• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken, cel moet leeg blijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk09

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2012
Berichten
23
Probleem:
Met verticaal zoeken worden voor tabblad 1 gegevens opgehaald uit volgende tabbladen (maandstaten)waar verschillende uitslagen van een persoon (in kolom A) per maand worden verzameld.
Het kan voorkomen dat er geen enkele uitslag is van een bepaald persoon dus dat die persoon in die maand en op het tabblad van die maand dus niet voorkomt. Er kunnen dan vanzelfsprekend geen gegevens opgehaald worden.
Het kan ook zo zijn dat dat van die persoon in een of meerdere kolommen van een maand geen uitslagen zijn, maar in andere kolommen wel. Uit de lege kolommen vallen er dus natuurlijk ook geen gegevens op te halen.
In beide gevallen wil ik graag dat op tabblad 1 in die gevallen die cellen dan ook leeg blijven, dus geen 0,00 of N#B.
Ik heb al op het forum gezocht maar met de formules die ik gevonden heb kom ik er niet uit.
Ik heb twee formules geprobeerd, beide werken niet goed want leveren of 0,00 of N#B op.
=ALS(VERT.ZOEKEN($A:$A;jan!$A$4:$N$130;5;0)="";"";VERT.ZOEKEN($A:$A;mei!$A$4:$N$130;5;0))
En als tweede:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A:$A;jan!$A$4:$N$130;5;0);"")

In bijgaand Excel bestand staat de versie met de formule =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A:$A;jan!$A$4:$N$130;5;0);"")
Je ziet dan dat de cel in tabblad 1 keurig leeg blijft als de persoon niet in de maandstaat voorkomt maar dat er 0 (of 0,00) verschijnt als de persoon wel voorkomt in de maandstaat maar er in één of meer kolommen geen waarden staan.

Is dit op te lossen?
Alvast mijn dank,

Henk
 

Bijlagen

  • Help mij cel leeg.xlsm
    53,2 KB · Weergaven: 44
voor D9:
Code:
=ALS(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A9;mrt!$A$4:$N$130;5;0);"")=0;"";VERT.ZOEKEN($A9;mrt!$A$4:$N$130;5;0))
 
Je kunt dat oplossen door nulwaarden te verbergen, dat kan ofwel via de instellingen (opties) of via een celopmaak
zie hier hoe je dat instelt en wat het effect is.

Ik kies meestal voor celopmaak omdat ik daarmee zelf bepaal welke cellen geen nulwaarde tonen terwijl aanpassen van opties zorgt dat op het hele werkblad de nullen verborgen worden en soms heeft uitkomst 0 een andere betekenis dan een lege cel.

https://support.office.com/nl-nl/ar...erbergen-3ec7a433-46b8-4516-8085-a00e9e476b03
 
zie kolommen I en J
 

Bijlagen

  • Help mij cel leeg (1).xlsm
    51,9 KB · Weergaven: 59
Nog een optie:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A:$A;jan!$A$4:$N$130;5;0)&"";"")
 
Hartelijk dank voor de snelle reacties.
Wist niet dat er zoveel mogelijkheden waren om een voor mij onoplosbaar probleem aan te pakken.
Werkt allemaal als een tierelier!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan