cloud opslag voor meerdere pc's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vossie75

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
52
Goedendag,
Ik heb een bedrijfje welke vanuit huis opereert.
Nu had ik alle bestanden altijd eigenlijk op de computer zelf staan.
Maar nu is er een werkplek met extra pc bijgekomen en wil ik daar alles ook direct beschikbaar op hebben.

En als ik dan toch bezig ben zou makkelijk zijn als alles vanaf prive computers ook op hetzelfde systeem beschikbaar is en ook straks op een eventuele laptop buiten huis.
En dan gelijk de backup van alle data goed geregeld.
Maar er is zoveel cloudopslag dat ik er geen wegwijs meer uit wordt.
Mijn situatie is als volgt:

Werk PC 1.

Werk PC 2.

Prive PC zoon

School Laptop zoon

Prive PC dochter

NAS

Wat ik graag wil is 1 cloud omgeving waar alle bestanden van al die computers op komen te staan en welke vanaf al die computers net zo makkelijk beschikbaar zijn als nu de eigen hardeschijven.

Echter mag vanaf computers van zoon en dochter de bestanden van het bedrijf niet vrij toegankelijk zijn (moeten vanaf die pc's dus enkel met wachtwoorden beschikbaar zijn).

Vanaf zakelijke computers mogen wel ook de prive bestanden beschikbaar zijn.

Moet de cloud dus kunnen opdelen in stukken:

zakelijk
Zoon
Dochter

Ik heb aan opslagruimte nu ongeveer 1 TB nodig

Wie kan me adviseren hoe ik de juiste cloudopslag kies en welke kan wat ik hierboven vraag?

Kan je op cloud opslag ook software instaleren zodat die vanaf verschillende pc's beschikbaar is? dus b.v. een FTP programma of andere software (met instellingen daarvan) die veel vanaf beide pc's gebruikt wordt

en als dit eenmaal geregeld is wil ik dat al mijn bestanden goed gebackupt worden.
Mijn wensen hiervoor zijn:

* 1 of meer keer per dag een automatische backup van alle bijgewerkte bestanden
* versiebeheer dus ook eerdere versies van een bestand kunnen terughalen (niet enkel laatste backup in een geheel kunnen terugzetten dus)

waar zou ik verder op moeten letten bij backup?
En hoe kan ik dat het beste organiseren voor alle bestanden (op de cloud en eventuele eigen schijven)?

En hoe zit dat als er wel een virus op mijn pc komt en dan vooral ransom software die alles versleuteld. hoe zorg je voor dat de bacups dus niet ook versleuteld worden maar dat je alles zo kan terugzetten?

Hoop dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken en helpen de juiste oplossingen te kiezen.
Groet

Daniel
 
Oef, een hoop eisen :)
Wat is het budget wat je in gedachten had?
 
waarom de nas daar niet voor gebruiken?
en dan vanuit je nas een backup laten maken naar een cloudopslag
In een synology nas kun je rechten instellen voor gebruikers en/of mappen.
 
Oef, een hoop eisen :)
Wat is het budget wat je in gedachten had?

Geen idee wat ik nodig heb aan budget.
zag dat een transip Stack b.v. een 10 euro per maand kost maar kom er niet uit of dat alles bied wat ik nodig heb. (kan wel als netwerkschijf toegevoegd worden en ziet er interesant uit)
Google one kost ook een 10 euro per maand (minder opslag).

Maar laten we zeggen voor opslag: als dat onder de 20 euro per maand zou blijven zou mooi zijn.

Voor backup: wat kan ik krijgen voor welke prijs?

Geen specifieke budgetten maar uiteraard moet niet te duur worden.

maar wil nu gewoon goed geregeld hebben in plaats van alles overal versnipperd (deel op google drive, deel op verschillende hardeschijven, deel op .... enz.
 
waarom de nas daar niet voor gebruiken?
en dan vanuit je nas een backup laten maken naar een cloudopslag
In een synology nas kun je rechten instellen voor gebruikers en/of mappen.

omdat ik daar niet echt uitkom hoe ik dat allemaal moet inrichten.
En wil ook straks vanaf laptop buitenhuis of straks vanaf computers op een apart kantoor makkelijk toegang hebben.
En de NAS is weer onderhoudsgevoelig en kan stukgaan enz.
 
jammer...
Mijn nas is vanaf buiten overal te bereiken als ik maar internet heb.
Hoe ga je het externe inrichten dan weet je dat al wel.
Succes met het vervolg.
 
Als je op afstand wilt inloggen op een eigen netwerk thuis, raad ik een VPN-verbinding aan. Dat zit je altijd veilig.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een opslag thuis. En die bij voorkeur in een goede RAID-status opzetten.
 
Laatst bewerkt:
@ puppie: inderdaad, TS heeft een NAS, dus waarom die niet gebruiken....?
De meeste NASsen hebben de mogelijkheid om een Cloud-app te installeren.
Via gebruikersgroepen en machtigingen kun je iedereen zijn eigen mappen & toegang toewijzen.
FTP hebben alle NASsen ook....

Afhankelijk van de benodigde hoeveelheid schijfruimte en eventuele redundancy zul je mogelijk nieuwe, grotere schijven voor de NAS moeten kopen en deze volledig opnieuw moeten inrichten maar dat verdien je op de langere termijn wel terug...
De NAS biedt ook de mogelijkheid om een automatische backup naar een externe cloud-opslag te maken zodat data in geval van brand altijd beschikbaar blijft.
Lijkt mij de meest logische en kosten effectieve oplossing..
 
het klinkt allemaal prachtig, maar als er iets is waar ik niet in thuis ben is het netwerkbeheer, opzetten en onderhouden.
Moet echt iets hebben wat door een amateur op te zetten en te onderhouden en gebruiken is.
Ik krijg de NAS niet eens goed.
Is ooit ingericht en aangesloten.

Maar toen was ik login gegevens kwijt voor de verschillende mappen en ben ik weet ik hoe lang bezig geweest om weer in te komen (uiteindelijk via een admin login gelukt, maar losse accounts nog steeds niet), pure ellende.

dus iets als een google one of transip stack lijkt me veel beter voor mij.

Ken je beperkingen zeg maar...
 
Als je op afstand wilt inloggen op een eigen netwerk thuis, raad ik een VPN-verbinding aan. Dat zit je altijd veilig.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een opslag thuis. En die bij voorkeur in een goede RAID-status opzetten.

ik wil niet inloggen op een thuis netwerk, ik wil dus gewoon dat in ongeacht voor welke pc ik zit dat ik op elke pc dezelfde software en bestanden beschikbaar heb.
 
Dus je wilt een werkomgeving hebben die je op afstand kan openen? Dus op afstand programma's van de zaak kan gebruiken? Neem een terminalserver.

Persoonlijk zou ik bedrijfsgegevens niet standaard bij transip of ergens anders in de cloud zetten. Stel je voor dat je geen internet hebt, of je cloud provider offline is, en je zit even zonder werk. Ik zou dit hoogtens als externe backup zien. Houd je data waarmee je werkt liever thuis op je netwerk. Uiteraard goed gebackupped, en ook los van je netwerk.

Je geeft zelf al aan dat je een amateur in bent. Je belangrijke gegevens van je bedrijf zijn cruciaal, en die wil je niet laten uitlekken of verdwijnen Al is het door een foute instelling of foute backupprocedure.

Is het niet verstandig om op zoek te gaan naar een automatiseringsbedrijf die jou bij een goede oplossing kan helpen?
 
Laatst bewerkt:
Als een NAS te moeilijk is dan raad ik je aan om niet verder te knutselen, maar het door een bedrijf te laten opzetten.

Data kun je prima delen met een NAS. Backup (= geen kopie) naar een cloud als Stack of Wasabi.
Gezien de hoeveelheid data zou ik je niet adviseren rechtstreeks te werken vanuit de Cloud. Document openen/wegschrijven gaat veel langzamer dan lokaal.
Backup heeft per definitie versiebeheer, anders is het een kopie. En door versiebeheer ben je meteen ook beveiligd tegen bijv. ransomware. De huidige ransomware is niet in staat om backups die via software (al dan niet op je NAS) worden gemaakt te besmetten. Lokaal Windows backup bijvoorbeeld weer wel.

Dezelfde software op alle pc's is een ander probleem. Zeker als je ook de instellingen wilt meenemen. Dat zul je of handmatig moeten installeren, of via Citrix/RDP moeten regelen. Zitten dan wel weer kosten aan verbonden en is ook afhankelijk van welke software je nodig hebt.
 
ik heb wel al eens bij een paar bedrijven geïnformeerd wat ze voor me konden doen, maar dat was behoorlijk duur. Begon al met 250 euro om eens langs te komen om te bekijken wat de situatie was en en wat ik nodig zou hebben en het daarna inrichten een veelvoud daarvan.
paar andere bedrijven waar ik informeerde reageerde in het geheel niet.
dus lastig een betaalbaar bedrijf te vinden die het goed in orde kan maken.

en heb er best wat voor over, maar ben startend bedrijf met reeds hoge (opstart) kosten en moet dus wel betaalbaar blijven.
Maat mits betaalbaar blijft besteed ik het graag uit om dit goed voor elkaar te krijgen.
 
Ik begrijp het...
Maar als je zelf amateur bent, en liever geen houtje-touwtje oplossing in elkaar flanst met mogelijk de nodige haken en ogen... dan lijkt het mij gezien het geld wel waard.
Wat nu als je schijf thuis crashed? En wat nu als je opeens een virus hebt die al je data gijzelt of om zeep helpt?
 
Laatst bewerkt:
woont vossie75 in de buurt van Enschede?
 
Ik begrijp het...
Maar als je zelf amateur bent, en liever geen houtje-touwtje oplossing in elkaar flanst met mogelijk de nodige haken en ogen... dan lijkt het mij gezien het geld wel waard.
Wat nu als je schijf thuis crashed? En wat nu als je opeens een virus hebt die al je data gijzelt of om zeep helpt?

is helemaal waar, daarom probeer ik nu dus het geheel beter in te richten en beter op orde te krijgen. Maar moet het wel doen met de middelen die ik nu heb.
Misschien is de beste oplossing dus nu niet haalbaar maar een betere oplossing als nu als tussenstap wel en dan later helemaal perfect op orde krijgen.
 
In Nijmegen kan ik je eventueel wel helpen, kan ik combineren met klanten in Eindhoven.

Eerste inventarisatie is gratis. En afhankelijk van wat je wel/niet wilt zal de rest ook wel meevallen wat prijs betreft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan