tew weinig schijf ruimte voor windows 10 update

Status
Niet open voor verdere reacties.

doorpletten

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2010
Berichten
198
Ik heb hier een HP laptop met 32gb harde schijf,
met nog maar 5 gb aan lege ruimte, ik moet windows updaten naar de laatste versie
maar ik heb niet genoeg schijf ruimte, zelfs met een 32gb usb stick erin blijft
windows zeggen dat ik nog 900 mb vrij moet maken op de HD, dit lukt echter niet meer.

ik heb de prullenbak al verkleind, het virtueel geheugen verkleind,
en echt alles maar dan ook alles van apps, progjes, foto's, documenten noem maar op
verwijderd van de HD en toch lukt het nog steeds niet (ook windows.old is eraf.)

ik kan niet meer terug naar fabrieksinstellingen ook vanwege ruimte gebrek op de HD.
iemand enig idee wat te doen?
 
Zet het type HP eens compleet neer dan kunnen we meer technisch kijken. Als het 32 GB gesoldeerde opslag chips zijn is uitbreiding eigenlijk niet mogelijk, je hebt zelf al ander geheugen toegevoegd, je zou nog een 64 GB van dat type kunnen proberen.
Mosterd na de maaltijd nu: koop de volgende keer voor dat geld een mooie refurbished laptop waar ik meestal zeker 6- 7 jaar mee doe.
 
Doe eens een opschoning met CCleaner, kijk even wat aangevinkt staat. En kijk onder CCleaner > Gereedschappen of je Systeemherstelpunten kunt verwijderen. Deze nemen vaak ook vrij veel ruimte in.
 
Met gewoon schijfopruiming uitvoeren en aansluiten van een usbstick ( in jouw geval van 32 Gb ) moet je altijd schijfruimte genoeg hebben, immers, de map Windows.old heb je al verwijderd.
Als dat niet werkt is er iets goed mis..
Wat je dan nog kunt overwegen is om een bootable stick te maken met de Windows installatiebestanden en kijken of je een upgrade met behoud van bestanden kunt doen.
Anders blijft alleen een nieuwe installatie over.
Dit probleem blijf je dus tegenkomen in de toekomst, zo'n floptop met 32 Gb opslag gewoon een drama in dat opzicht maar daar is de prijs ook naar.
 
offtopic: Maar voor die prijs kun je een prima non-drama refurbished laptop kopen, vaak met 3 maanden of meer garantie. Denk dat veel mensen dat zich niet realiseren.
 
Je kan ook gewoon verwisselbare media gebruiken.
Zie de link die ik geplaatst heb.
 
Is dat dan bij een nieuwe installatie of updates. Ik lees in post 1: "zelfs met een 32gb usb stick erin blijft..."
Dan heeft TS dit toch uitgevoerd?

of is het dan "Als dat niet werkt is er iets goed mis.."

Ik zou in ieder geval niet direct kiezen om het virtueel geheugen kleiner te maken maar zet dat eens op 8GB. Kwestie van een gok.
 
@PHP4U, de laptop is idd wat ouder en van mijn werk, deze zijn gekocht omdat er alleen maar mee op internet word gewerkt en toen we ze kochten (volgens mij 2015)
dachten we 32 gb is genoeg. Collega's moeten via de laptop naar een portal om daar in te werken,

De link die je in je bericht aangaf die had ik ook al, alleen ik had alleen de bovenste optie gebruikt,
nu heb ik de 2de optie gepakt en een usb stick gemaakt, deze draait nu en de installatie zit nu op 30%

Het hele vreemde van het verhaal is dat ik dus op een gegeven moment 8,2gb vrij had na schijfopruiming, kleiner maken van prullebak enz, enz.
ik de bovenste optie van je link gebruikte en dat werkte met externe usb, tot op een gegeven moment ik toch weer kreeg dat ik 350mb op de interne hd vrij moest maken,
de externe usb werd wel gezien en ook gebruikt maar er werd toch om nog 350mb gevraagd,
 
@route 99, je hebt helemaal gelijk alleen in de tijd dat we ze kochten dachten we voorlopig vooruit te kunnen met 32gb ook omdat we dus geen bestanden of verder programma's op de pc zetten,
dit is helaas een miscalculatie geweest.

@Senseo, op dit moment loopt er een update, als deze niet lukt ga ik het met CCleaner proberen.

@Scarpheap, ik denk ook als dit allemaal niet werkt ik idd een nieuwe installeer maar dan moet ik de c schijf opnieuw formatteren en ben bang dat ik dan ook mijn code kwijt ben van de orginele windows.


alvast bedankt voor jullie hulp, de pc is nu bezig met opnieuw installeren en hoop dat dit lukt, ik laat nog even weten hoe of wat.

thnx en een fijne zondag.
 
CCleaner is vrij veilig en je kunt in de tijdelijke mappen wel duizend onnodige bestanden hebben staan en systeemherstelpunten kunnen wel 0 tot 3 GB zijn.
Het kan best zijn dat er genoeg ruimte is maar voor het "wegschrijven" is ruimte nodig. Dat is RAM maar indien dat te klein is wordt virtueel geheugen gebruikt. Pas dan gaan de gegevens naar de schijf. Zo heb ik dat wel eens gelezen. Zet je virtueel dus op minimaal/zero dan kun je het vergeten. Het is een gok om dat virtueel geheugen op de stick te verhogen naar 8 GB maar als je alles geprobeerd hebt kun je niets verliezen.

Scarpheap en Senseo ken ik niet. Hebben die weer de berichten verwijderd!
 
Laatst bewerkt:
Route 99 ken ik ook niet....

ik denk ook als dit allemaal niet werkt ik idd een nieuwe installeer maar dan moet ik de c schijf opnieuw formatteren en ben bang dat ik dan ook mijn code kwijt ben van de orginele windows.
Windows hoef je maar eenmalig te voorzien van een code, hij herkent zichzelf wel weer na een nieuwe installatie als je opnieuw activeert.
Als je je hele hardware aanpast, dan heb je wel kans dat de licentie van Windows ongeldig is.
 
Laatst bewerkt:
Zet eens een screenshot van schijfbeheer hier neer, lijkt mij meer een probleem met een te kleine wat door Windows wordt gezien als herstelpartitie.
 
Op de activatie-servers van Microsoft staat een "digitale handtekening van de code i.c.m. de hardware-configuratie en andere info van betreffende laptop.
Daar kijkt Windows naar bij her-activatie.
Zolang je dus niets aan de hardware veranderd ( moederbord, processor o.a. ) is er niets aan de hand en wordt gewoon probleemloos geactiveerd als je een werkende internetverbinding nodig hebt.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan