• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS functie om 'x' te tellen en te verwerken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pascal95

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 okt 2019
Berichten
4
Goedemorgen,

Ik zit met een (voor mij in ieder geval) complex vraagstuk. Ik wil dat Excel namen met een 'x' automatisch in een tabel plaatst op een ander tabblad.

Even wat uitleg:
in kolom a-b (samengevoegd) komt een lijst te staan van allemaal artsen.
In kolom c komen de afdelingen te staan.
Vervolgens in kolommen d t/m j de dagen (maa,di,woe,do, etc.)

Het idee is dat er een kruisje 'x' in de kolommen d-j komt te staan, op de dagen dat de arts oproepbaar is.
vb: arts albert (chirurgie) is oproepbaar op maa, woe, vrij. (3 kruisjes)

In tabblad2 staat een weekrooster. kolom a bevat de afdelingen. en daarnaast de dagen van de week.
Ik wil dat Excel automatisch de naam van de arts uit het 1e tabblad plaatst op de dagen dat hij/zij oproepbaar is.
vb: arts Albert was oproepbaar op maa, woe en vrijdag. In het weekrooster wordt vervolgens in de rij van de chirurgie onder maandag, woensdag en vrijdag de naam 'albert' weergegeven.

Is dit uberaupt mogelijk? En zo ja, hoe doe ik dit? Ik vermoed zelf dat het iets met de ALS-Functie te maken heeft, maar kom er met Google maar niet uit.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Bijgevoegd is een voorbeeldbestandje. Namen zijn fictief.

Met vriendelijke groet,
Pascal
 

Bijlagen

  • testdocument receptie.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 37
Een optie. Voor Blad2, cel C4:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad1!$A$2:$A$24;VERGELIJKEN($A4&"x";Blad1!$C$2:$C$24&Blad1!D$2:D$24;0));"")
Let op: dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.
 
Ik heb nog een vraag mbt het bovenstaande.

Is het ook mogelijk om de namen automatisch te koppelen aan een telefoonnummer?

Wederom even wat toelichting als aanvulling op de informatie uit de eerste post:
de gekregen code plaatst automatisch de naam uit het eerste werkblad in het weekrooster op blad twee, wanneer er in het overzicht een kruisje achter de betreffende naam en dag gezet wordt. Nu wil ik eigenlijk ook een telefoonnummer hieraan koppelen. Dus: bij het plaatsen van een kruisje in blad 1 moet zowel de naam + telefoonnummer worden gekopieerd naar het weekrooster in tabblad 2.

Is dit ook mogelijk?

bijgevoegd weer het voorbeeldbestand, dit keer met telefoonkolom.


Met vriendelijke groet,
Pascal
 

Bijlagen

  • receptiemettelefoon.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Het wordt er niet simpeler op, maar het kan wel. Ik heb elk telefoonnummer nu in dezelfde cel gezet als de naam. Handiger is wellicht een aparte rij met telefoonnummers eronder.
 

Bijlagen

  • receptiemettelefoon (AC).xlsx
    14 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
En wat als er nu 2 personen van een zelfde afdeling oproepbaar zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan