Labels in grafiek van Excel met macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
649
Ik heb een grafiek gebaseerd op een berg data beschikbaar voor collega's. Middels twee eenvoudige macro's kunnen zij labels plaatsen in die grafiek. Als nu enkel het label van de laatste maand getoond moet worden (dat iedere maand opschuift op basis van data), dan moet ik dat handmatig veranderen:zie de '9' in onderstaande code (betekent dus data beschikbaar t.e.m. maand september).
Code:
       ActiveSheet.ChartObjects("Grafiek 2").Activate
      ActiveChart.SeriesCollection(1).Points(9).ApplyDataLabels

Ik zou echter graag willen dat dit automatisch wordt aangepast. Dus als er een maand met data bijkomt, dat die 9 automatisch 10 wordt. Dus dat wordt herkend dat een maand data bevat. De grafiek wordt dan automatisch aangepast en het laatste label moet doorschuiven.

Iemand een idee hoe dat te realiseren?

In bijlage een sterk vereenvoudigd voorbeeld van de uitdaging.
 

Bijlagen

  • Grafieken probleem helpmij.xlsm
    25,7 KB · Weergaven: 26
zo?
Code:
Sub Data_labels()
If Range("DataLabels") Then
        ActiveSheet.ChartObjects("Grafiek 2").Activate
        ActiveChart.SeriesCollection(1).Points(Application.Count(Rows(6))).ApplyDataLabels
Else
        ActiveSheet.ChartObjects("Grafiek 2").Activate
        ActiveChart.SeriesCollection(1).DataLabels.Select
        Selection.ShowValue = 0
        If Range("Datalabels2") Then
            Range("Datalabels2") = onwaar
            Data_labels2
        End If
End If
End Sub
 
Bv

Code:
ActiveChart.SeriesCollection(1).Points(Application.Count(Range("I6:T6"))).ApplyDataLabels
 
Vermijd Activate.
Code:
ActiveSheet.ChartObjects("Grafiek 2").Chart.SeriesCollection(1).Points(Application.Count(Range("I6:T6"))).ApplyDataLabels
 
Dank voor jullie bijdragen: het werkt allemaal en de code werd steeds korter en krachtiger - > opgelost!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan