• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in zoeken in matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

themover

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2013
Berichten
52
Beste,

Lang geleden heb ik bijgevoegd bestand gemaakt met de hulp van vele Helpmij-forumleden.
Nu heb ik een probleem met zoeken in de matrix 'koffiegeld', hij lijkt vanaf een bepaalde tijd -1 rij en -1 kolom te pakken om koffiegeld te berekenen?
Dit is gekomen doordat ik in koffiegeld ook de kwartieren heb aan moeten duiden.

Graag wil ik vragen wat ik in de formules moet wijzigen om dit weer kloppend te krijgen.

P.S. Frits en Joop in het Excel-bestand zijn gefingeerde namen
 

Bijlagen

  • UWS.xlsm
    431,9 KB · Weergaven: 41
Vraag al meer dan 50 keer bekeken.
File al 15 keer bekeken.
Nog geen antwoord.

Dit betekend dat de vraag niet erg duidelijk is.
Dat geldt ook voor mij.
Er staat zoveel gegevens in het bestand dat ik echt niet weet over welke formule je het hebt en wat er daarom niet goed gaat.

Misschien kun je niet relevante gegevens verwijderen en duidelijk aangeven over welke formule je het hebt, welk resultaat je nu hebt en welk resultaat je verwacht te krijgen.
 
Excuus en dank voor je bericht.
In de bijlage hetzelfde bestand, met aangepaste opmaak van de verkeerde waarde en wat de goede waarde zou moeten zijn.
Hieronder de uitleg van het bestand.

De gegevens worden ingevoerd in het tabblad urenweekstaat.
Het tabblad Frits geeft na verwerking het overzicht aan van de ingevoerde gegevens.
Het tabblad koffiegeld is de matrix waar het koffiegeld uit gelezen dienen te worden.

Aan de hand van de gegevens op tabblad Frits wil ik het bedrag voor koffiegeld laten berekenen vanuit genoemde matrix.
In de formule in kolom J lijkt een fout te zitten, aangezien er een verkeerde waarde wordt weergegeven?
 

Bijlagen

  • UWS.xlsm
    429,4 KB · Weergaven: 24
Code:
=INDEX(koffiegeld!$C$3:$CU$99;VLOOKUP(D13;koffiegeld!$A$3:$B$99;2);HLOOKUP(ROUNDUP(E13;4);koffiegeld!$C$1:$CU$2;2))
Code:
=INDEX(koffiegeld!$C$3:$CU$99;MATCH(D13;koffiegeld!A3:A99;1);MATCH(E13;koffiegeld!C1:CU1;1))
Verander bovenstaande code in onderstaande code.

In tabblad koffiegeld zit een kleine afrondingsfout in kolom A en in Rij 1.
Deze zie je niet maar is er wel.


Dit herstel je door:

Zet in een lege cel een 1 e n kopieer deze.
Daarna kolom A selecteren en dan 'plakken speciaal' 'formule' en vermenigvuldigen'
 

Bijlagen

  • Copy of UWS.xlsm
    424 KB · Weergaven: 22
Code:
=INDEX(koffiegeld!$C$3:$CU$99;MATCH($D13*24/0,25+1;koffiegeld!$B$3:$B$99;0);MATCH($E13*24/0,25;koffiegeld!$C$2:$CU$2;0))
 
Als je namen voor gebieden gebruikt:

C3:CU99 = koffie
B3:B99 = aantal
C2:CU2 = tijd

wordt de formule:

PHP:
=INDEX(koffie;MATCH($D13*96+1;aantal;0);MATCH($E13*96;tijd;0))
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties, met VERGELIJKEN is het inderdaad gelukt!
Aangezien deze functie voor mij nieuw is heb ik in 1e instantie de formule gekopieerd, zonder hem op dit moment nog te begrijpen, maar daar ga ik wel in een apart bestandje mee spelen/proberen.

Nogmaals dank, ik heb de status aangepast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan