• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Mac 2019; problemen met opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

brandernl

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2004
Berichten
445
Ik werk sinds een paar weken met Excel voor mac 2019. Ik loop regelmatig tegen een opslaan probleem aan:
Excel 1e melding.png, Als ik het nu sluit en opnieuw open (dat gaat wel). En vervolgens opnieuw wil bewaren krijg ik dit: Excel 2e melding.png.
Daarna kom ik een een 'loop'; ik kan het bestand niet sluiten, want moet eerst opslaan, maar ik kan niet opslaan (ook niet als kopie)
Enige remedie is Excel geforceerd afsluiten.

Ik doe niets met delen (1e melding) of vreemde functies (2e melding).

Ik krijg op de site van Microsoft het idee dat deze versie voor de Mac nog niet echt 'klaar' is. Men is Excel aan het aanpassen/ombouwen zodat het er op de Mac hetzelfde uitziet als onder Windows (want dat was héél anders).
Zo kan je bijvoorbeeld de Werkbalk Snelle toegang niet aanpassen (althans niet met icons) en ook de macro's toegevoegd aan de ontwikkelaarstab krijgen geen standaard of te wijzigen icon.

Iemand een idee.?
 
ik gebruik deze versie op mijn mac excel-versie.jpg
 
Ik krijg op de site van Microsoft het idee dat deze versie voor de Mac nog niet echt 'klaar' is. Men is Excel aan het aanpassen/ombouwen zodat het er op de Mac hetzelfde uitziet als onder Windows (want dat was héél anders).
Zo kan je bijvoorbeeld de Werkbalk Snelle toegang niet aanpassen (althans niet met icons) en ook de macro's toegevoegd aan de ontwikkelaarstab krijgen geen standaard of te wijzigen icon.
Gebruik hier ook al sinds 2012 MS Office 20xx (diversie versies) for Mac, maar ondervind geen probleem. Wat je niet hebt verteld is met welke versie macOS je werk?
De desktop versie van het Office pakket voor MacOS is 'minder' uitgebreid, vergelijk dus niet het Office pakket voor WIndows OS met het Office pakket voor MacOS.

De Werkbalk Snelle toegang kunt je zeker aanpassen.

Schermafbeelding 2019-10-28 om 08.55.14.jpg

Update:

Ik doe niets met delen (1e melding) of vreemde functies (2e melding).
(lijkt me) Het 2e plaatje geeft aan dat er bepaalde functies (formules) zijn gebruikt dat niet mogelijk is, wellicht onbewust (?).
Klik op Doorgaan dan wordt het bestand opgeslagen zonder die ‘vreemde’ functies.

Ik zou kiezen voor Opslaan als indien mogelijk.

Als je dat bestand hebt gemaakt met Excel op een Windows computer, dan begrijp ik die foutmelding wel.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties:
@ puppie; ik wil graag op mijn Mac de Windows Excel 'look and feel'
@ manamana; ik heb de updates gecontroleerd
@iEscape;
- ik heb Catalina nu draaien
- dat de Mac versie minder uitgebreid is wist ik niet, maar dat kan e.e.a. verklaren
- de Werkbalk kan je wel aanpassen (via aanpassen....). maar ook op jouw plaatje is de andere optie 'uitgegrijsd'
- opslaan als ga ik proberen, er zitten nogal wat Macro's in.
- Het oorspronkelijke bestand is inderdaad op een Windows machine gemaakt
 
- ik heb Catalina nu draaien
OK duidelijk, daar zijn er nog wat bugs, maar ik neem aan dat binnenkort wordt verholpen.

- de Werkbalk kan je wel aanpassen (via aanpassen....). maar ook op jouw plaatje is de andere optie 'uitgegrijsd'
Dat puntpijltje van Werkbalk Snelle toegang, is bedoel om zaken aan- of uitvinken.
Ik kan op Meer opdrachten klikken; en dat is hetzelfde als Werkbalk Snelle toegang aanpassen:
Start Excel op > open een bestand > Voorkeuren > Lint en werkbalk > tabblad Werkbalk Snelle toegang > en de rest weet je wel wat je moet doen.

Schermafbeelding 2019-10-28 om 13.21.54.jpg

Schermafbeelding 2019-10-28 om 13.22.13.jpg

- opslaan als ga ik proberen, er zitten nogal wat Macro's in.
- Het oorspronkelijke bestand is inderdaad op een Windows machine gemaakt
Ik heb een donkerbruin vermoeden.

Hier kunnen wij (Office - Excel for Mac gebruikers) ideeën & vooral wensen aan Microsoft aangeven, het probleem is dat men wel hun problemen op computerforum plaatsen maar géén tot weinig zin heeft om aan Microsoft door te geven(?) via de UserVoice site.
Doordat te weinig UserVoices van Office for Mac gebruikers zijn gemeld, doet Microsoft weinig aan het ‘verbeteren’ / uitbreiden van de functies.
Hoe meer stemmen er zijn hoe beter, met andere woorden plaatst daar jouw ideeën/wensen :thumb:
 
Ik ga kijken wat ik op het forum kan zetten. Het is me duidelijk dat ik met originele Windhoos bestanden voorzichtig moet zijn.
Voor nu zet ik de vraag als opgelost, dank voor alle reacties
 
Is het nog gelukt met de Werkbalk Snelle toegang?
Graag gedaan :thumb:
 
Zie het plaatje; ik kan de balk wel aanpassen (net als het ontwikkelaars lint), maar geen icoontje erbij.
excel 4.png

Excel lint aanpassen.png
 
Dank je, maar ik ben behoorlijk ervaren met het schrijven van macro's.

Het probleem is dat je onder windows een keuze hebt om de macro aan een icoontje (op QAT en lint) te koppelen en op de Mac (kennelijk nog) niet.
 
Het probleem is dat je onder windows een keuze hebt om de macro aan een icoontje (op QAT en lint) te koppelen en op de Mac (kennelijk nog) niet.
Geeft door aan Uservoice van Microsoft . . . , wie weet . . .(?)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan