Dell XPS 15 9550-3628 heeft lage framerate wanneer resolutie is ingesteld op 4K

Status
Niet open voor verdere reacties.

sleutelmen

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2012
Berichten
152
Hallo,
ik heb een probleem met mijn laptop, wanneer ik 4k resolutie instel in windows dan stotert het beeld(lage framerate), als ik dan vervolgens 1080p instel als resolutie dan werkt alles goed maar dan is het beeld niet scherp. ik wil eigenlijk hebben dat als ik 4k heb ingesteld dan moet het beeld gewoon vloeiend gaan. de laptop is officieel ook gemaakt voor 4k.

merk:
Dell XPS 15 9550-3628
 
Moi, Voor een goede werking moet de driver geïnstalleerd zijn, bij Apparaatbeheer dan te zien zonder afwijkend pictogram of opmerkingen. Installeer ook altijd de nieuwste driver die bij de fabrikant van de laptop of Nvidia te krijgen is. Dan stel je de resolutie van 3840 x 2160 in bij het stuurprogramma wat je krijgt via Beeldscherminstellingen. Schakel bij Windows Update het automatisch updaten van drivers en stuurprogramma's uit of eventueel bij Apparaatbeheer voor de grafische adapter alleen.

Voorkom dat er versnellingsfuncties worden ingeschakeld voor de computer of de grafische kaart.

Kan het zijn dat er iets op de achtergrond draait dat bijzonder belastend is? Indexering van Search service, virusscans, cloud diensten, updaters van programma's of beruchte diensten zoals Chrome Software Reporter?

Een ander idee is dat je ook eens kan moeten proberen met Speedstep of Turboboost in de setup van de computer uitgeschakeld. Dan zal de processor langzamer worden maar het kan zijn dat dit juist vertraagt omdat het geen activiteit waarneemt en zo dus in jou nadeel werkt.
 
Wellicht moet je in de instellingen van de videokaat "hardware acceleratie" inschakelen zodat de processor iets minder wordt belast en het beeld daaardoor vloeiender loopt..?
 
De laptop beschikt volgens de specs over een GTX 960M grafische kaart, klopt dat...?
Indien ja, kijk dan eens in de UEFI / BIOS of de grafische instelling wel op "auto" staat en niet op "IGP".
In het laatste geval gebruikt hij nl. altijd de interne GOU van de processor en dat is geen snelheidsmonster...
 
Welke chipset de computer gebruikt zal ook afhankelijk zijn van de poort die is aangesloten maar de juiste chipset of PCI sleuf moet in de BIOS aangegeven staan. Harwareversnelling staat onder Beeldscherminstellingen > Geavanceerd en dan soms nog bij daarna > "Problemen oplossen" maar ook de geavanceerde instellingen van de browser hebben Hardwareversnelling en daar is het juist vaak problematisch om dit ingeschakeld te hebben. Het laatste schrijf ik omdat wij niet weten of de vertraging juist bij on-line activiteiten optreedt. Is het in de browser, dan daar hardware versnelling uitschakelen.
 
oke ik ga eens kijken in de bios, in windows heb ik al van alles geprobeerd
 
ik heb het een en ander geprobeerd maar wanneer ik voorkeur grafische kaart op nvidia zet in het nvidia configratiescherm , gebeurt er niks maar blijft nvidia gtx 960 op 0 % hangen en intel integrated word dan nog steeds gebruikt
 
Laatst bewerkt:
in de bios kan ik geen optie vinden om te kiezen tussen 2 grafische kaarten.
 
Nee, dat is er denk ik ook niet. Wel de door mij genoemde Performance settings en Speedstep Technologie die prestaties kan begrenzen. Met Google vond ik uit dat de keuze tussen de grafische chipsets in de Nvidia Control Panel moet worden gemaakt zoals hier onder in het Engels beschreven (forums.tomsguide.com). Echter wanneer de laptop op batterij stroom werkt dan zal deze instelling genegeerd worden, vaak werkt een laptop dan alleen op de eigen chipset.

Open the "Nvidia Control Panel".
Select "Manage 3D Settings" under 3D Settings.
Click on the "Program Settings" tab and select the program you want to choose a graphics card for from the drop down list.
Now select "preferred graphics processor" in the drop down list. (You can see what the automatic option is listed as global setting) If you want to use the dedicated graphics card, select High-performance Nvidia processor.
 
Ik heb c states , speed step en Intel turbo boost uit gezet maar er is geen verschil de Nvidia kaart hangt bij elk programma op 0% gebruik en de integrated op 70 a 100%
 
Dan is een driver of software conflict/fout een mogelijkheid. Was er een punt waar het goed functioneerde? Standaard advies is om de laatste stuurprogramma en drivers te gebruiken maar terug gaan naar een vorige versie zou ook wel eens kunnen helpen. Dus het BIOS, Nvidia programma en grafische drivers. Een en ander met te letten op de volgende zaken: alle chipset of moederbord drivers die de fabrikant aanbiedt moeten geïnstalleerd zijn, er moeten geen driver of hardware fouten staan bij Apparaatbeheer wat je kan zien aan afwijkende kleine pictogrammen. Blijf liever bij goed werkende drivers en schakel het automatisch zoeken naar nieuwere versies van drivers en stuurprogramma's door Windows Update uit.

Mijn advies is dan dat je het voorlegt aan Dell zelf en eventueel garantie claimt of de leverancier er op aanspreekt dat het niet doet wat je ervan kan verwachten, gebaseerd op consumentenrecht ongeacht garantieafspraken. Maak in dat geval eerst backups.

Verder moet ik jou antwoord schuldig blijven. Prettig weekend
 
Meestal wordt de dedicated GPU uitgeschakeld als de adapter eraf gaat en wordt er op de Intel GPU gedraaid, daarnaast heeft de nVidia GPU maar 2GB intern, hoeveel RAM wordt er in de bios aan de video toegekend?
Dus, met adapter die ervaring?
 
aan de intel skylake grpahics wordt 64mb videogeheugen toegekend bij een resolutie van 3840 x 2160 in de bios.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan