Vervanging van MySql

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter53

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Berichten
297
Ik heb vernomen dat MySql verouderd is (raakt).
Wat kan ik het beste als alternatief kiezen om de zaak een beetje toekomstbestendig te houden?

Ik heb wel enige ervaring met PHP en MySql maar erg veel stelt dat niet voor.
Dus ik moet min of meer opnieuw beginnen.
Ik heb wat rond geneusd en een beetje kennis gemaakt met PDO en MySqli,
maar het begint mij al spoedig te duizelen en kan maar niet beslissen op wat ik mijn energie moet richten.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
MySQL is zeker niet verouderd, en wordt nog prima doorontwikkeld. Het enige wat niet meer ontwikkeld wordt is de mysql-driver in PHP.

In plaats daarvan kan je de mysqli-driver gebruiken, of PDO. Dus je zult je oude mysql_xxxxx() functies moeten herschrijven.

Overigens zijn sinds PHP 7 als de oude mysql-functies verdwenen.
 
Ik zie dat heel veel hosting bedrijven nog gewoon op de MySQL/PHP combi zitten. Heb er nog geen zicht wanneer zij gaan veranderen, en dus ook mysqli-functies aanbieden.
Het soort database staat los van de driver.
Alles lager dan PHP 7 wordt officieel niet meer ondersteund. Elke hosting zou een beetje wel minimaal op PHP 7.2 moeten zitten.

mysqli wordt overigens al sinds het begin van PHP 5 ondersteund.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.
Inmiddels zelf het nodige doorzocht en daarna tot de volgende conclusies gekomen.

Als men reeds met MySql werkt en geen ingewikkeld database werk wilt gaan doen, dan is MySqli waarschijnlijk het handigst.
Wil men veel met databases werken en krijgt men te maken met verschillende hostings dan is PDO of een alternatief daarvoor waarschijnlijk de beste keuze.
Bij alles wat daartussen ligt, maakt het niet zoveel uit. Maar mijn voorkeur zou voor het meer eenvoudig werk toch MySqli zijn (denk ik).
 
Of het ingewikkeld is of niet, de MySQLi-driver kan het zeker wel aan. Het benadert volgens mij op dezelfde wijze de MySQL-database-deamon als via de oude MySQL-driver.
Alleen de functies in de nieuwe driver zijn wat robuuster.

PDO is geschikt voor meerdere databasetypes, zoals PostgreSQL, Oracle, MySQL etc....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan