bestand kopiëren van Windows naar Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik werk op een computer met Windows 10 en heb een tweede computer zonder monitor met daarop Ubuntu 18.04 Server.
Binnen Windows heb ik PuTTY geïnstalleerd en daarmee maak ik verbinding met Ubuntu-computer.
Nu wil ik op de Ubuntu-computer graag een bestand plaatsen dat reeds op mijn Windows-computer aanwezig is.
Welk commando en welke parameters moet ik daarvoor gebruiken?
Ik denk zelf aan:
$ scp guido@192.168.2.11:/pad/naar/bestand /home/guido
maar daarmee krijg ik een time-out.
Wie kan mij helpen?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Je zou op de Windowsmachine totalcommander kunnen zetten. Een oudere versie die nog vrij is.
Je kunt je Linuxmachine dan over FTP benaderen en bestanden overzenden. Je hebt hostnaam (ip adres in je netwerk) usernaam en wachtwoord nodig bij de eerste keer.
Daarna gaat het als een trein.
 
Mits FTP op Ubuntu goed geconfigureerd is.

Is deze vraag nu voor even, of wil je een langdurige oplossing maar die hoeft niet vandaag?

Ik heb zelf een permanente oplossing via het veel veiligere Webdav, via poort 443 en de server map kun je op de Windows pc met een gratis tooltje mappen als drive letter.
Na gebruik weer simpel uitzetten, alles beveiligd via een wachtwoord.
HET voordeel is dat je dan in of je map ook bewerkingen kunt doen, wat in een FTP omgeving zeer beperkt kan.
Die map wordt op de server veilig onder webdav/apache apart gehouden.
Laat de weten of ik met meer info moet komen. De how to die ik onder Debian gebruikt heb, maar Ubuntu is ervan afgeleid, zal werken verwacht ik.

Een ad hoc oplossing... gebruik de file transfer optie die in Teamviewer zit. Werkt ook erg goed, is ook veilig.
Je moet dan onder Windows en onder Ubuntu een TV client instaleren.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, allemaal hartelijk dank voor het meedenken. Ik heb een oplossing gevonden, jawel via PSCP
Nog een kleine toelichting: ik ben bezig met het opzetten van een Nextcloud-server. Om deze goed in te richten wil ik hierop een tweetal scripts installeren om (via een cronjob) een back-up te maken naar mijn Dropbox. Die scripts staan op mijn Windows-computer en moeten dus gekopieerd worden naar de Linux-server.

Ik vond een passende oplossing op https://www.digitalocean.com/commun...r-local-files-using-putty-to-my-remote-server. Ik kwam dus uit op:
Code:
pscp -i C:\pad\naar\privatekey.ppk C:\pad\naar\Nextcloud*.sh guido@[I]IP[/I]:/home/guido/

Vriendelijke groet,
Guido
 
Aha.. ook pscp.... een bekende.... ;)
Succes verder!
 
Laatst bewerkt:
Het werkt prima om dit vanuit Windows naar de Linux-computer te kopiëren.
Maar mijn voorkeur gaat ernaar uit om op de Linux-computer de opdracht te geven de bestanden te kopiëren vanaf de Windows-computer. Daarvoor heb ik putty-tools geïnstalleerd.
Het gaat steeds om een tijdelijke oplossing, dus een hoogdravende oplossing hoeft het niet te zijn.
Ik trachtte eerst de bestanden te kopiëren met dit commando:
Code:
pscp Guido@192.168.2.11:\C:\Users\Guido\C:\pad\naar\bestand.txt /home/guido
maar dat lukte niet. Wie kan mij vertellen wat er hier mis is?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Ok, andersom....je wilt de cronjobs maar op een plaats hebben?
Hoe checkt als je het automatisch doet Linux dan dat je pc aanstaat en wat gebeurt er als dat niet zo is, blijft de job het proberen tot je hem aanzet, hoe heb je dat geregeld?

Tav jouw vraag aag: dat betekent dat Linux toegang moet hebben tot de mappen die je wilt copyen.
Klassiek is dat met SMB onder Linux te regelen, maar je moet ook nog onder Windows de mappen delen met naarm/ww.
Dus dat delen moet je heel exact geregeld hebben zodat linux "snapt" hoe de communicatie verloopt.
Zo heb ik het nog nooit gedaan.
Je zou zelfs de externe mappen van Windows kunnen mounten onder linux .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het slechts nodig voor de configuratie van de Linux-computer, die als (file)server moet gaan functioneren.
De te kopiëren bestanden zou ik evt. ook nog op een USB-stick kunnen zetten (dezelfde USB-stick waarop de image staat waarmee ik Ubuntu installeer).
Ook de kennis heb ik niet direct paraat om een USB-stick te mounten en dan bestanden te kopiëren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan