Een rij bobbeltjes op achterzijde van print

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.964
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Mensen,

Sinds enige tijd krijg ik, als ik een print maak met mijn Kleuren LaserPrinter: Brother DCP-9020CDW, op de achterzijde in de lengterichting een rij bobbeltjes
Misschien dat een afbeelding (van de achterkant van een printpagina) enige duidelijkheid geeft over het probleem

IMG_20191024_130604_2.jpg

Bedoede bobbeltjes zijn vooral goed te zien aan de onderzijde, en of als je de afbeelding vergroot.
Wat kan hiervan de oorzaak wezen?
De print op zichzelf komt er prachtig onder vandaan, alleen die bobbeltjes zouden weg moeten blijven.
Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Moi, Voor laserprinten is wat dikker papier nodig. Er worden ook eisen gesteld aan de vochtigheid van het papier en er mag geen kunststof in verwerkt zijn of op de oppervlakte zitten. Fotopapier gaat daarom niet zondermeer lukken. Als de afdruk goed is dan kan je wel wegstrepen dat de printer onvoldoende koelt. Het zelfde heb ik gehad bij goedkoop papier wat van de drogisterij keten kwam. Ik gebruik nu papier wat een bepaald aantal sterren heeft voor geschiktheid in laserprinters. Papier wat bijzonder geschikt is zal vooral bij winkels voor kantoorartikelen te krijgen zijn, meer dan 80 grams is haast nergens te krijgen.
 
Volgens Brother

Aanbevolen papierspecificaties
De volgende papierspecificaties zijn geschikt voor deze machine.

Basisgewicht 75-90 g/m² (20-24 lb)
Dikte 80-110 μm
Ruwheid Hoger dan 20 sec.
Stijfheid 90-150 cm3/100
Vezelrichting Langlopend
Soortelijke volumeweerstand 10e9-10e11 ohm
Soortelijke weerstand aan oppervlakte 10e9-10e12 ohm-cm
Vulmiddel CaCO3 (Neutraal)
Asgehalte Minder dan 23 wt%
Helderheid Hoger dan 80%
Ondoorzichtigheid Hoger dan 85%

Gebruik normaal papier dat geschikt is voor laser/LED machines om kopieën te maken.
Gebruik papier van 75 tot 90 g/m2. (20 tot 24 lb)
Gebruik langlopend papier met een neutrale pH-waarde en een vochtigheidspercentage van circa 5%.
In deze machine kan kringlooppapier worden gebruikt dat voldoet aan de specificatie DIN 19309.
 
Inderdaad heb ook ik het vermoeden dat dit duidelijk een kwestie is van lage kwaliteit printer papier.
Gebruik hier zelf al jaren een Brother laserprinter maar heb dit fenomeen nog nooit meegemaakt...

Wat wel van belang is om te weten is:
zitten deze bobbeltjes alleen onder het geprinte deel of niet..?
De foto lijkt erop te duiden dat er maar 1 regel is geprint waaronder deze bobbeltjes opduiken.
Als dat zo is, is het papier te dun, dan wordt het te warm onder het geprinte deel en is dat het gevolg van werking van het vocht in het papier...
 
Hallo Scarpheap
Ik gebruik 80 grams papier, dus duidelijk binnen gestelde eisen van Brother
Om de plaats en omvang duidelijker aan te geven heb ik op een andere print de beschadiging met een stift aangegeven.
Zoals je ziet gaan de bobbeltjes over de gehele lengte/hoogte van het papier, dus van boven naar beneden. Tevens kun je hierop zien dat er zich ook nog een plek (5 stuks) bevind op zo'n 65 mm vanaf de linker rand.

CCF_000001.jpg

Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met de technische dienst van Brother, en hun deze fout met foto ook voorgelegd.
En zij beweren dat het afkomstig zou zijn van de Fuser rol, en deze dus vervangen moet worden. Deze Fuser-rol drukt de Toner vast op het papier.
Volgens de technische dienst kan dit alleen maar gebeuren op hun service lokatie.
Maar ik denk dat ik die unit zelf ook wel vervangen kan.
Met vriendelijke groet
Dukkel

Inmiddels
 

Bijlagen

  • Papierfout_000001.pdf
    146,4 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt:
80 grams papier zou inderdaad moeten volstaan dus blijft een technisch / mechanisch probleem over.
Of je zelf in staat bent die fuser-rol te vervangen weet ik niet, geen idee hoe handig / bedreven je bent of wat daar allemaal bij komt kijken...
Hier wordt hooguit toner & drum vervangen dus het hangt naar mijn idee af van de leeftijd van de printer of zo'n vervanging / reparatie nog de moeite en kosten waard is.
Anders kun je beter een nieuwe kopen, zo duur zijn die dingen tegenwoordig ook niet meer.
 
Hallo

Moeilijk is dit inderdaad niet ... zie :

https://www.youtube.com/watch?v=vNS4Nd37Jzg


Kostprijs is +/- 100€ ... zie :

https://www.benl.ebay.be/itm/Fixier...342719?hash=item23c46d257f:g:4NQAAOSwstJZTkZS


Hoe oud dit toestel is , en of er nog meer defekt / versleten is , is voor ons niet uit te maken met de geleverde info.

De eindbeslissing ligt dus uiteindelijk bij u .

Maar:

Als dit onderdeel defekt gaat , heeft een laserprinter meestal al wat kilometers gelopen , en zijn er zo goed als zeker nog meer kosten aan ....


Peter
 
ebay zei:
De originele verpakking ontbreekt of is geopend of niet langer verzegeld. Het kan een nieuw, ongebruikt object zijn met heel kleine foutjes.
Dat zou mij al tegen houden om daar € 100,- uit te geven.

Dan maar € 108,- voor een originele in verpakking
https://www.sneltoner.nl/brother/to...MIsbzcmOW35QIVAs53Ch2BxwpQEAQYAyABEgJPefD_BwE
https://www.123inkt.nl/Brother-LR22...MIsbzcmOW35QIVAs53Ch2BxwpQEAQYAiABEgKag_D_BwE
En dan blijft natuurlijk ook nog de leeftijd van het 'beestje' spelen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal

Het staat of valt derhalve met : Hoe oud is het beestje en hoeveel kilometers heeft ie al gelopen.
Heb ik uitgezocht via de Gebruikersinstellingen
COMPLEET AFGEDRUKT : 005741
KLEUR....................: 005173
MEDIATYPE.............: 000568
LIJST......................: 000000
KLEUR....................: 000000
MEDIATYPE.............: 000000
KOPIE.....................: 000554
KLEUR....................: 000352
MEDIATYPE.............: 000282
PRINT.....................: 005187
KLEUR....................: 004821
MEDIATYPE.............: 000366

Daar aan toevoegend:
Dat de printer alleen gebruikt is bij m'n zoon (dus er is niet mee geknoeid)
Tevens heb ik Brother gevraagd "Hoe een generaal totaal aantal afdrukken uit te kunnen afdrukken"
Maar die zal wellicht niet anders zijn als de hierboven gepresenteerde lijst.
De printer is dus qua status vrij nieuw.
 
Laatst bewerkt:
De .pdf die je laat downloaden is niets.

Deze bobbels zijn anders dan de eerdere, die bobbels waren af en toe groter en niet op de zelfde plaats terwijl deze kleiner zijn en regelmatig, wat inderdaad duidt op een gebrek aan de fusor rol namelijk vervuiling. Zelf zie ik dan wel snel ook kleine stukjes gebakken toner verschijnen.

Een fusor is een gloeidraad welke over een metalen lat loopt en waar dan weer een dun glazen plaatje overheen ligt. Het papier wordt op gelijke afstand gehouden door een grotere en vrij draaiende rol van cel***oid. Vooral wanneer dit veroudert kan er toner aan hechten en dan meestal aan de linkerkant, deze korstjes strijken putjes in het papier en op het papier komen vlekjes en restjes gedroogd materiaal maar niet per definitie direct. Het is nog heel lang te reinigen door dit met de nagel van het cel***oid af te krabben. De fusor eenheid kan natuurlijk wel uit de printer worden genomen ter vervanging maar de rol van cel***oid is niet altijd bereikbaar.

Natuurlijk begint zoiets doordat er wat niet goed is gegaan en dat is mogelijk een slechte papier soort. Bedenk ook dat fabrikanten papier al bij 70 gram per vierkante meter 80 gram gaan noemen. Papier wordt ongeschikter wanneer dit oud en vochtig wordt. Er kunnen ook problemen ontstaan als de koeling niet in orde is, daarom bij laserprinters altijd ook kijken of de opening naar de ventilator toe goed stofvrij is en omdat er geen stof bij het proces mag komen is deze opening voorzien van een dun luchtfilter. Goed kijken dat dit textiel niet beschadigd raakt.

Mijn indruk is dat eerst de al wat oudere cel***oid rol rond de fusor beschadigd is geraakt door slecht papier en daardoor oververhitting waar het papier er niet langs heen streek en nu op het papier de afdrukken nalaat van waar de beschadigingen zitten. Dit zou ook het gesmolten plastic kunnen zijn als het fotopapier geweest is voor inktjet printers of commercieel drukwerk, gekleurde enveloppen enzovoort.
 
Hallo Alfred 2

Ik heb blij met je verhaal over die Fuser, want ik heb toch aldoor getwijfeld aan de conculsie van de Techn.dienst van Brother
1) omdat het loopwerk van de printer toch zeer beperkt is gebruikt
2) omdat ik eigenlijk niet veel ongerechtigs zie aan die Fuser-rol.
3) ook de Fuserkit is zeer weinig gebruikt. (zie bijgaande afdruk)Printergebruik25102019.jpg




Bericht : "Bijgevoegde bestanden", onder aan bericht is foutief !!!
 

Bijlagen

  • Printergebruik25102019.pdf
    245,4 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan