet genormaliseerd. Daarom heb ik een werkbare tabellen structuur aangemaakt (zeker niet overgenormaliseerd) en dan via een aantal actiequeries de gegevens uit de excel import tabellen naar deze structuur overgebracht.
Er wordt geen VBA gebruikt, maar het kan een idee geven over één van de mogelijke oplossingen.

vriendelijke groeten
Noëlla

Dankjewel Noëlla!

Heel fijn dat je er de tijd aan hebt willen besteden, alleen ik kom er geen wijs uit.

Ik ben helaas op het punt gekomen dat ik er echt geen bal meer van snap en en ik denk dat ik helaas moet gaan accepteren dat ik er niet uitkom.......

vandaag de hele dag aan verspeeld.

morgen misschien nog eens proberen.

ps:welke database heb jij als bron gebruikt? uit mijn eerste post? dan snap ik waarschijnlijk dat ik het niet snap hahaha.......in een latere post heb ik aangepaste bestanden geplaatst die bijna helemaal op ja/nee of open velden ins gebaseerd.

ik wil gewoon een formuliertje waar ik een paar items (ja/nee velden) kan aanklikken en dan een rapportje krijgen met de instructeurs die daaraan voldoen.......en ik weet zeker dat het simpel moet zijn hahahah.......
 
Dag ejdb,

ik heb het voorbeeld uit bericht #4 gebruikt. En het is inderdaad heel eenvoudig als je een genormaliseerde tabelstructuur gebruikt. En dat is niet het geval van je voorbeeld. Daar heb je bv. al 2 velden voor hetzelfde gegeven. Een optie als het ja veld is ingevuld én een optie als het nee veld is aangeklikt. Je kan slechts één kolom per gegeven in je tabel hebben. Daarom heb ik een meer genormaliseerde tabellenstructuur (die je nog wel zal moeten aanpassen naar je eigen praktijk) aangemaakt en gebruik ik dan actiequeries om de gegevens vanuit je niet-genormaliseerde tabellen over te pompen in de genormaliseerde structuur. En op deze genormaliseerde tabellen kan je inderdaad een eenvoudig formulier aanmaken en een rapport. Als basis voor dat rapport heb ik al een eenvoudige basisquery qryBeschikbareLeerkracht aangemaakt die je verder kan uitbouwen.

Een voorbeeld: het antwoord van je "Wil je nog les geven?" Het antwoord hierop is JA of NEE, dat is één gegeven op het niveau van de lesgever. Daarom heb ik één veld "Actief" in de lesgevers tabel aangemaakt. Als het antwoord op de vraag 2_1 gelijk is aan 1, is de leraar actief, is het 0 dan is hij/zij inactief. Het antwoord on 2_2 is gewoon overbodige info die alleen maar voor fouten kan zorgen. Daarom wordt in qry1PersoonlijkeInfo het veld 2_1 gebruikt. Deze query wordt dan in een actiequery gebruikt om de tabel tblLeerkrachten op te vullen met duidelijker info.

Vriendelijke groeten
Noëlla
 
Dag ejdb,

ik heb het voorbeeld uit bericht #4 gebruikt. En het is inderdaad heel eenvoudig als je een genormaliseerde tabelstructuur gebruikt. En dat is niet het geval van je voorbeeld. Daar heb je bv. al 2 velden voor hetzelfde gegeven. Een optie als het ja veld is ingevuld én een optie als het nee veld is aangeklikt. Je kan slechts één kolom per gegeven in je tabel hebben. Daarom heb ik een meer genormaliseerde tabellenstructuur (die je nog wel zal moeten aanpassen naar je eigen praktijk) aangemaakt en gebruik ik dan actiequeries om de gegevens vanuit je niet-genormaliseerde tabellen over te pompen in de genormaliseerde structuur. En op deze genormaliseerde tabellen kan je inderdaad een eenvoudig formulier aanmaken en een rapport. Als basis voor dat rapport heb ik al een eenvoudige basisquery qryBeschikbareLeerkracht aangemaakt die je verder kan uitbouwen.

Een voorbeeld: het antwoord van je "Wil je nog les geven?" Het antwoord hierop is JA of NEE, dat is één gegeven op het niveau van de lesgever. Daarom heb ik één veld "Actief" in de lesgevers tabel aangemaakt. Als het antwoord op de vraag 2_1 gelijk is aan 1, is de leraar actief, is het 0 dan is hij/zij inactief. Het antwoord on 2_2 is gewoon overbodige info die alleen maar voor fouten kan zorgen. Daarom wordt in qry1PersoonlijkeInfo het veld 2_1 gebruikt. Deze query wordt dan in een actiequery gebruikt om de tabel tblLeerkrachten op te vullen met duidelijker info.

Vriendelijke groeten
Noëlla

OMG ja inderdaad.....totaal overbodig die Ja én Nee vraag. heb ik totaal ober het hoofd gezien. Begin me ondertussen wel een beetje af te vragen of ze daar bij de leverancier van de enquête software niet over na hadden kunnen denken.....maar goed, ik richt me nu maar even op mijn database en ga weer verdere aanpassingen maken zodat de data zoveel mogelijk genormaliseerd wordt. daarna kom ik denk ik nog wel even terug met vragen haha
 
Dag ejdb,

ik heb het voorbeeld uit bericht #4 gebruikt. En het is inderdaad heel eenvoudig als je een genormaliseerde tabelstructuur gebruikt. En dat is niet het geval van je voorbeeld. Daar heb je bv. al 2 velden voor hetzelfde gegeven. Een optie als het ja veld is ingevuld én een optie als het nee veld is aangeklikt. Je kan slechts één kolom per gegeven in je tabel hebben. Daarom heb ik een meer genormaliseerde tabellenstructuur (die je nog wel zal moeten aanpassen naar je eigen praktijk) aangemaakt en gebruik ik dan actiequeries om de gegevens vanuit je niet-genormaliseerde tabellen over te pompen in de genormaliseerde structuur. En op deze genormaliseerde tabellen kan je inderdaad een eenvoudig formulier aanmaken en een rapport. Als basis voor dat rapport heb ik al een eenvoudige basisquery qryBeschikbareLeerkracht aangemaakt die je verder kan uitbouwen.

Een voorbeeld: het antwoord van je "Wil je nog les geven?" Het antwoord hierop is JA of NEE, dat is één gegeven op het niveau van de lesgever. Daarom heb ik één veld "Actief" in de lesgevers tabel aangemaakt. Als het antwoord op de vraag 2_1 gelijk is aan 1, is de leraar actief, is het 0 dan is hij/zij inactief. Het antwoord on 2_2 is gewoon overbodige info die alleen maar voor fouten kan zorgen. Daarom wordt in qry1PersoonlijkeInfo het veld 2_1 gebruikt. Deze query wordt dan in een actiequery gebruikt om de tabel tblLeerkrachten op te vullen met duidelijker info.

Vriendelijke groeten
Noëlla


Zo, ik ben alweer een heel stuk verder. Ik heb heel veel vragen kunnen aanpassen om zo de data steeds verder te normaliseren. Dat heeft er al voor gezorgd dat ik heel veel minder velden over heb dus dat is een goed begin.

Nu zit ik met de vraag hoe ik bepaalde vragen het beste kan ombouwen voor verdere verwerking. Daarvoor heb ik nieuwe bijlagen geplaatst:

excel bestand: data.xlsx : hierin staan tabbladen: locaties met velden locatie_ID en Locatie; Instructeurs met veld instructeurs; waar met velden Instructeurs en per locatie een ja/nee veld met hun antwoord.
access bestand: instructeurs.accdb: hierin staan de tabellen: "Instructeurs" "Locaties" "waar(obv ingetypte waarden)" "waar(obv opzoeklijst tabel)"

Ik heb een opzetje gemaakt voor een database waarin ik het Excel tabblad "waar" op twee manieren verwerk:
- 1: met opzoeklijst obv tabel (en ik weet dat dat afgeraden wordt omdat je dan alleen waarden in je tabel overhoudt
- 2: met opzoeklijst obv ingetypte waarden

Mijn vraag is nu : Wat is de beste methode? Vragen met niet teveel verschillende antwoordmogelijkheden en slechts 1 mogelijke keuze heb ik al aangepast. hiervoor heb ik opzoeklijst met ingetypte waarden gebruikt. Maar nu gaat het mij om vragen met meerdere antwoordmogelijkheden.


Wat ik wil kunnen bereiken is dit:
Ik wil een selectie formulier hebben waarop ik 1 of meer locaties kan aanklikken en dan kunnen zien welke instructeurs op de aangegeven locatie(s) les kan geven. Een instructeur kan meerder locaties hebben opgegeven en ik wil iedereen zien die op een/of meer van de door mij geselecteerde locaties les kan geven.


Ik heb nog veel meer vragen met dit type opbouw in de enquete dus als iemand me met deze op weg kan helpen dan kom ik wel verder.


alvast bedankt voor de hulp!


ps: alle acties die ik met mijn verzamelde data gaan doen zijn opzoek/selcteer-acties: er zal geen nieuwe brondata bijkomen of afgaan. Ik wil dus gewoon heel veel verschillende soorten zoekacties(queries) loslaten op mijn data
de volgende enquete zal pas over een jaar zijn en tegen die tijd zie ik wel weer verder ;)
 

Bijlagen

  • normalisering.zip
    22,7 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Ik ben geen voorstander van keuzelijsten in tabellen op basis van Tabellen, maar een keuzelijst op basis van waarden met zoveel opties als jij nu hebt voor het veld Waar_Les is erg onhandig; je kunt beter een aparte tabel maken voor de velden en m.b.v. een Autonummer verwijzen naar de bij de locatie behorende nummers. Dat is veel makkelijker te onderhouden. Die tabel gebruik je dan tevens als bron voor de keuzelijst waarin je de selectie kan maken. En het leuke is: die tabel héb je al gemaakt :).

Ik zal vanavond even kijken naar je opzet, en wat er eventueel beter kan. Overigens zie ik geen vragenlijsten meer :).
 
Ik ben geen voorstander van keuzelijsten in tabellen op basis van Tabellen, maar een keuzelijst op basis van waarden met zoveel opties als jij nu hebt voor het veld Waar_Les is erg onhandig; je kunt beter een aparte tabel maken voor de velden en m.b.v. een Autonummer verwijzen naar de bij de locatie behorende nummers. Dat is veel makkelijker te onderhouden. Die tabel gebruik je dan tevens als bron voor de keuzelijst waarin je de selectie kan maken. En het leuke is: die tabel héb je al gemaakt :).

Ik zal vanavond even kijken naar je opzet, en wat er eventueel beter kan. Overigens zie ik geen vragenlijsten meer :).


OK ja inderdaad, dat leek me erg onhandig worden. En die tabel die ik al gemaakt heb, is dat die met de locatie_ID en de Locatie? Ik denk dat ik snap wat je bedoeld met dat Autonummer, alleen geen idee hoe dat goed op te zetten haha. dus ja, als je wat tijd hebt dan graag!

Nee klopt er zitten geen vragen in deze database omdat ik nu even een voorbeeld had gemaakt voor specifiek dit type vragen(en daar heb ik er een hoop van :) )

De vraag die erbij hoort is zoiets als: "op welke locatie kun jij lessen verzorgen?"
 
Kun je stoppen met quooten? Gebruik óf de (veel mooiere en grotere) knop <Reageer op bericht> als je écht op een knop wil drukken, of begin gelijk met typen in het tekstvak <Snel reageren>. Of heb jij die opties niet?
 
@octafish had jij nog kans gezien om naar de opzet te kijken? Ik ben wel benieuwd hoe ik dat met die autonummering moet opzetten
 
Ja, ben er mee bezig geweest. Het principe is eigenlijk niet zo moeilijk: in tabellen moet je zo weinig mogelijk met keuzelijsten werken (behalve dus voor Lijst met waarden bij korte lijsten), dus zoveel mogelijk met tekstvelden of boolean velden (Ja/Nee).
Op formulieren maak je dan de gewenste keuzelijsten, en die baseer je dan wél op tabellen. Dus als je in een tabel wilt verwijzen naar een Locatie(ID), dan sla je dat nummer op in een numeriek veld, en op je formulier maak je dan een keuzelijst op basis van de locatie tabel, waarin het sleutelID dan wordt opgeslagen, maar dit dan niet ziet, maar wél de overige velden die je wilt zien. In je keuzelijst selecteer je dan op omschrijving, en je slaat het juiste getal op.

Veel personen doen dit al in de tabellen, maar dat is dus heel vervelend op het moment dat je wilt gaan filteren in queries (je ziet een naam, dus je wilt die naam filteren) omdat je dan niet ziet waar je op filtert (het getal namelijk). Vandaar dat ik altijd zeg: in tabellen moet je altijd kunnen zien wat er werkelijk is opgeslagen.
 
Ik heb iets voor elkaar gekregen hahah. ik kan nu waarden kiezen uit een lijst waarvan de waarden uit een tabel worden gehadl. Hij slaat netjes de waarden op en geen getallen. Dat zou dus werkbaar moeten zijn.
Nu wil ik niet voor élke multiplechoicevraag een aparte tabel met antwoorden maken. Dus heb ik de volgende structuur uitgevogeld:

Tabel: Tbl_MC_Vragen (tabel met meerkeuzevragen, in dit geval 2 vragen) met vraag_ID 15 en 40 en de bijbehorende vraagtekst
Tabel: Tbl_MC_Antwoorden met als kolommen: ID, Vraag_ID (als referentie naar het vraagnummer), Antwoord_ID, Antwoord



Als ik in Tbl_Verzamelde_data data wil invoeren dan krijg ik netjes de antwoordopties te zien, maar nu krijg ik álle antwoorden van alle vragen te zien. bij de eerste vraag is dat niet zo erg maar bij de tweede moet ik dan eerst een heel eind naar beneden scrollen. Hoe specificeer ik nou dat ik bij veld "Waar kun je les geven?"alleen de antwoordopties van vraag_ID 15 te zien krijg en bij veld "welke avonden?" alleen de antwoordopties van vraag_ID 40?

Volgens mij moet ik dan in de veldeigenschappen van het veld "waar kun je les geven?" bij rijbron op de drie puntjes klikken en een query opbouwen maar ik krijg het niet voor elkaar...


Als iemand dat voor mij als voorbeeld in de bijlagen zou willen aanpassen dan wordt ik heel gelukkig!!!

Dan ga ik daarna namelijk alle antwoordopties van alle multiple choice vragen in de antwoorden tabel zetten en dan steeds per vraag dezelfde structuur gebruiken......denk ik :)
 

Bijlagen

  • Database20.zip
    22,4 KB · Weergaven: 26
Ik heb iets voor elkaar gekregen hahah. ik kan nu waarden kiezen uit een lijst waarvan de waarden uit een tabel worden gehadl. Hij slaat netjes de waarden op en geen getallen.
Als ik dit lees, ben ik bang dat je dus niets hebt begrepen van wat ik geschreven heb :). En inderdaad, als ik je db bekijk dan doe je zo ongeveer alles precies omgekeerd (en dus fout in mijn ogen) van wat ik gezegd heb.
1. Je moet geen tabellen gebruiken als keuzelijsten in andere tabellen
2. Je moet altijd het sleutelveld opslaan uit die tabellen, nooit de niet-unieke velden.
3. Je gebruikt keuzelijsten met meervoudige waarden. Nou heb ik het daar niet over gehad, maar dat is een hele slechte optie om een goede database mee te maken.
4. Je hebt nog geen bruikbare brontabellen gemaakt, waardoor je keuzelijsten niet goed werken.
5. Je hebt nog steeds geen formulier gemaakt, en het is nu juist de bedoeling dat je op het formulier de keuzelijsten maakt, en de gekoppelde tabellen.


Kortom: er is nog wat werk te doen :).
 
Ja nou....bedankt voor de positieve feedback.....ik weet dat ik geen acces guru ben en inderdaad ik snap er geen bal meer van en daarom zoek ik hulp. En voor mij helpt het als ik een voorbeeld zie van hoe het wél moet.....woorden komen blijkbaar niet helemaal over.

Dus bij deze dan concreet de vraag: kun iemand een voorbeeld posten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan