Automatische opmaak voor txt bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

kapistijn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 okt 2019
Berichten
3
Beste,

Voor mijn job werken we met een online platform dat txt bestanden in een voorbepaalde structuur automatisch aanmaakt. Doormiddel van xml bestanden, die op hun beurt info halen uit csv bestanden, samen te voegen.

Zoals reeds vermeld zijn deze steeds hetzelfde gestructureerd.

Nu heb ik een vraag of iemand hier weet of je via een (al dan niet zelfgeschreven) actie/plugin bepaalde regels in een txt kan voorzien van opmaak, zonder dit manueel te moeten doen, het zijn namelijk enkele duizenden gegevens die hier per paar uur verwerkt worden.

Vermits dit door het platform zelf niet kan gedaan worden was ik aan het denken de txt's even in word te openen, en zo via een paar klikken bepaalde regels in het vet te zetten zodat diegene die de txt bestanden fysiek in handen heeft niet alles moet lopen afzoeken voor 1 woordje dat wat verloren gaat in alle info.

Wat ik dus wil bekomen is dat elke regel die begint met het woord "materiaal" gevolgd door een : en "het materiaal in kwestie" dus bv: "materiaal: pvc500µ" in het vet te zetten.
Maar zoals ik zei, zo goed als automatisch want hier mag geen tijd aan verloren gaan anders komt dit de productie niet ten goede.

Ik besef dat dit mogelijk wat veel gevraagd is voor word, maar een ander programma om dit uit te voeren mag gerust voorgesteld worden.

Zelf ben ik nogal bedreven in xml en html schrijven en zo zou het me ook moeten lukken maar dit kan ik niet verwezenlijken op mijn workstation door opgelegde beveiligingen.

Alvast bedankt voor jullie input.

Groetjes
Stijn

Nog even mijn vraag herlezen en is inderdaad niet al te duidelijk. (klinkt altijd beter in je hoofd dan dat je het neerschrijft :) )
Ik zal even de vraag herformuleren voor de verduidelijking:

Is het mogelijk om in een document met een steeds weerkerende structuur telkens 1 bepaalde regel, waar een variabele in staat maar wel telkens met hetzelfde woord begint, in het vet te zetten.
Dit zonder deze telkens te gaan zoeken en aan te passen. Dus zoiets als in zoeken en vervangen maar enkel de stijl te veranderen. (wel rekening houdend met het feit dat heel de regel moet aangepast worden, tevens de variabele).

En zo ja, hoe doe ik dit?
Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je vraag niet helemaal, want ik begrijp er uit dat je opmaak in een txt bestand wilt bewaren door de opmaak in Word er in te maken. Dat opmaken in Word kan makkelijk (geautomatiseerd), maar zodra je het bestand opslaat als txt ben je de opmaak weer kwijt. Zinloze actie dus...
 
Hey Octafish,

Net even mijn vraag aangepast vermits dit inderdaad niet heel duidelijk was. Maar de file wordt sowieso niet opgeslagen maar fysiek afgeprint.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dus het moet wel degelijk in Word worden verwerkt, en de output komt óók uit Word. :). Volgens mij kan het wel zonder al te veel gedoe. Ik denk dan aan een Zoek-en-Vervang actie, waarbij je zoekt naar de specifieke vaste tekst (de variabele tekst is hierbij niet relevant) en vervolgens in het Vervang deel dezelfde tekst terug zet, maar tevens ook een stijl toekent aan de alinea. Let wel: alinea, niet regel. Dat wordt namelijk gruwelijk ingewikkeld :).
 
Ok, dus het moet wel degelijk in Word worden verwerkt, en de output komt óók uit Word. :). Volgens mij kan het wel zonder al te veel gedoe. Ik denk dan aan een Zoek-en-Vervang actie, waarbij je zoekt naar de specifieke vaste tekst (de variabele tekst is hierbij niet relevant) en vervolgens in het Vervang deel dezelfde tekst terug zet, maar tevens ook een stijl toekent aan de alinea. Let wel: alinea, niet regel. Dat wordt namelijk gruwelijk ingewikkeld :).

Dat ga ik eens uitspitten vanavond hoe dat juist werkt, maar lijkt me inderdaad de enige echte optie. Ondertussen na wat googlen inderdaad ook gevonden dat je via de zoeken en vervangen stijlen kan toekennen. En elke regel in het document is een losstaande alinea (al een geluk). Alvast bedankt voor je input :)
 
Dan moet het prima gaan werken. Je kan best een hoop met Zoeken en Vervangen :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan