Slimme meter naar NAS draadloos

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Wij zijn sinds een tijdje in het bezit van slimme meters.

Nu kun je die met app's uitlezen maar deze zijn over het algemeen niet real time. In ons geval zou ik een Toon (is meestal wel gratis te regelen) moeten nemen en een abonnement van € 4,50 per maand. Dan kan ik met een app rechtstreeks de meters uitlezen, zoniet dan kun je het zoals met alle andere app's met 1 dag vertraging uitlezen.

Nu heb ik gelezen dat je met een Raspberry of soortgelijke SBC's met software, ik geloof iets van Domoticz, je dat kunt uitlezen.
Deze Domoticz software schijnt ook beschikbaar te zijn voor mijn Synology NAS.

Nu zit ik met het volgende probleem:
De slimme meters zitten uiteraard in de meterkast. In de meterkast heb ik geen netwerk, zowel mijn modem als router bevinden zich in de woonkamer. Afstand router woonkamer - meterkast is zo'n 30 meter, dus een P1 kabel een 'stukje' verlengen is geen optie, tevens moet ik daarvoor door 2 volbeton draagmuren van elk zo'n 20cm dik, ga er nu al van zweten als ik er aan denk...

Dus de vraag is: Hoe krijg ik het P1 signaal draadloos (wifi?) bij mijn NAS?

Kan de Domoticz software overweg als de P1 informatie over het netwerk bij mijn NAS aankomt.

Ik hoor graag of jullie hier ervaring mee hebben en/of dit werkend hebben.

Alvast bedankt.

Mvrgr.

Nossie
 
Laatst bewerkt:
. NAS in de meterkast betekent automatisch ook netwerk in de meterkast.

Maar daar geldt hetzelfde voor als 'usb kabel verlenging', 30 meter en 2 gaten door 2 draagmuren van 20cm dik....
 
Daarvoor hebben ze vandaag de dag de zgn. "powerline adapters" beschikbaar....niks gaten boren als het om een netwerkverbinding gaat...:thumb:
 
Daarvoor hebben ze vandaag de dag de zgn. "powerline adapters" beschikbaar....niks gaten boren als het om een netwerkverbinding gaat...:thumb:
Het valt te proberen, maar ik geef geen garanties.

Waarom geen Raspberry Pi in de meterkast via WLAN? Of eventueel de NAS op die manier?
 
Ja, precies, powerline-adapters zijn er ook met geïntegreerde WiFi dus je kunt er alle kanten met op, een NAS kun je via UTP of ( optionele ) WiFi op die manier verbinden...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan