Strepen HP Laserjet color Pro 500 MFP - M570dw

Status
Niet open voor verdere reacties.

whoppy1975

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
33
Sinds een aantal dagen heb ik last van strepen op het papier in de kleur Magenta, duidelijk veroorzaakt door een rol(beweging) (zie afbeelding).

Hoe dit probleem op te lossen?

Kan zelf wel van alles eerst proberen maar heb niet veel zin dat ik iets doe en dat ik het achteraf beter niet had kunnen doen en het alleen maar vererger.

Alvast bedankt.20191030_093312 - kopie.jpg
 
Laatst bewerkt:
Controleer eerst de staat tonercartridge als die leeg of bijna leeg zijn. Spijtig genoeg heb je dat niet vermeld.
 
Het lijkt er op dat de fusor een huls heeft gehad die lang stil is blijven staan en geleidelijk toner heeft versmolten tot korstjes over de hele breedte. De fusor is een gloeidraad die over een strook metaal loopt en achter dun glas zit. Er zit een huls van dun hittebestendig materiaal omheen om het papier op de juiste en zelfde afstand te houden. Toner versmelt eerder tot korstjes tegen de fusor rol wanneer de printer warm wordt dus misschien is dat dan mede de oorzaak. De ventilator moet gecontroleerd worden en de luchtfilter want met de lucht mag geen stof binnenkomen en dit luchtfilter, mogelijk een laagje textiel, raakt snel verstopt.

Een andere en ook grotere rol is de drum waar de laser op schrijft en die langs de toner strijkt. Beschadiging aan dat groen/geel glimmende oppervlak kan evengoed dit resultaat geven maar dat is meestal verticaal of het zijn maar kleine plekjes. In dat geval zou het makkelijker te zien zijn want de drum zit achter een brede klep in een cartridge of vlakbij de toner cartridge, wanneer het een vaste drum is. Misschien is een schuimrubber rand verouderd en deels aan die drum blijven vastplakken maar dan zou er denk ik ook te veel toner komen nadat dan die afdichting stuk is gegaan. Omdat de drum deels in de toner en deels tegen rollen en afdichting rubbers zit en deels onbedekt is kan het allerlei vervuiling als oorzaak hebben. Het is nogal gevoelig en moet beter niet zomaar aangeraakt worden. Deze rol zal een stukje kunnen draaien of er toont zich na elke taak een ander deel, dus zou ik dat eerst proberen te bekijken.

De fusor zit met aandruk en doorvoerrollen rollen meestal in een uitneembare eenheid die open zal moeten om meer te zien. De cel***oid rol rond de fusor moet trouwens af en toe vervangen worden waarbij de uiteinden van binnen worden gesmeerd met een goedje dat aan het grijze lithium vet doet denken. Door die noodzaak tot vervanging van deze delen zal het makkelijk te demonteren zijn.

Van verschillende modellen zijn forums met interessante vragen of video's over onderhoud te vinden.
 
Iedereen bedankt voor de reacties, sorry voor mijn late reactie door omstandigheden.

@route99 : alle standaard handleidingen doorlopen en kom steeds tot het antwoord: vervang de cartridge
@DANIEL162: de cartridge geeft aan dat er nog 60% vulling is
@Alfred 2 : bedankt voor het uitgebreide verhaal, helaas voor mij als leek niet allemaal zo makkelijk te begrijpen

Ik heb vandaag de Magenta Cartridge verwijderd en de lege er weer in gedaan.
De printer geeft nu aan dat de Magenta op is en dat er zwart/wit afgedrukt zal worden.
Hoeveel en hoe vaak ik ook afdruk, het papier blijft nu schoon.

Plaats ik dan weer de cartridge terug die ik in gebruik had, en kies ik voor zwart/wit afdrukken, dan heb ik direkt weer het papier vol met roze strepen zitten.
Betekent dit dan simpel gezegd dat ik de toner moet vervangen die 60% vol is?
Vind dat nogal wat om 60% weg te gooien, goedkoop zijn ze nou ook niet echt.
Of biedt HP hier nog een garantie oid voor?
 
De cartridge die er in zat lekt hoe dan ook. Dat zou makkelijk te verklaren zijn wanneer het geen HP merk cartridge was (of namaak - zonder hologram sticker bijvoorbeeld). Ik heb ook wel eens dozen waar HP op staat maar die anders van motief en kleur zijn. De soort toner luistert tegenwoordig erg nauw. Door de hoekige structuur van het poeder van andere fabrikanten kan het opeenhopen en daardoor problemen geven. Voor uw printer kan je met een microscoop controleren of het er uit ziet als gebroken glas of suiker/zout of de afgeronde gepatenteerde vorm heeft. Ook het kalibreren kan bij namaak tot het uiterste moeten gaan maar dit speelt bij u niet wanneer u zwart wit afdrukt.

HP zou garantie moeten geven hierop maar er is een maximaal houdbaarheid datum voor cartridges en hoewel de cartridge veel langer werkt, is deze grens vast al overschreden.

Bijvullen wordt verhinderd door de chip die in de cartridges is ingebouwd. Je kan een chip kopen op Internet of via een inkt winkel en deze moet in een, dan weer, volle cartridge. Het is wel het meest stuivende poeder wat je kan hebben dus niet aan te raden om het er uit te halen. Bovendien zou het poeder een andere cartridge ook kunnen bederven als het niet goed is.

Jammer dat u niet heeft kunnen achterhalen waardoor de cartridge lekt maar een reden zou kunnen zijn dat het compartiment voor de opvang van rest poeder, wat achterin de cartridge zit, vol is. Ik houd gebruikte cartridges daarvoor altijd goed recht. Veel komt dat probleem niet voor maar heel af en toe komt het er via deze weg weer uit. Succes met het vervangen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan