Betaald, gratis of geen antivirus

Status
Niet open voor verdere reacties.
De hele wereld gebruikt al Linux, denk maar aan routers, hostingbedrijven, Raspberry Pi, het ISS draait op verschillende Linux-distributies etc.
Het is dus meer in gebruik dan men denkt

Ach ach, vrijwel alle Unix en Linux web servers zijn verdwenen, niet de boel mooier maken dan het is, erg irri elke keer dat gezever over Linux, prima distributies maar wordt weinig gebruikt door particulieren EN bedrijven.
https://gs.statcounter.com/os-market-share
https://netmarketshare.com/operatin...8-11","dateEnd":"2019-10","segments":"-1000"}

En Defender doet in Windows gewoon zijn werk.
 
a, b en c. Ik kan mij hier in vinden.
Het veiligheid gevoel is opgebouwd in/door de historie waarin een goed betaald AV product een "must" was. Tegenwoordig doen gratis AV producten goed mee en nu blijkt Defender ook goed te zijn. Het is puur het gevoel, doe ik bankzaken met alleen Windows 10 Defender? Ik twijfel door dat historische gevoel maar omdat mijn AV popups laat zien voor verlenging zal ik binnenkjort de knoop moeten doorhakken.

Als u 100% veiligheid wilt moet u internet afschaffen.
Aanvulling: en ook van niemand een usb sickje aannemen ;)

@lange pier
wordt weinig gebruikt door particulieren EN bedrijven.
Bijvoorbeeld Helpmij draait op Linux, en zo zijn er veel meer. Bij de grote bedrijven waar ik heb gewerkt was de Oracle of Postgress.database server echt wel een unix machine. Balancing over gescheiden servers die bij uitval elkaar real-time kunnen overnemen gaat dan wat makkelijker dan bij Windows :)
 
Laatst bewerkt:
@lange pier

Bijvoorbeeld Helpmij draait op Linux, en zo zijn er veel meer. Bij de grote bedrijven waar ik heb gewerkt was de Oracle of Postgress.database server echt wel een unix machine. Balancing over gescheiden servers die bij uitval elkaar real-time kunnen overnemen gaat dan wat makkelijker dan bij Windows :)

Bedankt ;)
Zolang iedereen hier zijn mening mag geven (over het gezever dat Windows veilig schijnt te zijn wordt niets gezegd??) blijf ik erbij wat ik schrijf.
Het is niet om het gezever, maar om de realiteit.
Voor bedrijven kan het zeer gunstig zijn, aangezien Linux een bedrijf tot 34 procent minder kost dan Windows.

Als de koppelverkoop nu eens aan banden wordt gelegd (het mag niet eens volgens de wet) en er dus meer keuze in de winkels zou zijn, zou dat alleen maar gunstig zijn voor iedereen.
 
Laatst bewerkt:
Toch ontkomt niemand aan dit hieronder als Linux de grootste desktop speler zou zijn....

...........
Als iedereen op Linux overgaat ... dan is Linux de haas waar op gejaagd wordt...
Vervang in jouw quote het woord Windows door Linux...
Ik ben er van overtuigd dat "men" virussen schrijft om te schrijven. En omdat heel de wereld Linux gebruikt is het makkelijk om hier virussen voor te schrijven.
Toch??? Dan is het imho ook waar.... want het wordt tuurlijk makkelijker als alle knappe bollen hun energie daar op gaan richten....

Het gaat die lui niet om het Operating System... het gaat alleen maar om geld...
 
Nog steeds off topic :confused:

Het Linux marktaandeel voor normale pc's is bijna 2% omdat we dit voor NL bekijken én niet de smartphone/tablets kunnen meerekenen (daar staat geen Linux en geen Windows op).

Het voordeel van Linux is de stabiele kernel en dat je het vanuit rom kan draaien met een kleine footprint. Het nadeel is dat er zo vaak afhankelijkheden zijn als je iets wilt installeren en de mindere onderstleuning voor randapparatuur.

Vergeet niet dat Linux de perfecte tiny pc is voor bedrijfsnetwerken en thuiswerkers. Bijvoorbeeld de Anwb en defensie (niet de kleinste) gebruiken het op deze manier en maken dan een connectie met een Windows Terminal Server. Dan wordt de Terminal Server geteld maar de tiny pc wordt voor het gemak in de teliing voor het marktaandeel vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Het nadeel is dat er zo vaak afhankelijkheden zijn als je iets wilt installeren en de mindere ondersteuning voor randapparatuur.
Dat is allang niet meer zo.
En mocht je toch iets niet kunnen installeren of je weet niet hoe, er zijn gelukkig veel fora met leden die heel veel weten, die je met veel plezier helpen.
Plus op internet vind je heel veel diverse websites over Linux met tips en trucs.

Ontopic: ben je er al een beetje uit wat je gaat doen?
 
Het nadeel is dat er zo vaak afhankelijkheden zijn als je iets wilt installeren en de mindere ondersteuning voor randapparatuur.
Dat is allang niet meer zo.
Misschien niet voor een Office pakket maar wel voor veel andere software pakketten.
Neem een gewone hp printer op Mint.

Install the required dependency packages;
sudo apt-get install --assume-yes libcups2 cups libcupsimage2-dev libcups2-dev cups-bsd cups-client libdbus-1-dev build-essential ghostscript openssl libjpeg62-dev libsnmp-dev libtool libusb-1.0.0-dev wget python-imaging policykit-1 policykit-1-gnome python-qt4 python-qt4-dbus python-dbus python-gobject python-dev python-notify python python-reportlab libsane libsane-dev sane-utils xsane


Dat is nogal wat. Daarom levert hp er weer een dependency manager bij die, net als andere dependency managers, het scriptmatig moet oplossen.

Maar Linux is een prima OS, niets mis mee. Support door de community is inderdaad goed.

Binnen 4 weken moet de knoop zijn doorgehakt, Defender security of apart security ...
Het gaat niet om de prijs (8 euro/jaar per pc) maar vooral de performance van Defender is erg goed.
 
Laatst bewerkt:
Neem een gewone hp printer op Mint.
Die heb ik en dat is met 2 seconden geïnstalleerd.
Install HP toolbox en hp gui voor scannen en klaar. (je kan via dat proggie dan je printer installeren. Perfect!)
 
Tav Linux
https://www.security.nl/posting/609652#posting609806
De onderzoekers van Chronicle merken op dat de aanvallers herhaaldelijk hun expertise hebben gedemonstreerd in het compromitteren van Windows-gebaseerde omgevingen. Dat ze nu ook naar Linux-malware grijpen kan erop duiden dat aan te vallen organisaties van Linux gebruikmaken of dat ze proberen te profiteren van een blinde vlek binnen organisaties als het om security-telemetrie gaat. Naast details over de malware hebben de onderzoekers ook verschillende indicatoren vrijgegeven waarmee organisaties kunnen kijken of ze besmet zijn geraakt.

De zwakste schakel is ook her de mens...
https://www.itwire.com/security/854...o-use-unless-it-gains-access-through-ssh.html
But nothing of this is possible, unless an attacker manages to first gain access to a Linux box through SSH. Which means that weak passwords are a security risk, something that is rather widely known.

Ergo... ook Linux is zo sterk als de zwakste schakel, dus als Linux de standaard wordt, is het wellicht wat beter dan Windows, maar die ene zwakke schakel blijft er zeker....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan