Welke koeler kan ik het beste kopen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

masterwhoosaa

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2010
Berichten
56
Hallo,

Ik heb een socket 1366 pc maar die word onder load nu 80 graden.

Hebben jullie misschien een idee welke ik het beste kan pakken? Het liefst een van rond de 20 tot 30 euro.

Ik had de Arctic Freezer 13 gezien... is dat wat of kan ik beter iets anders pakken?

(Het liefst niet al te moeilijk om te bevestigen)
 
Hallo, Bedoel je met "niet moeilijk" dat het op verschillende manieren kan?

Eerst een paar adviezen; Het originele koelelement zou vastgemaakt kunnen zijn met een sticker en is dan niet van de processor los te trekken, vaak heb ik gehad dat de handle om de processor los te kunnen maken zelfs nog onder de rand van dat koelelement zat. Gewetenloos in elkaar gezet. Vaak brengen fabrikanten ook een dikke laag koelpasta aan omdat meer koelpasta beter lijkt. Het is echter egalisatie pasta wat zo veel mogelijk warmte geleidend is. Na verloop van tijd droogt het uit en wordt het een belemmering. Om het te kunnen controleren moet je altijd nieuwe aanbrengen en dat moet net voldoende zijn om oneffenheden in het metaal op te vullen. Vaak wordt het vele stof wat wordt aangezogen een dun laagje vilt aan de bodem van het koelelement, kijk dus of dit nog beter valt schoon te maken want even blazen tussen de koelvinnen is na verloop van tijd niet voldoende. Het zelfde geldt voor de schoepen van de ventilator. Vaak hebben computers een mogelijkheid om een lucht tunnel aan te brengen waardoor er alleen onverwarmde lucht naar de processor koeler zal gaan. Dat is belangrijk om een oven effect, door steeds opnieuw gebruikte en al verwarmde lucht te voorkomen. Hiervoor heb ik ook wel eens een doosje gemaakt die over de ventilator paste. Voor een tunnel zitten er in ieder geval gaten in de zijkant ter hoogte van de ventilator. Je kan ook kijken of er iets te maken valt dat in een ronde opening aan de achterkant uitkomt. Veel nieuwe lucht in de kast brengen is bovendien automatisch ook veel warme lucht, vooral, aan de bovenkant er uit blazen.

Zou het nemen van een ander koelelement nodig zijn, dan kan je gebruikerservaringen lezen, bijvoorbeeld hier: https://www.alternate.nl/Arctic/Freezer-13-cpu-koeler/html/productRatings/783016?&sorting=1

Het moet verder ook op het bord tussen kaarten en geheugens passen of in de kast. Verdere overwegingen zijn te zien op onderstaande afbeelding. Twee koelelementen met koper heat-pipes maar de kleinere heeft een basis waar meer metaal in verwerkt is en ook van koper, bovendien is de ventilator minder ver weg te monteren. Ik heb dus een soortgelijke als jouw keuze liggen en die basis is van twee metalen, daar zitten naden. Jouw keuze heeft een lichtmetalen basis om dit te verbergen maar de heatpipes kunnen evengoed naden hebben of niet solide vast gesoldeerd zijn. Het andere ontwerp lijkt mij door een bredere basis toch beter. Laat het ons maar weten of het gelukt is.
thumail (1).jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst beginnen met de boel goed stofvrij te maken.
Daarna de thermische pasta tussen processor en koeler vervangen want die zal ongetwijfeld uitgedroogd zijn.
Dan testen of het beter is geworden.
1 en ander is ook afhankelijk van de luchtstroom in je kast...
 
Bedankt voor de vele info!

Ik heb mijn koeler recentelijk al los gemaakt en er nieuwe koelpasta erop gedaan.
Ik heb het stof vrij gemaakt en de warme lucht gaat in mijn kast via de zijkant en via de bovenkant eruit.

Het is best een oude pc een i7 920.
Deze werd voordat ik hem heb gereinigd en de nieuwe koelpasta erop had gedaan zelfs boven de 100 graden.
Dus dat hij nu rond de 75 graden draait is al een vooruitgang.

Ik zou het natuurlijk fijner vinden als ie rond de 60 zou zitten :p

Wat ik nu heb is een stockkoeler. Daarom dacht ik eraan om een nieuwe koeler te gaan halen.

(Met niet moeilijk bedoel ik dat ik niet het hele moederbord eruit wil gaan halen)

Ik zal eens gaan kijken op alternate. Als jullie nog suggesties hebben dan hoor ik ze graag. :D
 
Dat is een socket 1366 processor met een TDP van 130 Watt en dat is best veel.
Ik zou dus zeker niet de goedkoopste koeler kiezen maar iets als deze be quiet! , of deze Scythe.
 

De pure rock slim past niet op de 1366 socket. De pure rock is wel een optie.

Waarom zou ik dan bijvoorbeeld de Pure Rock van be quiet pakken in plaats van bijvoorbeeld de:

https://www.alternate.nl/Cooler-Master/Hyper-TX3-EVO-cpu-koeler/html/product/915236?lk=9344
of de
https://www.alternate.nl/Arctic/Freezer-13-cpu-koeler/html/productRatings/783016?&sorting=1

(ik vraag dit ter info, niet omdat ik een voorkeur heb :p )
 
Als je ventilatieopeningen aan de zijkant hebt, maak dan de genoemde tunnel vanaf daar naar de bovenkant van de ventilator. Je zal zeker resultaat bemerken. Ga ook na of de ventilator wel de goede kant op blaast.

Bij i7 processoren kan er een beetje een warmteprobleem zijn. Je kunt dit tijdelijk oplossen door Turboboost of Speedstep uit te schakelen. Bij mijn laptop heb ik dat ook moeten doen, anders deed het een beetje zeer aan het been. De computer wordt daarmee ook groener.
 
De pure rock slim past niet op de 1366 socket. De pure rock is wel een optie.

Waarom zou ik dan bijvoorbeeld de Pure Rock van be quiet pakken in plaats van bijvoorbeeld de:

https://www.alternate.nl/Cooler-Master/Hyper-TX3-EVO-cpu-koeler/html/product/915236?lk=9344
of de
https://www.alternate.nl/Arctic/Freezer-13-cpu-koeler/html/productRatings/783016?&sorting=1

(ik vraag dit ter info, niet omdat ik een voorkeur heb :p )

Gebruik de laatste altijd die van Arctic, goede koeling, weinig geluid en goede reviews, Noctua maakt ook goede koelers overigens.
Cooler Master maakt niets zelf, die laten alles in China maken en weet je niet de kwaliteit.

Koelen van onderdelen heeft alleen nut als er een goede airflow in de kast is.

Over de koelpasta, dat is geen koelpasta, spul koelt niets, tis warmtegeleidende pasta en dient zo dun mogelijk worden aangebracht, het is alleen bedoeld om de oneffenheden uit te vullen om de warmteoverdracht te bevorderen, de boel lappen ksn ook dsn heb je dat spul niet nodig.
Het wordt vaak veel te dik aangebracht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan